ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تقریبا تمام اپ‌های سلامتی اطلاعات کاربران را جمع‌آوری و ردیابی می‌کنند

تجزیه و تحلیل بیش از بیست هزار اپلیکیشن‌ مربوط به سلامت در گوگل پلی نشان می‌دهد که اکثر آن‌ها داده‌های کاربران را جمع‌آوری و ردیابی می‌کنند. محققان این تحقیق که در «British Medical Journal» منتشر ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

تجزیه و تحلیل بیش از بیست هزار اپلیکیشن‌ مربوط به سلامت در گوگل پلی نشان می‌دهد که اکثر آن‌ها داده‌های کاربران را جمع‌آوری و ردیابی می‌کنند.

محققان این تحقیق که در «British Medical Journal» منتشر شده است، با بررسی نوع داده‌هایی که اپلیکیشن‌های مربوط به سلامت موبایل از کاربران جمع‌آوری می‌کنند، خطرات تهدیدکننده حریم خصوصی کاربران را مورد ارزیابی قرار داده‌اند. طبق این تحقیق، برخی اپلیکیشن‌ها مانند ابزارهای جستجوگر علائم بیماری نیاز دارند تا کاربران اطلاعات حساس مربوط به سلامت خود را فاش کنند.

در این گزارش ذکر شده که از هر ۱۰ اپلیکیشن سلامت موبایل، ۹ مورد داده‌های کاربران را جمع‌آوری و ردیابی می‌کنند. همچنین بیش از یک چهارم (۲۸ درصد) از آن‌ها به سیاست‌های گوگل پلی پایبند نیستند.

«محمد اکرام»، یکی از نویسندگان این تحقیق و مدرس مرکز امنیت سایبری دانشگاه «مک‌کواری» گفته که ۸۸ درصد از اپلیکیشن‌ها برای ردیابی فعالیت‌های کاربران خود در گوشی‌های موبایل از کوکی‌ها و شناسه‌های ردیابی استفاده می‌کنند و برخی از این اپلیکیشن‌ها در پلتفرم‌های مختلف ردیابی خود را انجام می‌دهند.

اپ‌های سلامتی

این تحقیق نشان می‌دهد که حدود دوم سوم اپلیکیشن‌ها شناسه‌های تبلیغاتی، یک سوم از آن‌ها آدرس ایمیل کاربران و حدود یک چهارم دیگر حتی می‌توانند برج مخابراتی متصل به دستگاه کاربران را شناسایی کنند. اکرام افزود برخی از این جزئیات برای اهدافی مانند ردیابی کاربران استفاده می‌شود و در واقع توسط شرکت‌های شخص ثالث تبلیغ‌کننده جمع‌آوری می‌شود.

از سوی دیگر سخنگوی گوگل اعلام کرده که آن‌ها در حال بررسی این گزارش هستند و در صورت مشاهده هرگونه مغایرت اپلیکیشن‌ها با خط مشی خود، اقدام خواهند کرد.

در پایان اکرام به کاربران هشدار داده که فقط اپلیکیشن‌هایی را دریافت کنند که تاییدیه گوگل را دریافت کرده‌اند و در غیر این صورت از نصب اپلیکیشن خودداری کنند. همچنین کاربران باید روی نحوه اشتراک‌گذاری داده‌ها با اپلیکیشن‌ها نیز توجه داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی