ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سفید شدن موها بر اثر استرس می‌تواند فرایندی برگشت‌پذیر باشد

پژوهشگران توانسته‌اند به مدارک علمی برای ارتباط میان استرس و سفید شدن مو دست پیدا کنند و پروتئین‌های موجود در موی انسان که چنین فرایندی را ایجاد می‌کنند نیز بشناسند. به نظر می‌رسد این فرایند ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

پژوهشگران توانسته‌اند به مدارک علمی برای ارتباط میان استرس و سفید شدن مو دست پیدا کنند و پروتئین‌های موجود در موی انسان که چنین فرایندی را ایجاد می‌کنند نیز بشناسند. به نظر می‌رسد این فرایند می‌تواند برگشت‌پذیر باشد.

پژوهشگران با هدف بررسی مواردی که به نظرشان در تحقیقات گذشته مورد توجه قرار نگرفته بودند، دست به مطالعه اخیر زدند. اگرچه مدت‌هاست دانشمندان از ارتباط میان استرس و سفید شدن مو خبر می‌دهند، اما دستیابی به ارتباطی میان آن‌ها کار دشواری بود.

برای مشخص شدن مسئله، دانشمندان تقویم‌ ۱۴ داوطلب که رویداد‌های استرس آفرین خود را یادداشت می‌کردند، مورد بررسی قرار دادند. پس از آن دانشمندان نمونه موی داوطلبان را جمع‌آوری و به برش‌های ریزتری تقسیم کردند تا میزان خاکستری شدن آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

الگو رنگدانه‌های ۱۰۰ مو

«آیلت روزنبرگ»، محقق اصلی این پژوهش می‌گوید:

«اگر برای دیدن مو از چشمان خود کمک بگیرید، رنگ به صورت عادی دیده می‌شود مگر اینکه تغییر رنگ کامل انجام شده باشد. اما زیر یک اسکنر با وضوح بالا، تغییرات کوچک و ظریفی در رنگ را مشاهده می‌کنید و این همان چیزی است که ما اندازه‌گیری می‌کنیم.»

پس از مقایسه این تغییرات با یادداشت‌های استرس آفرین داوطلبان، اطلاعات جالبی بدست آمد. نه تنها ارتباط چشمگیری بین استرس و سفید شدن مو وجود دارد، بلکه در برخی مواقع با کاهش استرس، روند سفید شدن مو برعکس می‌شود. به گفته محققان، برای اولین بار موهای سفید به رنگ طبیعی خود بازگشنته بودند:

«یکی از داوطلبین در برنامه خود به تعطیلات رفته بود و پنج موی سر او در این زمان دوباره به رنگ تیره سابق خود بازگشت.»

با بررسی بیشتر جزئیات، این گروه سطح هزاران پروتئین مختلف را در طول مو انداز‌ه‌گیری کردند و موفق شدند تغییرات ۳۰۰ پروتئین را با سفید شدن مو تشخیص دهند. آن‌ها در ادامه با استفاده از یک مدل ریاضی، تغییرات این پروتئین‌ها را به تغییرات ناشی از استرس در میتوکندری ارتباط دادند.

میتوکندری در واقع مانند آنتن‌های کوچکی داخل سلول قرار گرفته و به سیگنال‌های مختلفی از جمله فشار روانی پاسخ می‌دهد. نقش میتوکندری در ارتباط استرس و رنگ مو همان چیزی است که این پژوهش را منحصر به فرد می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی