ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کوبا از اثربخشی ۹۲.۲۸ درصدی واکسن کرونا «آبدالا» خبر داد

مقامات بهداشتی کوبا می‌گویند آزمایشات بالینی فاز آخر واکسن سه دوز کرونا این کشور با نام «آبدالا»، اثربخشی بیش از ۹۲ درصد این واکسن را تایید می‌کند. ظاهرا طی یک ماه گذشته، تزریق این واکسن ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۵

مقامات بهداشتی کوبا می‌گویند آزمایشات بالینی فاز آخر واکسن سه دوز کرونا این کشور با نام «آبدالا»، اثربخشی بیش از ۹۲ درصد این واکسن را تایید می‌کند.

ظاهرا طی یک ماه گذشته، تزریق این واکسن باعث شده آمار ابتلا به کووید-۱۹ در پایتخت این کشور کاهش چشمگیری پیدا کند. آمارهای منتشر شده از کاهش ۵۰ درصدی موارد ابتلا به کرونا از زمان آغاز واکسیناسیون با آبدالا خبر می‌دهند.

مرحله سوم آزمایش‌های بالینی روی واکسن آبدالا در سه استان شرقی کوبا با حضور ۴۸ هزار داوطلب بزرگسال اوایل فروردین‌ماه به انجام رسید که خبر از اثربخشی بیش از ۹۲ درصد آن می‌دهد. دولت کوبا پیشتر نیز اعلام کرده بود که واکسن «سوبرانا» بعد از دریافت دو دوز، اثربخشی ۶۲ درصدی را از خود نشان داده است. گفتنی است در تولید واکسن سوبرانا-۲ محققان ایرانی از انستیتو پاستور ایران با موسسه فینلای کوبا همکاری می‌کنند.

واکسن کرونا آبدالا

دولت کوبا قصد دارد به جای وارد کردن واکسن‌ از سایر کشورها، به توانمندی محققان خود اتکا کند. با وجودی که برخی متخصصان این تصمیم را کمی خطرناک تلقی می‌کنند،‌ اما به نظر می‌رسد کوبا به موفقیت‌هایی هم دست پیدا کرده است.

تاکنون چندین کشور از جمله آرژانتین و جامائیکا و همچنین مکزیک، ویتنام و ونزوئلا برای خرید واکسن‌های کوبا ابراز تمایل کرده‌اند. ایران نیز تولید سوبرانا ۲ را اوایل امسال به عنوان بخشی از آزمایشات بالینی فاز آخر آغاز کرد.

مقامات کوبا پیشتر و به عنوان بخشی از مطالعات خود، استفاده از واکسن‌‌های تولید داخلی خود را به صورت آزمایشی و روی تعداد زیادی آغاز کرده‌اند و امیدوارند همین روال بتواند از سرعت انتشار ویروس بکاهد.

تاکنون حدود یک میلیون نفر از جمعیت ۱۱.۲ میلیون نفری این کشور واکسینه شده‌اند. بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده، از ابتدای شروع تزریق واکسن کرونا آبدالا از حدود یک ماه قبل، آمار ابتلای روزانه در پایتخت کوبا به نصف کاهش یافته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • عرفان
    عرفان | ۴ تیر ۱۴۰۰

    کاش این غرب گدا ها بخونن و بفهمند باید به خودشان متکی باشند نه دیگران

مطالب پیشنهادی