ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن‌های بومی
تکنولوژی

وزارت بهداشت: واکسن‌های بومی هنوز قیمت‌گذاری نشده‌اند

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با انتشار توییتی در اکانت شخصی خود گفته که هنوز هیچ کدام از واکسن‌های بومی کرونا شامل کوو ایران برکت، رازی، فخرا، پاستور و سیناژن قیمت‌گذاری نشده‌اند. ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱ تیر ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۶

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با انتشار توییتی در اکانت شخصی خود گفته که هنوز هیچ کدام از واکسن‌های بومی کرونا شامل کوو ایران برکت، رازی، فخرا، پاستور و سیناژن قیمت‌گذاری نشده‌اند. پیش از این خبرهایی غیررسمی منتشر شده بود که هر دوز از واکسن ایرانی ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

«کیانوش جهانپور» در ادامه این توییت نوشته است:‌ قیمت‌گذاری واکسن کرونا بر اساس هزینه تمام شده، حاشیه سود منطقی و قیمت واکسن‌های مشابه خارجی و البته با رویکرد حمایت از تولید ملی در کمیسیون قیمت‌گذاری انجام خواهد شد.

گفتنی است همزمان با تولید واکسن کرونا در دنیا شرکت‌های داخلی نیز تلاش برای تولید واکسن را شروع کرده‌اند، که معروف‌ترین آنها ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است که واکسن کوو ایران برکت را در دست ساخت دارد.

واکسن‌های بومی

همچنین واکسن «سابرانا» نیز با همکاری انستیتو پاستور ایران و شرکت فینلای کوبا مراحل کارآزمایی بالینی و تولید را طی می‌کند. واکسن رازی نیز در مؤسسه سرم سازی مسیر تولید را طی می‌کند و واکسن فخرا نیز در مجموعه وزارت دفاع در حال ساخت است. دو شرکت داروسازی خصوصی نیز برای تولید تحت لیسانس واکسن کرونا در ایران اقدام کرده اند.

شرکت اکتوورکو قرار است خط تولید واکسن اسپوتنیک روسیه را در ایران راه اندازی کند و شرکت سیناژن نیز در تلاش است تا با همکاری یک شرکت استرالیایی واکسن کرونایی با تکنولوژی بایو تولید کند. تاکنون واکسن‌های ایرانی، کوویران برکت، رازی، فخرا، پاستور و سیناژن توانسته‌اند کد اخلاق بگیرند و وارد فاز سوم مطالعه یعنی مرحله مطالعات انسانی برسند.

فاز سوم یا کارآزمایی بالینی انسانی تولید واکسن ها سه مرحله دارد و اکنون دو واکسن کوو ایران برکت و پاستور به مرحله سوم مطالعات بالینی انسانی رسیده‌اند نسبت به بقیه شانس بیشتری برای تزریق عمومی دارند. شایان ذکر است که طبق گفته‌های دیروز وزیر بهداشت، واکسن پاستور از اول تیر ماه مجوز مصرف اضطراری را دریافت کرده و تزریق واکسن برکت نیز از هفته آینده به طور سراسری آغاز می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی