ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

راهنمای خرید اینترنتی: از کجا «میوه و سبزیجات» را آنلاین بخریم؟

ویروس کرونا و شیوع آن باعث شده که بسیاری از خریدهایی که تا پیش از این معمولا به صورت حضوری انجام می‌شد، حالا به طور آنلاین توسط مشتریان صورت بگیرد. سابقه فروش اینترنتی محصولات سوپرمارکتی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

ویروس کرونا و شیوع آن باعث شده که بسیاری از خریدهایی که تا پیش از این معمولا به صورت حضوری انجام می‌شد، حالا به طور آنلاین توسط مشتریان صورت بگیرد. سابقه فروش اینترنتی محصولات سوپرمارکتی در جهان و ایران سابقه کم مدتی نیست ولی طی سال‌های اخیر فروش اینترنتی میوه نیز توسط تیم‌های مختلفی در سراسر دنیا و ایران انجام می‌شود. برخی از تیم‌های ایرانی که در این راه قدم گذاشتند شکست خوردند (مانند استارتاپ هفت میوه) اما برخی از آنها توانسته‌اند با قدرت به ارائه خدمات خود ادامه بدهند و حالا به عنوان بازیگران اصلی فروش اینترنتی میوه محسوب می‌شوند. برخی از این فروشگاه‌ها تخصصی هستند و برخی در کنار سایر محصولات، میوه‌‌ها و سبزیجات را نیز عرضه می‌کنند.

دهم تیرماه روز جهانی میوه است. شکل‌گیری ایده روز جهانی میوه به سال ۲۰۰۷ میلادی و کشور آلمان باز می‌گردد. در آن سال تعدادی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته مددکاری اجتماعی از دانشگاه کاربردی آلیس سالومون دور هم آمدند و به این نتیجه رسیدند که مهمترین مسئله امروز جهان تامین یک وعده غذای سالم برای همه انسان‌هاست. دانشجویان این دانشگاه اول ژوئیه مصادف با دهم تیرماه را به عنوان روز جهانی میوه انتخاب کردند و کوشیدند در آن روز مردم و سازمان‌ها را به اهدای میوه دعوت کنند. از آن زمان تا به امروز مانند «رنگ مد سال»، هر سال یک میوه به عنوان «میوه سال» نامگذاری می‌شود و جالب است بدانید در سال ۲۰۲۱ این مقام به «هندوانه» رسیده است.

با نزدیک شدن به روز جهانی میوه در این مطلب نگاهی به سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای خرید میوه باشند معرفی می‌کنیم. نکته مهم اینست که برخی از این سایت‌ها فقط در پایتخت و یا چند شهر معدود فعال هستند و حتما پیش از سفارش اینترنتی از اینکه آیا این سرویس در شهر شما فعال است مطمئن شوید.

اکالا (باغ میوه ایرانی)

اکالا محصولی از شرکت گلرنگ به شمار می‌رود و در واقع بازوی آنلاین فروشگاه‌های اینترنتی کوروش محسوب می‌شود که خودش به صورت مستقل نیز فعالیت دارد. اکالا با رشد و ازدیاد مراکز فیزیکی عرضه کننده محصول توسط گروه گلرنگ، توسعه پیدا کرده و حالا هر کاربر می‌تواند پس از انتخاب لوکیشن روی نقشه این اپلیکیشن، به انواع فروشگاه‌های اینترنتی دست پیدا کند که یکی از آنها عرضه کننده میوه به صورت آنلاین است.

اضافه شدن فروشگاه‌های باغ میوه ایرانی به اکالا کاری کرده که این فروشگاه‌های فیزیکی میوه فروشی از طریق این اپلیکیشن پلی به سوی مشتریان بزنند و محصولات شامل میوه و سبزیجات را به دست مشتریان برسانند. اکالا خریدها را به صورت پیک درب منزل برای مشتریان ارسال می‌کند و انتخاب بازه زمانی حضور پیک دست کاربران است و از یک ساعت آینده تا چند ساعت آینده زمان خرید را شامل می‌شود و هزینه ارسال آن نیز یک رقم یکسان است. محصولات این فروشگاه اینترنتی کیفیتی مانند فروشگاه‌های فیزیکی آن دارند و اگر یک بار گذرتان به یکی از مراکز «باغ میوه ایرانی» خورده باشد با کیفیت این محصولات آشنایی پیدا کرده‌اید.

امکان عرضه محصولات به صورت دانه‌ای یا در وزن‌های مختلف وجود ندارد و تمامی محصولات به صورت پکیج‌های پیش‌فرض و در وزن‌های مشخص به فروش می‌رسند.

اسنپ فود

اسنپ فود در سالیان جدید استراتژی خود را از یک اپلیکیشن رابط بین رستوران‌ها و مشتریان تغییر داده به یک پلتفرم On Demand تبدیل شده است. حالا انواع و اقسام فروشگاه‌ها در اسنپ فود حضور دارند و محصولات خودشان را با کمک ناوگان سریع‌السیر اسنپ فود به دست مشتریان می‌رسانند. بخش فروش میوه نیز یکی دو سالی می‌شود که در اسنپ فود تعبیه شده و در ماه‌های اخیر نیز گسترش زیادی پیدا کرده است. شما با ورود به بخش میوه‌ها (هم از طریق اپلیکیشن اسنپ فود و هم سوپراپ اسنپ) می‌توانید به میوه‌ فروشی‌های اطراف خود دسترسی داشته باشید و گاهی در این بین برخی برندهای مهم میوه فروشی نیز محصولاتشان را به سراسر شهر می‌فرستند. زمان ارسال میوه‌ها بین نیم ساعت تا ۱ ساعت متغیر است و رویه ارسال هزینه ثابتی نیز ندارد؛ گاهی ارسال رایگان است و گاهی هزینه‌های اندکی برای آن در نظر گرفته شده است.

امکان عرضه محصولات به صورت دانه‌ای یا در وزن‌های مختلف وجود ندارد و تمامی محصولات به صورت پکیج‌های پیش‌فرض و در وزن‌های مشخص به فروش می‌رسند که توسط خود فروشندگان تهیه شده است. تخفیف‌های لحظه‌ای و دوره‌ای از ویژگی‌های محصولات اسنپ است که بخش فروش میوه نیز از این ویژگی هر از گاهی برخوردار می‌شود.

نکته جالب اینجاست که برند باغ میوه ایرانی طی یک همکاری مشترک با اسنپ فود در این بخش اپلیکیشن حضور موثری دارد و در واقع می‌توان گفت این فروشگاه‌های فیزیکی از جمله تامین‌کنندگان اصلی بازار آنلاین فروش میوه به حساب می‌آیند.

دیجی کالا فرش

دیجی کالا از سالهای پیش وارد حوزه فروش محصولات سوپرمارکتی و تند مصرف شد و در طول سالیان متمادی سعی کرده که گستره فعالیت خود در این زمینه را بیشتر و بیشتر کند. امروزه انواع و اقسام میوه‌ها در دیجی کالا به فروش می‌رسد. دیجی کالا در بخش فروش میوه خود سعی کرده انواع و اقسام میوه‌ها و صیفی‌جات را عرضه کند و فروش این محصولات نیز به صورت ارسال سریع سوپرمارکتی انجام می‌شود. در این نوع رویه ارسال تمامی محصولات با هزینه‌ای ثابت و در یک بازه زمانی مشخص (که توسط خود مشتری انتخاب می‌شود) طی چند ساعت به دست او می‌رسند.

امکان عرضه محصولات به صورت دانه‌ای یا در وزن‌های مختلف وجود ندارد و تمامی محصولات به صورت پکیج‌های پیش‌فرض و در وزن‌های مشخص به فروش می‌رسند که توسط خود فروشندگان تهیه شده است. تخفیف‌های لحظه‌ای از ویژگی‌های محصولات دیجی کالا است که بخش فروش میوه نیز از این ویژگی هر از گاهی برخوردار می‌شود.

بروز رسان

گروه صنایع غذایی نامی نو با سایت و اپلیکیشن به‌روزرسان وارد بازار B2C شده و سعی کرده که با «بروزرسان» بتواند وارد حوزه بازارگاه محصولات تند مصرف بشود. در واقع در بروزرسان انواع و اقسام کالاها توسط تامین کنندگان مختلف تهیه می‌شود و بروزرسان وظیفه ارسال آنها را با ناوگان تخصصی خود در حوزه جابجایی محصولات سوپرمارکتی را دارد. بروزرسان بخش فروش میوه و سبزیجات هم دارد و در این قسمت انواع فروشندگان میوه و برندهای متفاوت به عرضه محصولات خود می‌پردازند. برخی میوه‌های کمیاب و نایاب نیز در بروزرسان یافت می‌شود و زمان ارسال آن نیز توسط خود مشتری انتخاب می‌شود و ممکن است بین یک تا چند روز طول بکشد. هزینه ارسال کالاها نیز رایگان است و باید بدانید مانند اکثر موارد داخل این لیست، امکان عرضه محصولات به صورت دانه‌ای یا در وزن‌های مختلف وجود ندارد و تمامی محصولات به صورت پکیج‌های پیش‌فرض و در وزن‌های مشخص به فروش می‌رسند که توسط خود فروشندگان تهیه شده است.

بازرگام

گروه تعاونی پیشگامان(بندر خشک، شرکت حمل و نقل توانمند، مجوز اپراتوری پست پیشگامان) با راه‌اندازی بازرگام وارد حوزه فروش آنلاین بیمه شده است.این فروشگاه اینترنتی کار خود را با امضای تفاهمنامه با اتحادیه صنف میوه و سبزیجات تهران آغاز کرد و تلاش کرده تا قیمت‌های خود را نیز بر اساس نرخ‌های همین اتحادیه در نظر بگیرد و از همین رو معمولا شاهد قیمت‌های کمتری در بازرگام نسبت به سایر سایت‌ها هستیم. بازرگام کار خود را از شهر یزد آغاز کرد و سپس به تهران و چند شهر دیگر نیز خدمات خود را عرضه می‌کند. رویه ارسال در بازرگام بدین شکل است که هزینه ارسال کالاها ۱۰ هزار تومان بوده (مگر میزان خرید بیشتر از ۸۰ هزار تومان باشد) و زمان تحویل نیز یا همان روز خرید و یا فردای آن خواهد بود. بازرگام بخشی به نام میوه‌های VIP دارد که محصولاتی با کیفیت لوکس و قیمتی گران‌تر هستند.

در بازرگام نیز امکان عرضه محصولات به صورت دانه‌ای یا در وزن‌های مختلف وجود ندارد و تمامی محصولات به صورت پکیج‌های پیش‌فرض و در وزن‌های مشخص به فروش می‌رسند که توسط خود فروشندگان تهیه شده است. پشتیبانی ضعیف و عدم کیفیت خوب میوه‌های تابستانی از نواقص این کسب و کار به شمار میرود.

میوه پلاس

تیمی کوچک از دانشگاه خواجه نصیر میوه پلاس را در سال ۹۵ شکل دادند و حالا با جمعیتی بیشتر مشغول سرویس دهی به مشتریان خود هستند. میوه‌های روز خرید تیم میوه پلاس برای ارسال کالاهای سفارشات B2B (سازمانی) با ماشین‌های مجهز همراه است و برای مصارف خانگی نیز با موتور و ارسال سریع صورت می‌گیرد. باغداران و کشاورزان به عنوان تامین کننده اصلی سایت میوه پلاس محسوب می‌شوند

میوه پلاس در حال حاضر امکان خرید دانه‌ای میوه‌ها را حذف کرده اما احتمال دارد مانند گذشته دوباره این ویژگی را به محصول خود اضافه کند. هزینه ارسال برای برخی مناطق تهران رایگان است و در دیگر مناطق هزینه‌ای ۱۰ هزار تومانی در نظر گرفته شده که البته با خرید بیش از ۱۵۰ هزار تومان، هزینه ارسال رایگان خواهد بود. باید بدانید این وبسایت اپلیکیشنی ندارد.

سبزی من

خرید میوه‌های فصل،‌ میوه‌های خاص و خارجی، میوه‌های اسلایس شده و آماده پذیرایی از ویژگی‌هایی است که در سبزی من گنجانده شده است. همچنین این فروشگاه امکان خرید میوه به صورت دانه‌ای را نیز برای مشتریان خود فراهم کرده تا آنطور که خودشان اذعان دارند، از اسراف جلوگیری کند. سبزی من فعلا تنها در شهر تهران سرویس می‌دهد و هزینه حمل و نقل آن بسته به موقعیت مکانی مشتریان کاملا متفاوت است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی