اگر هر روز رأس یک ساعت ثابت از خواب بیدار شویم چه اتفاقی برای بدن مان می افتد؟

اگر هر روز رأس یک ساعت ثابت از خواب بیدار شویم چه اتفاقی برای بدن مان می افتد؟

تحقیقات متعدد نشان داده داشتن یک روتین ثابت شبانه و صبحگاهی در برخورداری از یک سبک زندگی سالم تر نقش دارد. از قرار معلوم مدیرعاملان موفق و مربیانی که عملکرد بالایی دارند هم همینگونه فکر می کنند.

در ادامه می خواهیم ببینیم اگر هر روز سر یک ساعت ثابت از خواب بیدار شویم چه اتفاقی در بدن مان رخ می دهد.

۱- بیشتر احساس کنشگرا و مصر بودن می کنید

این امر در مورد سحرخیزها صدق می کند. بسیاری از افراد موفق از جمله مدیرعامل ها به «باشگاه ۵ صبحی ها» پیوسته اند، ایده ای که رابین شارما در کتابی به همین نام مطرح کرده است. این کتاب می گوید «پیروزی امری است که از همان آغاز روز شروع می شود» و اینکه نخستین ساعات روز بسیار ارزشمند هستند. شارما حتی می گوید با تصاحب صبح های خود می توانید تمام زندگی تان را تحت کنترل خود درآورید.

بر اساس پژوهش محققان آلمانی، کسانی که عادت دارند صبح ها زود از خواب بیدار شوند و صبح محور هستند معمولاً استقامت، همکاری و میل بیشتری برای داشتن تجربه های جدید دارند.

۲- هوشیاری بیشتر و اضطراب کمتری دارید

میزان اضطراب شما ارتباط زیادی با عادت های خواب تان دارد و این چیزی است که تحقیقات نشان داده. جالب تر اینکه این مسأله در مورد سحرخیزها صدق می کند. سحرخیز بودن باعث می شود هوشیاری بیشتری داشته باشید و ذهن و بدن تان از سلامت بیشتری برخوردار باشد.

تحقیق دیگری می گوید کسانی که صبح ها زود از خواب بیدار می شوند احتمال موفقیت در محل کار و انجام سریع وظایف شغلی شان در آن ها بیشتر است.

۳- کارهایتان کمتر را پشت گوش می اندازید

آیا از آن دست آدم هایی هستید که با به صدا در آمدن صدای زنگ ساعت موبایل دکمه ی Snooze را فشار می دهند تا کمی بیشتر بخوابند؟ اگر صبح ها زود از خواب بیدار و سحرخیز شوید، احتمال اینکه این کار از شما سر بزند کمتر خواهد شد. دانشمندان می گویند داشتن عادت های صبحگاهی بهتر باعث می شود کارهایتان را کمتر پشت گوش بیاندازید.

۴- احتمال اینکه فکرهای منفی کنید کمتر می شود

محققان می گویند میان کمبود خواب و داشتن افکار منفی ارتباط وجود دارد. اختلالات خواب هم اثری منفی بر سلامت روان دارند چون احتمال تجربه ی افسردگی را بیشتر می کنند. با تعیین یک زمان مشخص برای مدت خواب و بیداری خود ممکن است بتوان احتمال برخورداری از ذهنی سالم تر و احساسات مثبت را بیشتر کرد.

۵- احساس رضایت بیشتری از زندگی تان می کنید

داشتن یک برنامه ی زمانی سفت و سخت برای خواب و بیداری خود رضایت خاطرتان را بیشتر می کند. این نتیجه ی تحقیقی است که پژوهشگران داشته اند. در این تحقیق، داشتن یک روتین بیداری ثابت منجر به افرایشی ۱۳ درصدی در رضایت خاطر افراد از زندگی شخصی شان شده بود. این مسأله همچنین رضایت افراد از وضعیت مالی خود را ۱۸ درصد بیشتر کرده بود و به افزایشی ۲۱ درصدی در رضایت آن ها از تعادل میان کار و زندگی شخصی شان هم منجر شده بود.

۶- بیشتر احساس پرانرژی بودن می کنید

داشتن یک روتین خواب و بیداری ثابت انرژی بیشتری هم به شما می بخشد. البته تأثیر ورزش، داشتن خواب باکیفیت و رژیم غذایی مناسب را هم نباید فراموش کرد.

۷- وضعیت گوارش شان بهتر می شود

بدن ما یک ساعت زیستی دارد که چرخه ی خواب – بیداری ما را کنترل می کند. دستگاه گوارش ما هم یک ساعت دارد که به همان ترتیب عمل کند. اگر ساعت خواب و بیداری و غذا خوردن تان ثابت باشد، عملکرد دستگاه گوارش تان نظم بیشتری پیدا می کند و روده ها، معده ها و سوخت و ساز بدن تان هم درست کار می کنند.

۸- دستگاه ایمنی تان قوی تر می شود

خواب نقش مهمی در ایمنی بدن دارد. خواب برای مغز و به طور کلی سلامت ضروری است و به ساعت زیستی بدن و همینطور وضعیت گوارش هم بستگی دارد. دستگاه ایمنی بدن ممکن است ما را به خواب ببرد و البته بیدار کند. داشتن یک ساعت ثابت برای بیدار شدن می تواند به دستگاه ایمنی بدن تان کمک کند، چون نظم سوخت و ساز بدن را هم حفظ می کند.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود