ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فردا 511
معرفی و بررسی خودرو

آیا فردا 511 می‌تواند با رقبای خود در بازار ایران رقابت کند؟

خودروسازان داخلی در پی دور زدن تحریم‌های یکجانبه صنعت خودرو ناچار به تغییر نشان محصولات خود شده‌اند و از این رو «چانگان آلسوین» نیز با نام «فردا ۵۱۱» به ایران راه یافته‌است. سابقه عرضه محصولات ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

خودروسازان داخلی در پی دور زدن تحریم‌های یکجانبه صنعت خودرو ناچار به تغییر نشان محصولات خود شده‌اند و از این رو «چانگان آلسوین» نیز با نام «فردا 511» به ایران راه یافته‌است.

سابقه عرضه محصولات چانگان به مونتاژ‌ خودروهای چانگان سی اس ۳۵ و چانگان ایدو در سایپا مربوط میشود که تا حدی زیادی نیز با استقبال مشتریان روبرو شدند اما دور جدید فعالیت این شرکت نه با سایپا بلکه با شرکت خصوصی خودروسازی فردا از زیر مجموعه های گروه گرامی (وارد کننده سابق محصولات کیا و هیوندای) است و قرار بود تا شاهد عرضه سدان سایز کوچک اما نسبتا خوش قیمت این شرکت با نام چانگان آلسوین (Alsvin) باشیم که با نام فردا 511 راهی بازار می‌شود، اما در پی تغییر قوانین گمرکی از ماه گذشته قیمت فردا 511 به شکل محسوسی افزایش یافت.

با توجه به این تغییرات اکنون این پرسش مطرح است که آیا این خودروی جدید بازار ایران توان رقابت با گزینه‌های مطرح دیگر در بازار کشورمان را دارد یا خیر. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

فردا 511 چانگان آلسوین

قیمت و شرایط بازار فردا 511

قیمت نسخه اصلی فردا 511 در مدل ۱.۵ لیتری اتوماتیک در بازار چین تقریبا معادل ۱۰ هزار دلار است، اما متاسفانه به دلیل هزینه‌های جانبی تولید و انواع و اقسام مالیات و ... قرار بود تا فردا 511 با قیمت ۴۲۹ میلیون تومان راهی بازار شود. این اتفاق در فصل تابستان رخ داد اما در شهریور ماه شاهد افزایش قیمت کارخانه‌ای فردا 511 به رقم ۵۶۹ میلیون تومان بودیم که رقمی گزاف برای یک سدان کامپکت با موتور ۱۰۵ اسب بخاری محسوب می‌شود.

حال آنکه این خودرو در بازار آزاد با بهای به مراتب بیشتری داد و ستد می‌شود.

در واقع فردا 511 در حالی که از تمامی رقبای خود (از جمله دنا توربو اتوماتیک) و حتی نسخه‌های اتوماتیک تارا و شاهین گران قیمت‌تر از آب در آمده که از نظر مشخصات فنی نیز برتری خاصی نسبت به دنا اتوماتیک اراپه نمی‌دهد و اتفاقا با شتاب صفر تا صد حدود ۱۵ ثانیه‌ای از این خودرو کندتر است.

در مقام مقایسه با شاهین اتوماتیک البته شاید اختلاف چندانی بین عملکرد فنی فردا ۵۱۱ و شاهین اتوماتیک وجود نداشته باشد اما آنچه واضح است اینکه اختلاف قیمتی بین این دو خودرو محسوس و به زیان ۵۱۱ خواهد بود، اتفاقی که عینا در خصوص تارا اتوماتیک نیز تکرار می‌شود و این درحالیست که تارا به هرحال با گستردگی مراکز خدمات پس از فروش روبروست و از حیث مشخصات ایمنی نیز شرایط معتبری دارد که متاسفانه هر دو این موارد در خصوص فردا ۵۱۱ صادق نیست.

نمای پشتی فردا 511

مساله دیگر در خصوص این خودرو البته می تواند شرایط فروش دست دوم باشد که احتمالا مشمول افت قیمت شدیدی خواهد شد که گریبان خودروهای چینی را می گیرد. در واقع در بازار دست دوم هم اکنون حتی گزینه‌های جذاب‌تری نظیر چری آریزو ۵ توربو نیز با بودجه ۵۰۰ میلیونی وجود دارند. از سوی دیگر مشخص نیست  این خودرو در بازار دست دوم نیز چگونه قیمت خود را حفظ کند.

بررسی مشخصات فنی، ظاهری و فنی فردا 511

طراحی ظاهری فردا 511

جالب است بدانید که چانگان به عنوان یکی از خودروسازان موفق چین، همکار و جوینت ونچر گروه فورد و مزدا محسوب می‌شود و شاید به همین دلیل باشد که نسل قدیم آلسوین در نمای جلو شباهت هایی با مزدا ۳ نسل قدیم (نسخه‌های مونتاژی بهمن خودرو) داشته‌است. هرچند که نسخه نسل جدید چانگان آلسوین از حیث طراحی از هویت مستقل‌تری برخوردار است و ظاهرا براساس مشاوره گرفتن از شرکت‌های طراحی ایتالیایی شکل گرفته‌است.

پشت آمپری فردا 511

ابعاد و اندازه

طول بدنه فردا 511 به 4390 میلی‌متر، عرض 1725 میلی‌متر، ارتفاع 1490 میلی‌متر و فاصله محوری به 2535 میلی‌متر می‌رسد و با این حساب می‌توان گفت که عملا با یک سدان کامپکت در کلاس خودروهایی مانند شاهین سایپا٬ جک جی ۴ و بی وای دی اف ۳ طرف هستیم.

فردا 511

مشخصات فنی فردا 511

فردا 511 از یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی فاقد توربو بهره می‌برد که توان تولید حداکثر 106 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت موتور توسط جعبه دنده اتوماتیک دوبل کلاچ به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود با این حساب می‌توان این محصول را رقیب مستقیمی برای شاهین سایپا یا خودروهایی نظیر رانا پلاس اتوماتیک ایران خودرو و جک جی ۴ قلمداد کرد.

هرچند که مدیران خودروسازی فردا این محصول را رقیبی برای دنا پلاس توربو اتوماتیک می‌دانند که البته باید به این نکته توجه داشت که این خودرو از پیشرانه‌ای با ۱۰۵ اسب بخار بهره می‌برد در حالی که دنا توربو اتوماتیک پیشرانه‌ای با قدرت حدود ۱۵۰ اسب بخار دارد.

آلسوین اتوماتیک براساس ارزیابی شرکت سازنده٬ مصرف سوخت ترکیبی معادل 6.4 لیتر  شامل مصرف شهری 8.4 لیتر و مصرف جاده‌ای 4.9 لیتر دارد٬ که البته مشخص نیست این مصرف سوخت در شرایط سخت جاده‌های ایران چقدر قابل دستیابی باشد.

فردا 511 چانگان آلسوین

ترمزهای خودرو در محور جلو از نوع دیسکی و در محور عقب از نوع کاسه‌ای هستند که طبعا به سامانه‌های کمکی ABS و EBD نیز مجهز خواهند بود. این درحالیست که ترمزهای چهارچرخ دیسک تقریبا به استاندارد رایجی مبدل شده اند و استفاده از ترمزهای کاسه‌ای می‌تواند نشان ‌دهنده رویکرد اقتصادی خودروساز باشد.

شتاب صفر تاصد فردا 511 در حدود ۱۵ ثانیه اندازه گیری شده‌است که رقمی کاملا معمولی در این کلاس محسوب می‌شود و متاسفانه دسترسی چندانی نیز به نتایج تست تصادف این خودرو وجود ندارد که این امر می‌تواند گویای شرایط نامشخص ایمنی فردا 511 باشد.

لاستیک فردا 511

فضای داخلی و امکانات فردا 511

فضای داخل کابین مدرن و زیبا جایی است که ۵۱۱ می‌تواند برتری خود را به رقبای قدیمی و نه چندان باکیفیت دیکته کند. طراحی داشبورد ترکیبی از تقارن در عین عدم تقارن را ارایه می‌دهد که در نوع خود جالب است:‌ همچنین استفاده از نمایشگر تنها محدود به بخش مرکزی داشبورد و بخشی از پنل پشت آمپر می‌شود و همچنان شاهد وجود عقربه‌های آنالوگ برای سرعت سنج هستیم که احتمالا برای دوستداران نوستالژی نکته مثبتی تلقی می‌شود.

طراحی داخل کابین فردا 511

فضای کلی داشبورد نیز برای چهار سرنشین بزرگسال مناسب است اما در صورت اضافه شدن نفر پنجم طبیعتا باید انتظار محدودیت عرضی صندلی‌های عقب را داشته باشید.

نمای درون کابین فردا 511
فاصله محوری خوب این خودرو باعث وجود فضای کافی برای سرنشینان ردیف عقب شده است

سانروف٬ تهویه اتوماتیک و کروز کنترل در کنار دوربین دید عقب از جمله مهمترین امکانات رفاهی فردا 511 هستند اما برای تسهیل رانندگی گزینه‌هایی نظیر جلوگیری از عقب رفتن خودرو در سربالایی‌ها و سیستم هشدار دهنده نقاط کور و ESP نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده‌است.

اکسل عقب میله پیچشی فردا 511
اکسل عقب میله پیچشی فردا ۵۱۱
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • سجاد برزگری
    سجاد برزگری | ۲۸ مهر ۱۴۰۰

    واقعا که من کوروش رو خیلی بیشتر تویی که اینو نوشتی دوست دارم. وقتی که 429بود با امکاناتی مثل دنده اتوماتیک 2 کلاچه بهش اشاره درست نکردی که از گیربکسی که معلوم نیست چند سال عمر کنه تو دنا پلاس وتارا

  • حسین ل
    حسین ل | ۲۸ مهر ۱۴۰۰

    چند نکته:

    1- شتاب این ماشین طبق تست اسب بخار حدود 12.5 هست نه 15!

    2- چون شتاب این ماشین کمتر از دنا پلاس توربو اتوماتیک هست دیگه کلا ماشین بدی حساب میشه؟! سیار امکانات و مزایا چی؟

    3- پارس، سمند، اچ سی، ال نود و ... همه قدرت موتورشون حوالی 105 اسب هست! اونا خوب هستن و این ماشین بده؟ تست اسب بخار رو ببینید تا متوجه بشید که توان این ماشین چیزی کم نداره!

    4- فرمودید قیمت این ماشین بالاست. در بالا بودن قیمت ماشین در ایران شکی نیست. وی باید منطقی مقایسه کرد. این ماشین وارداتیه. مشابه آریزو5. قیمت آریزو 5 با امکانات کمتر و البته موتور قویتر نسبت به این ماشین 50 میلیون گرون تره! پس این ماشین با این قیمت منطقیه!

    5- ترمز عقب در پارس، رانا، سمند، ال نود و ... همچنان کاسه ای هست. قطع ترمز دیسکی بهتره. ولی دیسکی نبودن دلیل بر بد بودن ماشین نمیشه.

    6- موتور 1.5 رو عده ای گفتن بده. نیسان جوک هم موتورش 1.5 هست! بده الان؟!

    7- همین طراحی این ماشین به تمام ماشین هایی که باهاش مقایسه کردید می ارزه.

  • enrix
    enrix | ۲۶ مهر ۱۴۰۰

    چرا وقتی میرید از چین ماشین میارید بهترین هارو وارد نمیکنید؟ چرا میرید دست میزارید رو بدترین سلیقه طراحی ها؟؟؟؟ مگه چینی که ازاش چانگان میخرید Geely Preface نمیزنه؟ مگه چینی که ازاش ماشین میخرید Foton Auman Galaxy نمیزنه؟؟؟ پس چرا چیزی که از چین میارید همیشه بدفیس ترین و بدکیفیت ترین میارین؟؟ آرزوی مرگ بچتون رو دارم برای تک تکتون! که لذت همه چیو از مردم میگیری اقایی که مسئول خرید بازار ایران هستی

  • ahmad.niroumand
    ahmad.niroumand | ۲ خرداد ۱۴۰۰

    خودرویی بی کیفیت با ترمزهای کاسه ای 😐 این دیگه روی ایران خودرو و سایپا رو سفید کرده

  • linkin park
    linkin park | ۱ خرداد ۱۴۰۰

    هجوم چین به ایران با قرارداد 25 ساله ایران و چین..

    • Milad
      Milad | ۲ خرداد ۱۴۰۰

      حجوم آمریکا با گذاشتن اسمت به لینکین پارک. یعنی قبل از این قرارداد ماشین های چینی وارد بازار ایران نشد؟ حالا بشه حداقل رقابت با دزدهای داخلی یکم بیشتر میشه. تنوع کالا بیشتر میشه.

مطالب پیشنهادی