ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مالیات تامین مالی جمعی
کسب و کار

سود مشارکت در تامین مالی جمعی از مالیات معاف شد؛ گام جدی برای شکوفایی سرمایه‌گذاری‌ها

سود حاصل از سرمایه‌گذاری در تامین مالی جمعی از پرداخت مالیات معاف شد. این مهم که به درخواست رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار محقق شده، می‌تواند تاثیر بسزایی در شکوفایی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

سود حاصل از سرمایه‌گذاری در تامین مالی جمعی از پرداخت مالیات معاف شد. این مهم که به درخواست رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار محقق شده، می‌تواند تاثیر بسزایی در شکوفایی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و استارتاپ‌ها داشته باشد.

طی چند سال گذشته شرایط، ضوابط و فرآیندهای هیچ کدام از بازارهای مالی در ایران برای تامین مالی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مناسب نبوده است. از همین روی بحث تامین مالی جمعی مطرح و پلتفرم‌های کراد فاندینگ در این راستا، فعالیت خود را زیر نظر نهاد مالی و با مجوز فرابورس ایران آغاز کردند.

طبق مصوبه شورای عالی بورس اوراق بهادار، کسب‌وکارها می‌توانند برای توسعه فعالیت خود درخواست سرمایه کنند که این موضوع در دو مدل قابل پیاده‌سازی است. در مدل اول در ازای دریافت سرمایه بایستی بخشی از سهام کسب‌وکار به سرمایه‌گذار واگذار شود. اما در روش دوم، کسب‌وکار با تعیین پروژه و بیزینس پلن به دنبال جذب سرمایه رفته و پس از گذشت زمان تعیین شده سود حاصل را با سرمایه‌گذار تقسیم می‌کند.

پلتفرم‌های کراد فاندینگ رابطی بین سرمایه‌گذار و کسب‌وکارها هستند که به سرمایه‌گذارها گواهی شراکت اعطا کرده و در سامانه‌های فرابورس ثبت می‌شود. لازم به ذکر است تامین مالی از طریق گواهی شراکت کاملا از جنس سهامداری است و افراد در سود یا زیان آن شریک می‌شوند. اما پلتفرم‌های کراد فاندینگ در تلاش هستند تا ریسک این سرمایه‌گذاری‌ها را کاهش دهند.

مخاطب اصلی پلتفرم‌های تامین مالی جمعی، استارت ‎آپ‌ها، شرکت‌های دانش ‎بنیان، شرکت‌های کوچک و متوسط و ... هستند که می ‌توانند از طریق این پلتفرم‌ها، تامین مالی کرده و به بازدهی و رشد برسند.

اخیرا «محمدعلی دهقان دهنوی»، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی نامه‌ای از رئیس سازمان امور مالیاتی کشور درخواست کرده تا گواهی مشارکت در تامین مالی جمعی از پرداخت مالیات معاف شود که این امر با صدور یک بخشنامه عملیاتی شد.

«دونگی» یکی از پلتفرم‌های تامین مالی جمعی که پیرامون خبر معافیت مالیاتی به سراغ مدیرعامل آن رفتیم. «جعفر محمدی» با اشاره به نامه‌نگاری رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گوید در قانون یک سری مشوق‌ها برای اوراق بهادار در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها عدم تعلق مالیات به سودی است که بابت خرید اوراق گرفته می‌شود. همچنین سازمان امور مالیاتی می‌پذیرد سودی را که کسب‌وکارها به سرمایه‌گذاران خود می‌دهند، به عنوانی بخشی از هزینه‌هایی که مالیات به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد در نظر بگیرد.

به گفته وی طبق بخشنامه اخیر، گواهی‌های شراکت تامین مالی جمعی نیز شامل این موضوع شده و پلتفرم‌های تامین مالی جمعی، معاف از مالیات نقل‌وانتقال و همچنین معاف از مالیات ارزش افزوده هستند. این بدین معنا است که پلتفرم هایی مثل دونگی که در این زمینه خدمات ارائه کرده و کارمزد دریافت می‌کنند به این کارمزدها مالیات ارزش افزوده تعلق نمی‌گیرد.

 

محمدی معتقد است این بخشنامه موجب یک وحدت رویه شده تا کارشناسان امور مالیاتی در محاسبات خود، معافیت مالیاتی را در نظر گرفته و دیگر شاهد بحث بین کسب‌وکارها و سازمان امور مالیاتی نباشیم.

«علی عمیدی»، مدیرعامل سامانه تامین مالی و سرمایه گذاری کارن نیز با استقبال از این معافیت مالیاتی آن را یکی از حقوق مسلم پلتفرم‌های این حوزه می‌داند زیرا این اوراق مشارکت، یک اوراق بهادار بوده و بایستی همانند هر اوراق بهادار دیگری، معاف از مالیات باشد.

شکوفایی کسب‌وکارها

مدیرعامل دونگی با تاکید بر این که مشوق‌های مالیاتی بیشتر برای سرمایه‌گذاران حقوقی، نهادی یا سرمایه‌گذاران حقیقی حرفه‌ای و با رقم بالا مساله مهمی است، می‌گوید معافیت مالیاتی باعث می‌شود تا این دسته از سرمایه‌گذاران راحت‌تر سرمایه‌گذاری کنند و تاثیر خوبی روی رونق و شکوفایی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و استارتاپ‌ها خواهد داشت.

او در ادامه به یک سری از هزینه‌های کسب‌وکارهای نوپا که در مراحل اولیه بلوغ قرار دارند اشاره کرد و گفت:

«یک سری از این هزینه‌ها، سرمایه در گردش است که خرج نمی‌شود ولی برای این که فرآیندهای کسب‌وکار بتواند اجرایی شود مورد نیاز است مثل سرمایه لازم برای خرید مواد اولیه. پیش‌تر کسب‌و‌کارها برای سرمایه در گردش دو راه داشتند، یکی دریافت وام که پروسه سختی بوده و دیگری جذب سرمایه در ازای اعطای سهام. اما اکنون کسب‌وکارها می‌توانند با کراود فاندینگ، سرمایه در گردش خود را جذب کنند و بخشی از سود آن را با سرمایه‌گذار شریک شوند.»

محمدی معتقد است بحث معافیت مالیاتی این جذابیت را هم برای سرمایه‌گذار ایجاد کرده و هم کسب‌وکار دیگر دغدغه‌ای مبنی بر این که آیا سود پرداختی جزو بخشی از هزینه‌های مالیاتی پذیرفته می‌شود یا خیر، ندارد.فلذا کراد فاندینگ می‌تواند کمک حال کسب‌وکارهای استارتاپی و فناوری محوری باشد که بالغ شده و به سرمایه در گردش نیاز دارند اما تمایلی به انتقال سهام خود به دیگران نیستند.

عمیدی نیز با تاکید بر این که بحث معافیت مالیاتی، حرکت بزرگی است ابراز امیدواری کرد تا این موضوع سبب شود بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران سنتی وارد این حوزه شوند و شاهد رشد و بازدهی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط باشیم: «اگرچه علت اصلی و عمده اینکه سرمایه‌گذاران سنتی وارد مقوله سرمایه‌گذاری و تامین مالی جمعی نمی‌شوند تنها همین مساله مالیات نیست اما به هر حال این هم جزو دغدغه‌هایی بوده که حالا برطرف شده و امیدوار هستیم که معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران گسترده‌تر هم بشود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی