ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

بررسی اولیه تسلا مدل S plaid؛ تسلا چگونه به شتاب صفرتا صد زیر 2 ثانیه دست پیدا کرد؟

10 سال از معرفی اولیه تسلا مدل S به عنوان محصولی انقلابی می‌گذرد و تسلا برای دومین بار در 10 سال گذشته این محصول را در بخش ظاهری و فنی ارتقا داده و نسخه جدید ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱ تیر ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

10 سال از معرفی اولیه تسلا مدل S به عنوان محصولی انقلابی می‌گذرد و تسلا برای دومین بار در 10 سال گذشته این محصول را در بخش ظاهری و فنی ارتقا داده و نسخه جدید تحت نام تسلا مدل S Plaid عرضه خواهد شد.

حال تست و بررسی اولیه تسلا مدل S Plaid در حالی منتشر شده است که همگان از عملکرد خیره کننده شتاب گیری این محصول متعجب شده‌اند و به طور غیر رسمی آن را سریع ترین خودروی تولید انبوه بازار لقب داده‌اند.

اگر بخواهیم نسخه جدید را در یک جمله توصیف کنیم باید عنوان کرد که مدل S Plaid به نسبت گذشتگانش ارتفاع کمتر، طول بیشتر و وزن کمتری دارد. در داخل اتاق نیز طراحی کاملا متفاوتی دارد و قدرت آن نیز به شکل محسوسی افزایش پیدا کرده است.

تسلا از لاستیک های پهن و بزرگ تر (21 اینچ) استفاده کرده است در نتیجه عرض آن نیز افزایش پیدا کرده است. همچنین امکان انتخاب دیفیوزر و اسپویلر فیبرکربن به عنوان آپشن اضافه برای این محصول در نظر گرفته شده است.

تسلا برای اولین بار از 3 موتور الکتریکی در یکی از محصولاتش استفاده کرده که 2 موتور بر روی محور عقب و 1 موتور بر روی محور جلو قرار دارند.

تسلا از کلاف فیبرکربنی در موتورهای الکتریکی استفاده کرده که امکان دور خوردن تا 20،000 RPM را به موتورها می‌دهد تا بدون نیاز به استفاده از گیربکس چند سرعته، حداکثر سرعت این مدل به 320 کیلومتر در ساعت برسد.

تسلا مدعی آن است که حداکثر قدرت در سرعت 128 کیلومتر بر ساعت محقق می‌شود و این قدرت تا سرعت 320 کیلومتر بر ساعت در بالاترین حد خود باقی می‌ماند.

تسلا از یک بسته باتری به ظرفیت 100kWh ساعت استفاده می‌کند و از نظر خنک کنندگی آن را ارتقا داده است.

بر اساس تستی که مجله معتبر موتورترند انجام داده است. این بسته باتری امکان طی کردن مسافت 490 کیلومتری را به تسلا مدل S Plaid می‌دهد. بر اساس استاندارد EPA آمریکا، حداکثر برد حرکتی برابر با 560 کیلومتر است که این عدد در حالت آزمایشگاهی اندازه گیری می‌شود و معمولا در شرایط واقعی انتظار رقم کمتری از آن می‌رود.

تسلا همچنان از سیستم تعلیق بادی استفاده می‌کند و لاستیک های آن نیز از نوع سفارشی میشلن پایلوت اسپرت 4S است و ترمزهای جلو نیز کمی بزرگتر از نسخه های قبلی است.

موتورترند تست شتاب گیری مدل S Plaid را بر روی آسفالت معمولی و پیست درگ ریس انجام داده است تا مقدار اختلاف آن را بسنجد.

تسلا یک حالت درگ ریس را برای مدل S Plaid تعریف کرده است تا امکان ارائه حداکثر نیرو و شتاب گیری ممکن شود.

همانطور که در نمودار مقایسه شتاب گیری بر روی آسفالت معمولی و پیست درگ ریس مشاهده می‌کنید اختلاف در حداکثر میزان خود برابر با یک دهم ثانیه است.

نکته جالب توجه این است که گراف از صفر شروع نمی‌شود که دلیل آن نحوه اندازه گیری شتاب به روش آمریکایی است. در روش آمریکایی شتاب گیری با احتساب 1 فوت مسافت استارت اعلام می‌شود. این 1 فوت در واقع مدت زمان و مسافتی است که خودرو نیاز به جهیدن از حالت سکون دارد.

زمان سنج درحالی آغاز به کار می‌کند که خودرو 1 فوت را طی کرده و سرعتی برابر با 9.6 کیلومتر بر ساعت بر روی پیست درگ و 8 کیلومتر بر ساعت بر روی آسفالت معمولی داشته است. در نتیجه نمودار بالا نشان دهنده میزان شتاب گیری خودرو در صورت حذف 1 فوت مسافت طی شده اولیه است.

این اعداد با فرکانس 20Hz ثبت شده است که به معنای ضبط  20 بار در ثانیه است. در نتیجه به ازای 2 ثانیه امکان ایجاد 40 نقطه بر روی گراف سرعت وجود دارد.

در نهایت تسلا مدل S Plaid در عرض 1.98 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که گرد شده این عدد برابر با 2 ثانیه است. بر روی آسفالت معمولی نیز عدد 2.07 ثانیه را به ثبت رسانده است که با گرد کردن آن برابر با 2.1 ثانیه می‌شود.

با ثبت این اعداد، تسلا مدل S Plaid سریع ترین خودرویی است که در طول تاریخ 74 ساله مجله موتورترند تست شده است.

در حالت عادی بدون احتساب 1 فوت، بر روی آسفالت معمولی و تنها با تخته کردن پدال گاز این خودرو به 2.45 ثانیه زمان برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت احتیاج دارد.

تسلا در حدود 1.30 نیروی جی در سرعت 45 کیلومتر بر ساعت به شما وارد می‌کند که بیش از هر خودروی تولید انبوه دیگری است.

مدل S Plaid بر روی پیست، مسیر درگ یا 407 متر را در عرض 9.25 ثانیه با حداکثر سرعت 245 کیلومتر بر ساعت طی می‌کند.

بر روی آسفالت معمولی نیز تسلا مسیر 407 متری را در عرض 9.34 ثانیه با حداکثر سرعت 244 کیلومتر بر ساعت طی می‌کند.

این اعداد به معنای آن است که تسلا مدل S Plaid رکورد قبلی که مجله موتورترند با مدل فراری لفراری در پیست فیورانو ایتالیا به ثبت رسانده بود را شکسته است.

پیش از این در سال 2015 میلادی، موتورترند توانست زمان 2.28 ثانیه را برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت و طی کردن مسیر 407 متری در عرض 9.74 ثانیه با حداکثر سرعت 240 کیلومتر بر ساعت را با لفراری به ثبت برساند.

در پایان تسلا مدل S Plaid با برچسب قیمت پایه 130 هزار دلاری که در نمونه با تمامی امکانات قیمتی برابر با 150 هزار دلار دارد در حدود 15 هزار دلار از پورشه تایکان توربو S قیمت کمتری دارد. از نظر سطح آرامش و راحتی در حد و اندازه بهترین سدان های لوکس بازار ظاهر می‌شود و در زمینه شتاب گیری نیز از بوگاتی شیرون میلیون دلاری سبقت می‌گیرد.

در نتیجه به نظر می‌رسد که تسلا با عرضه مدل S Plaid یک گام اساسی به سمت کمال برداشته است و نکته حائز اهمیت این است که تمامی این دست آوردها در کمتر از یک دهه اتفاق افتاده است.

 

نوع و تعداد موتور 3 موتور الکتریکی از نوع مغناطیسی دائم AC
حداکثر قدرت 1020 اسب بخار
حداکثر گشتاور 1423 نیوتن متر
نسبت وزن به قدرت 2.1 کیلوگرم به ازای هر اسب بخار
گیربکس تک سرعته مستقیم
ابعاد چرخ و لاستیک 265/35R21 جلو، 295/30R21 عقب
وزن 2184 کیلوگرم
قیمت پایه 131،190 دلار
قیمت نمونه تست شده 149،190 دلار

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • realtime
    realtime | ۲ تیر ۱۴۰۰

    2 ثانیه؟ چه شاهکار هایی میسازه تسلا. راستی بحث تسلا شد، کاربر آریا خیلی وقته ازش خبری نیست. هست؟

مطالب پیشنهادی