ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دیجی‌تک؛ سایز سنسور مهم‌تر است یا مگاپیکسل؟

تا همین ۱۰ سال پیش اگر در جستجوی گوشی هوشمند بودید، به محض رسیدن به مبحت دوربین، متوجه می‌شدید که تنها به رزولوشن یا عدد مگاپیکسل آن اهمیت داده می‌شد؛ به نحوی که بسیاری از کمپانی‌ها رقابت شدیدی تحت عنوان «جنگ مشخصات فنی» را به راه انداخته بودند. اکنون اما اوضاع این گونه نیست و کیفیت نهایی عکس اهمیت بیشتری پیدا کرده است. از همین رو کمپانی‌ها به فکر افزایش سایز سنسور دوربین گوشی‌های خود افتاده‌اند تا صرفا بالاتر بردن عدد مگاپیکسل آن. در ویدیوی این مطلب این موضوع را بررسی کرده و از اهمیت هر کدام گفته‌ام.

تماشا از یوتوب دیجیاتو:

تماشا از آپارات دیجیاتو:

پیش از پرداختن به اصل داستان اجازه دهید سنسور و رزولوشن را به صورت مختصر توضیح دهم. سنسور یک قطه الکترونیکی متشکل از تعداد زیادی پیکسل است که وظیفه آن ثبت شدت و رنگ نور است. هر سنسور می‌تواند میلیون‌ها پیکسل را درون خود قرار دهد. برای مثال یک سنسور یک مگاپیکسلی متشکل از ۱۲۸۰ پیکسل در طول و ۷۲۰ پیکسل در عرض خود است. طبیعتا در یک سنسور با ابعاد ثابت هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، ابعاد آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه نور کمتری به هر پیکسل می‌رسد. در عوض جزئیات افزایش پیدا می‌کند و عکس خروجی رزولوشن بیشتری دارد و برای بزرگنمایی مناسب‌تر است.

قرار دادن یک سنسور بزرگ درون گوشی هوشمند، کار پیچیده‌‌ای است. از همین رو بسیاری از کمپانی‌ها از تکنیکی به نام پیکسل بینینگ استفاده می‌کنند. در این تکنینک، ابتدا از یک سنسور با سایز معقول استفاده می‌شود و سپس چند پیکسل کنار هم با یکدیگر ترکیب شده و اطلاعات نوری و رنگی آن‌ها باهم ادغام می‌شود تا تصویر نهایی هم وضوح یک سنسور با رزولوشن بالا را داشته باشد و هم اطلاعات رنگی بهتری ثبت کند تا عکس شفاف‌تر و روشن‌تری را تحویل دهد. برای مثال سامسونگ از این تکنینک استفاده می‌کند و عکس‌های دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی خود را با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل تحویل می‌دهد.

سنسور

البته به جز این دو مورد، موارد دیگری مانند تعداد المان‌های لنز، نوع خود سنسور، دیافراگم، پردازشگر سیگنال تصویر سخت‌افزار و الگوریتم‌های هر کمپانی هم تاثیر بسزایی در خروجی نهایی دارند که بعضا در بسیاری از موارد از ابعاد سنسور و عدد مگاپیکسل مهم‌تر هستند. در ویدیوی فوق این موارد را به صورت مفصل توضیح داده‌ام. در نتیجه پیشنهاد می‌کنم حتما آن را تا انتها تماشا کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
دیجیاتو را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.