ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

راهکاری متفاوت برای کمک به زمین: تفکیک زباله‌ها با هوش مصنوعی

تیمی از محققان شرکت‌کننده در چالش «تفکیک زباله ابری هواوی» یک بستر هوش مصنوعی به نام «GarbageNet» را توسعه داده‌اند که می‌تواند انواع مختلف زباله‌ها را تفکیک کند. شاید این موضوع در نگاه اول چندان ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۵

تیمی از محققان شرکت‌کننده در چالش «تفکیک زباله ابری هواوی» یک بستر هوش مصنوعی به نام «GarbageNet» را توسعه داده‌اند که می‌تواند انواع مختلف زباله‌ها را تفکیک کند.

شاید این موضوع در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسد، اما در واقع این محققان در حال حل یک مسئله نگران‌کننده جهانی هستند. محیط زیست طی قرن گذشته مورد آسیب‌های بسیار زیادی قرار گرفته و زباله‌ها بیشتر از آنچه تصور می‌کنید، به آن آسیب وارد می‌کنند. زمانی که موادی از جمله پوست تخم مرغ، استخوان ماهی و ضایعات سبزیجات در محل دفن زباله قرار می‌گیرند، عواقب آن بیش از تصور مردم خواهد بود.

به همین منظور و در جستجوی یافتن راه حل مناسبی برای این مشکل، یک تیم از محققان چینی برنامه هوش مصنوعی جدیدی ایجاد کرده‌اند که قادر به شناسایی و تفکیک زباله زباله‌ها در دسته‌های مناسب است.

تفکیک زباله با هوش مصنوعی

بزرگترین مشکل محققان برای توسعه GarbageNet پیدا کردن راهی برای شناسایی زباله‌های جدید به این پلتفرم هوش مصنوعی بوده. البته به گفته آن‌ها چنین کاری با استفاده از یک رویکرد سه جانبه و با دقت بیش از ۹۵ درصد انجام می‌شود.

به زبان ساده، زباله‌ها یک مشکل بسیار بزرگ محسوب می‌شوند. تنها در ایالات متحده، تقریبا ۲۰ درصد از گازهای مضر منتشر شده در جو توسط زباله‌ها ایجاد می‌شوند و این موضوع با انباشته شدن بیشتر زباله‌ها، می‌تواند بدتر نیز شود.

دلیل این امر این است که محل‌های دفن زباله مشخص شده تنها برای نوع خاصی از زباله‌ها تهیه شده‌اند  که اساسا به کود تبدیل می‌شوند. اما سایر زباله‌های تجزیه‌پذیر در این مکان‌ها پس از پوسیدگی به صورت گاز آزاد می‌شوند.

محققان در گذشته نیز سعی داشته‌اند تا این مشکلات را با هوش مصنوعی حل کنند اما استفاده از سیستم شناسایی تصویر در این فرآیند بسیار مشکل است. زیرا نه تنها تعداد بی‌شماری از اشیاء وجود دارد که در نهایت به سطل زباله راه پیدا می‌کنند، بلکه سطل زباله‌های مورد استفاده نیز طی مرور زمان تغییر می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی