ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توسعه ایمپلنت مغزی که می‌تواند به سرعت درد را تشخیص و تسکین دهد

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک موفق به توسعه ایمپلنت مغزی شده‌اند که می‌تواند احساس درد را به صورت بلادرنگ تشخیص داده و در شرایط آزمایشگاهی تا ۸۰ درصد به تسکین درد کمک کند. ابزار توسعه ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱ تیر ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۵

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک موفق به توسعه ایمپلنت مغزی شده‌اند که می‌تواند احساس درد را به صورت بلادرنگ تشخیص داده و در شرایط آزمایشگاهی تا ۸۰ درصد به تسکین درد کمک کند.

ابزار توسعه یافته در مرحله آزمایشی قرار دارد و برای آنکه بتواند به صورت گسترده مورد استفاده قرار بگیرد لازم است تا مطالعات بیشتری روی آن انجام شود. بی‌شک توسعه چنین فناوری می‌تواند نقطه عطفی در طراحی و تولید ایمپلنت‌های مغزی ایجاد کند.

محققان تاکنون مطالعات بسیاری در زمینه ایمپلنت مغزی انجام داده‌اند. معمولا از این روش برای بهبود و بازیابی توان حرکتی افراد با معلولیت‌های حرکتی استفاده می‌شود. همچنین آزمایش‌های بسیاری برای استفاده از ایمپلنت مغزی در کنترل کامپیوتر با کمک ذهن به انجام رسیده که بسیاری از آنها هنوز در ابتدای راه هستند و نیاز است تا محققان مطالعات تکمیلی در این زمینه انجام دهند. هرچند موفقیت‌های بسیاری نیز در این زمینه گزارش شده که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

ایمپلنت مغزی

بخشی از مطالعات انجام شده در ایمپلنت مغزی روی گونه‌های حیوانی انجام می‌شود. برای مثال برخی از این روش‌ها روی خوک‌ها و میمون‌ها آزمایش شده‌اند تا کارایی آن‌ها مورد بررسی قرار گیرند.

در مطالعه اخیر، رابط کاربری مربوط به ایمپلنت مغزی می‌تواند سیگنال‌های درد را در بخشی از مغز تشخیص داده و بلافاصله با تحریک قسمت دیگری از مغز که هدف آن تسکین درد است، پاسخ دهد.

این سیستم رابط کاربری لوپ بسته مغز و ماشین نامیده می‌شود که پیش از این نیز برای تشخیص و درمان تشنج‌های صرعی مورد بررسی قرار گرفته بود و این نخستین باری است که محققان از آن برای درمان درد استفاده می‌کنند.

این ابزار، دو قسمت مغز را مورد توجه قرار می‌دهد. در یک بخش، سیگنال‌های درد در قشر قدامی سینگولات تشخیص داده می‌شود و از سوی دیگر سیستم اپتوژنتیک با تحریک نورون‌های ناحیه قشر پیشانی مغز، به تسکین درد کمک می‌کند.

در آزمایش‌های اولیه انجام شده این سیستم توانسته به صورت موثری به کاهش ۸۰ درصدی احساس درد کمک کند. همچنین این سیستم در مهار برخی پاسخ‌های رفتاری به درد در حیوانات نیز موفق بوده است. یکی از محققان این پروژه می‌گوید یافته‌های جدید نشان می‌دهند این روش ایمپلنت می‌تواند به عنوان یک استراتژی متفاوت برای درمان درد مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی