ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

FDA آمریکا درباره عارضه نادر التهاب قلبی واکسن کرونا فایزر و مدرنا هشدار داد

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) با انتشار اطلاعیه جدیدی اعلام کرد که واکسن‌های فایزر/بیون‌تک و مدرنا ظاهرا در بعضی موارد نادر منجر به ایجاد التهاب قلبی می‌شوند. این ریسک در میان مردان جوان بیشتر ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۵ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) با انتشار اطلاعیه جدیدی اعلام کرد که واکسن‌های فایزر/بیون‌تک و مدرنا ظاهرا در بعضی موارد نادر منجر به ایجاد التهاب قلبی می‌شوند. این ریسک در میان مردان جوان بیشتر از زنان و سایر گروه‌های سنی است.

فکت شیت این دو واکسن که حقایقی را درباره اثرات این محصولات در اختیار کادر درمان قرار می‌دهد، اخیرا تصحیح شده تا به افزایش ریسک ابتلا به میوکاردیت و پریکاردیت اشاره کند. سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید این اثرات جانبی به‌خصوص پس از تزریق دوز دوم واکسن اتفاق می‌افتد و نشانه‌های آن چند روز پس از تزریق خودنمایی می‌کنند.

از تاریخ ۲۱ خرداد، از میان ۳۰۰ میلیون واکسن mRNA تزریقی، ۱۲۰۰ مورد ابتلا به میوکاردیت و پریکاردیت در سیستم گزارش عوارض جانبی واکسن آمریکا (VAERS) ثبت شده است. موارد ابتلا به این بیماری‌های التهابی ظاهرا در میان مردان شایع‌تر بوده و عمدتا در اولین هفته پس از تزریق دوز دوم بروز پیدا کرده است. مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها (CDC) می‌گوید ۳۰۹ نفر با سن کمتر از ۳۰ سال به خاطر التهاب قلبی در بیمارستان بستری شده بودند، اما ۲۹۵ نفر آن‌ها مرخص شده‌اند.

نهادهای درمانی در کشورهای مختلف تحقیقات گوناگونی را برای شناسایی موارد ابتلا به میوکاردیت و پریکاردیت، به‌ویژه در مردان جوانی که یک دوز از واکسن فایزر یا مدرنا را دریافت کرده بودند، انجام دادند. این دو واکسن بر اساس فناوری پیام‌رسان RNA ساخته شده‌اند.

گزارش جدید سازمان غذا و دارو پس از بررسی‌های جامع اطلاعاتی و گفتگو با کمیته مشورتی سازوکارهای ایمن‌سازی CDC منتشر شده است. فایزر و مدرنا هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

عوارض جانبی قبلا هم در میان واکسن‌های کرونا دیده شده بودند. طبق گزارش‌ها، واکسن آسترازنکا در برخی موارد می‌تواند منجر به ایجاد لخته خون شود. از سوی دیگر، اتحادیه اروپا تایید کرده که لختگی خون یکی از عوارض جانبی نادر برای واکسن جانسون و جانسون است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • RMMK2000
    RMMK2000 | ۶ تیر ۱۴۰۰

    حالا اگه این خبر در مورد واکسن ایران هم بود ، مردم بی توجه بودن؟

مطالب پیشنهادی