هواپیما و پاسخ به سؤالاتی که همیشه درباره آن می خواستید بپرسید

هواپیما و پاسخ به سؤالاتی که همیشه درباره آن می خواستید بپرسید

احتمالاً هر بار که با هواپیما سفر می کنید از خودتان می پرسید غذای هواپیما چرا اینقدر بدمزه است. اما دلیلش نه پایین بودن کیفیت غذای هواپیما است، نه مهم نبودن غذای مسافران برای شرکت های هواپیمایی. در حقیقت یک توضیح ساده برای این مسأله و همینطور چند پرسش دیگر در رابطه با هواپیماها وجود دارد که سال ها است ذهن مردم را به خود مشغول کرده.

در ادامه به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

۱- چرا پنجره ی هواپیماها گرد است؟

اهمیت شکل پنجره ها در هواپیما از جهت امنیت ما است. پنجره های مربعی به خاطر نوک تیز بودن گوشه هایشان خطرناک اند. اگر گوشه ی پنجره ها نوک تیز بود فشار هوا باعث شکستن پنجره ها می شد. گرد بودن گوشه ی پنجره ها به پخش شدن این فشار کمک می کند، در نتیجه ریسک شکستن پنجره ها کمتر می شود. علاوه بر این، تغییراتی که در فشار هوا رخ می دهد می تواند باعث تغییر شکل پنجره ها شود اما گرد بودن گوشه ها مقاومت پنجره را در برابر این تغییر شکل بیشتر می کند.

۲- چرا در پنجره ی هواپیماها یک سوراخ وجود دارد؟

پنجره ی هواپیماها سه لایه است. لایه های میانی و بیرونی از همه مهم ترند چون برای مهار تفاوتی که در فشار هوای کابین هواپیما و بیرون آن وجود دارد لازم هستند. در لایه ی میانی یک سوراخ وجود دارد که به آن «سوراخ تنفسی» گفته می شود.

این سوراخ به متعادل شدن تفاوتی که در فشار هوای کابین مسافرین و شکاف میان لایه های پنجره وجود دارد کمک می کند. در نتیجه، لایه ی بیرونی بیشترین فشار را متحمل می شود. بنابراین اگر چیزی فشار اضافه ای وارد کند این لایه ی بیرونی پنجره ها است که می شکند و شما می توانید به لطف دو لایه ی دیگر که سالم باقی مانده اند کماکان نفس بکشید. این سوراخ رطوبتی که در شکاف بین لایه های پنجره وجود دارد را هم تخلیه می کند، امری که مانع از بخار کردن یا کدر شدن پنجره ها می شود.

۳-  چرا هواپیماها چراغ های قرمز و سبز روی بال هایشان دارند؟

این چراغ ها برای ردیابی هستند. چراغ قرمز روی بال سمت چپ قرار می گیرد و چراغ سبز روی بال سمت راست. با این کار، هواپیما در شب قابل تشخیص تر می شود و خلبان های هواپیماهای دیگر و برج مراقبت هم از جهت حرکت هواپیما باخبر می شوند. ترکیب این دو رنگ احتمال اشتباه گرفته شدن هواپیما با دیگر وسایل نقلیه هوایی مثل پهپاد یا بالون را کمتر می کند.

۴- چرا هنگام بلند شدن و فرود هواپیما صندلی ها باید صاف باشند؟

اهمیت این امر از جهت امنیت شما و دیگر مسافرین هواپیما است. اگر پشتی صندلی تان را عقب داده باشید، این امر فرار را در موقعیت اضطراری برای مسافری که پشت شما نشسته سخت تر می کند. علاوه بر این، آن ها نمی توانند به جلو خم شوند و پناه بگیرند. اگر پشتی صندلی عقب باشد، این امر احتمال وارد شدن ضربه به سر مسافر پشتی شما در هنگام فرود را هم بیشتر می کند چون در این حالت، سر بیشتر تکان می خورد و با فشار زیادی به صندلی جلویی برخورد می کند.

۵- آن حس سقوط کردنی که بعد از بلند شدن هواپیما به مسافرین دست می دهد از چیست؟

شتاب هواپیما در آسمان کاهش پیدا می کند. این امر ممکن است باعث شود احساس بی وزنی یا سقوط کنید. وقتی هواپیما در حال ارتفاع گرفتن است، شما هم به همراه آن بالا می روید. اما وقتی در یک ارتفاع ثابت به حرکت خود ادامه می دهد و نرخ صعود کاهش می یابد، بدن تان به خاطر پدیده ی اینرسی یا همان لختی، به بالا رفتن ادامه می دهد.

۶- آیا ممکن است در ِ هواپیما وسط پرواز باز شود؟

خیر، ممکن نیست، پس جای نگرانی نیست. این در به طور مکانیکی قفل و توسط خلبان کنترل می شود. این در را به صورت دستی می توان باز کرد اما تنها زمانی که هواپیما فرود آمده باشد و خلبان قفل آن را باز کرده باشد. با این حال، در طول پرواز این امر ممکن نیست چون فشار کابین هواپیما که بیشتر از فشار بیرون است باعث بسته ماندن در می شوند.

۷- چرا کمربند ایمنی هواپیما مثل کمربند ماشین نیست؟

در کمربند ایمنی، بندی که روی شانه قرار می گیرد برای کارساز بودن باید به چیز محکمی مثل بدنه یا صندلی ماشین وصل شود. دیوارها و صندلی های هواپیما این ویژگی را ندارند و اگر هم بخواهیم اصلاح شان کنیم وزن هواپیما بیشتر می شود و درنتیجه به سوخت بیشتری نیاز است. به علاوه، کمربند هواپیما به جای دکمه ی فشاری با یک سگک اهرمی باز و بسته می شود. همین امر کمربند ایمنی را محکم تر می کند و احتمال باز شدن تصادفی این نوع سگک هم پایین است، اما در عین، در مواقع اضطراری می توانید خودتان به راحتی آن را باز کنید.

۸- چرا هوای هواپیما همیشه سرد است؟

هوای هواپیما در آسمان به عمد سرد است. این امر به یک مشکل پزشکی به نام هیپوکسی یا کم اکسیژنی ربط دارد که زمانی رخ می دهد که بدن اکسیژن کافی دریافت نکند. این مشکل اگر با گرمای هوا همراه شود می تواند ریسک از هوش رفتن را بالا ببرد. جدا از آن، ممکن است به خاطر پایین بودن رطوبت هوای هواپیما، هوا از چیزی که واقعاً هست سردتر به نظر برسد.

۹- چرا مزه غذای هواپیما اینقدر بد است؟

غذاهای هواپیما از قبل آماده می شوند. و برای جلوگیری از خشک شدن غذا، آب زیادی مثلاً به شکل سس به آن اضافه می کنند که می تواند مزه ی عجیبی به غذا بدهد. به علاوه، خشکی هوای درون هواپیما حس بویایی ما را سرکوب می کند. پایین بودن فشار هوا و سر و صدای محیط هم از شدت مزه های شور و شیرین می کاهد. این بدان معنی است که غذای هواپیما روی زمین مزه ی خوبی دارد اما در آسمان طور دیگری به نظر می رسد.

۱۰- چرا در هواپیما آب گوجه می دهند؟

شاید عجیب به نظر برسد که آب گوجه فرنگی در هواپیما اینقدر طرفدار دارد. این امر هم به دلیل تغییری است که در مزه ی غذاها در هواپیما برایمان به وجود می آید. خوراکی های شیرین کمتر شیرین به نظر می رسد و بنابراین لذت کمتری برایمان دارند و مزه ی اومامی هم به خاطر سر و صدای زیاد محیط تشدید می شود. به همین دلیل است که هوس یک چیز شور مثل آب گوجه فرنگی می کنیم. به دلیل فشار کابین مزه ی آن می تواند حتی شیرین به نظر برسد.

منبع: brightside
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • بهزاد خرداد ۲۹, ۱۴۰۰

    ۲ تا سوال همچنان برای من وجود داره:
    ۱- چرا زمان نشستن هواپیما (در شب) باید نور کابین کم بشه؟
    ۲- چرا زمان نشستن هواپیما کاور پنجره باید باز باشه؟

    • مهران خرداد ۲۹, ۱۴۰۰

      برای اینکه چشم مسافران به نور بیرون عادت کنه و در صورت بوجود آمدن وضعیت اضطراری بتونند موقع تخلیه راحت تر ببینند. در شب به تاریکی و در روز هم به نوری که از پنجره ها میاد. مخصوصا در شب این مساله مهمه چون چشم انسان زمان میبره که بتونه در تاریکی ببینه. یک دلیل دیگه اش هم اینه که چون احتمال بوجود آمدن مشکل در زمان بلندشدن و فرود هواپیما بیشتر از مواقع دیگه است مسافران تمرکز بیشتری پیدا می کنند و سریعتر می تونند هواپیما رو ترک کنند.

  • رضا خرداد ۳۰, ۱۴۰۰

    بسیار عالی
    ممنون خانم برهمند