ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی مچ‌بند هوشمند شیائومی می بند ۶ [تماشا کنید]

شیائومی می اسمارت بند ۶ که گاه به طور ساده به شیائومی می بند ۶ شناخته می‌شود یکی از پر فروش‌ترین مچ‌بندهای هوشمند در بازار جهان است. این گجت با کیفیت چند هفته‌ای می‌شود که ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۶ تیر ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

شیائومی می اسمارت بند ۶ که گاه به طور ساده به شیائومی می بند ۶ شناخته می‌شود یکی از پر فروش‌ترین مچ‌بندهای هوشمند در بازار جهان است. این گجت با کیفیت چند هفته‌ای می‌شود که به بازار ایران هم راه یافته و احتمالاً همانند نسل قبل در کشور ما هم فروش بالایی را تجربه خواهد کرد. می بند ۶ در کنار قیمت نه چندان بالا، با امکانات متنوعی همراه شده و در عین حال ظاهر جذابی هم دارد. با ما همراه باشید تا این مچ‌بند هوشمند را بررسی کنیم.

مشخصات شیائومی می بند ۶

  • نمایشگر امولد ۱.۵۶ اینچی / رزولوشن ۱۵۲ در ۴۸۶ پیکسل / تراکم ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ / حداکثر روشنایی ۴۵۰ نیت
  • قابلیت پایش ۳۰ فعالیت ورزشی و تشخیص خودکار برخی از فعالیت‌ها
  • پایش خواب،‌ استرس و سیکل قاعدگی بانوان
  • مجهز به سنسورهای شتاب‌سنج، ژیروسکوپ،‌ SpO2 و سنجش ضربان قلب
  • شارژدهی باتری ۱۴ روزه در استفاده معمول، ۵ روزه در استفاده سنگین و ۱۹ روزه در حالت ذخیره انرژی
  • شارژ از طریق شارژر آهنربایی / شارژ شدن کامل در مدت زمان ۲ ساعت
  • مقاوم در برابر نفوذ آب تا عمق ۵۰ متر
  • ارتباط از طریق بلوتوث ۵.۰
  • سازگار با اندروید ۵.۰ به بالا یا iOS ۱۰.۰ به بالا
  • عرضه در رنگ مشکی با بندهای نارنجی، مشکی،‌ زرد، آبی،‌ زیتونی و شیری
  • وزن ۱۲.۸ گرم
  • قیمت حدود یک میلیون تومان

شیائومی می بند ۶ را فروشگاه می‌مارکت در اختیار ما قرار داده است. برای خریدن انواع محصولات شیائومی می‌توانید به این فروشگاه اینترنتی مراجعه کنید.

بررسی ویدیویی شیائومی می بند ۶

تماشای ویدیو از آپارات

تماشای ویدیو از یوتوب

طراحی و سخت‌افزار

شیائومی می بند ۶ از نظر ابعاد بسیار نزدیک به نسل قبلی است و حتی اگر همین حالا می بند ۵ داشته باشید، می‌توانید از بند آن برای مدل جدید هم استفاده کنید. بدنه خود مچ‌بند از پلاستیک ساخته شده و روی آن را یک شیشه مقاوم حرارت دیده پوشانده است. با وجود ابعاد مشابه اما نمایشگر حدود ۵۰ درصد بزرگتر از نسل قبل است و حالا از ۱.۱ اینچ در نسل قبلی به ۱.۵ اینچ رسیده است.

می بند ۶ همچنین فاقد هر گونه کلید فیزیکی است و برای استفاده از آن باید تنها از نمایشگر لمسی استفاده کنید. نمایشگر لبه‌های گرد دارد و با قوس به فریم اطراف می‌رسد. علاوه بر این با لایه‌ای محافظ در برابر چربی پوشانده شده است. از آنجایی که نمایشگر بالاتر از فریم اطراف مچ‌بند قرار گرفته احتمالا در مقابل ضربه و خط و خش آسیب‌پذیر است. با این حال در مدتی که از می بند ۶ استفاده کردم باید بگویم که مقاومت‌اش در مقابل ضربه و خش مناسب است.

از دیگر قابلیت‌های جدید می بند ۶ در مقایسه با نسل قبلی مجهز شدن به امکان سنجش میزان اشباع اکسیژن خون (SpO2) است. سنسور سنجش این فاکتور و نیز ضربان قلب در کنار دو پین ظریف برای اتصال شارژر مغناطیسی در زیر مچ‌بند به چشم می‌خورد. در تمام اطراف فریم هم فضای خالی در نظر گرفته شده که بند سیلیکونی در آن قرار می‌گیرد. متاسفانه این بخش مستعد جذب گرد و غبار است و حتی در صورتی که می بند ۶ خیس شود، تا مدت‌ها مقداری آب در این بخش باقی می‌ماند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم حواستان به تمیز کردن آن باشد. بند سیلیکونی ساعت راحت روی دست می‌نشیند و در عین حال به نظر محکم و با دوام می‌رسد. البته بر خلاف مدل‌هایی از جمله آنر بند ۵ (بررسی دیجیاتو) گاهی نشستن آن روی دست را احساس می‌کنم. به نظر می‌رسد دلیل این موضوع صاف بودن بخش زیری مچ‌بند باشد؛ در حالی که مچ‌بندهایی از جمله آنر بند ۵ به دلیل قوس کمی که در بخش زیرین دارند بسیار بهتر روی دست می‌نشینند. با این حال می بند ۶ هیچ گاه دستم را آزار نمی‌دهد.

به گفته شیائومی، می بند ۶ می‌تواند تا عمق ۵۰ متری آب مقاومت کند و حتی می‌توانید بدون نگرانی با آن به شنا یا حمام بروید؛ اما برای شیرجه رفتن طراحی نشده است. در تجربه‌ استفاده چند روزه من، مچ‌بند شیائومی به خوبی در برابر شستشوی دست و حتی حمام رفتن مقاومت کرد و مشکلی برایش پیش نیامد.

شیائومی می بند ۶ فاقد GPS است و به همین دلیل برای ثبت اطلاعات مسیر طی شده در بعضی از فعالیت‌های ورزشی به GPS گوشی وابسته است. البته برای مچ‌بند هوشمندی با این قیمت انتظار پشتیبانی از GPS هم نمی‌رود. در مجموع باید گفت که مچ‌بند هوشمند شیائومی طراحی زیبا و مدرنی دارد و روی دست هم راحت می‌نشیند اما در هر حال نشستن آن روی دست، احساس می‌شود.

تجربه کاربری

برای راه‌اندازی شیائومی می بند ۶ در اندروید باید یکی از اپلیکیشن‌های شیائومی یعنی Mi Fit یا Xiaomi Wear را از گوگل پلی استور نصب کنید. برای پیدا کردن این اپلیکیشن‌ها در گوگل پلی استور همچنین می‌توانید بارکد موجود در دفترچه را اسکن کنید. پیش از این برای سال‌ها با اپلیکیشن قدیمی‌تر می فیت کار کرده‌ام اما اپلیکیشن شیائومی ور جدیدتر است و کمتر از یک سال است که در پلی استور عرضه شده. متاسفانه شیائومی در صفحه دانلود این دو اپلیکیشن در سایت خود هیچ توضیحی نداده که کدام‌یک برای کاربران مناسب‌تر است. همچنین باید توجه داشته باشید که بعد از راه‌اندازی مچ‌بند با یکی از این اپلیکیشن‌ها امکان استفاده از اپ دیگر را ندارید؛ مگر این که مچ‌بند را به تنظیمات کارخانه برگردانید و با پاک شدن تمام اطلاعات آن، به اپلیکیشن دیگر مهاجرت نمایید.

من ابتدا اپ Xiaomi Wear را نصب کردم اما در کمال تعجب پس از تنها یک روز استفاده، پیام نیاز به برگرداندن مچ‌بند به تنظیمات کارخانه روی اپ نشان داده شد و ارتباط اپلیکیشن با ساعت به طور کامل قطع شد. به همین دلیل به سراغ اپلیکیشن قدیمی‌تر یعنی می فیت رفتم. در اولین بار استفاده از اپلیکیشن باید اطلاعاتی نظیر سن، قد، وزن و جنسیت خود را وارد کنید. کمی بعدتر در مورد اپلیکیشن توضیح می‌دهم اما ابتدا به رابط کاربری مچ‌بند می‌پردازم.

پس از راه‌اندازی اولیه، مچ‌بند قابلیت‌های پایه مشابه دیگر مدل‌های اقتصادی را در اختیارتان می‌گذارد؛ مواردی از جمله نشان دادن ۱۰ اعلان آخر، میزان کالری مصرف شده و تعداد قدم‌ها. می بند ۶ همچنین بر خلاف مدل‌های قبلی از اعلان‌های فارسی پشتیبانی می‌کند؛ البته از حدود فروردین ماه امسال پشتیبانی از فارسی به می بند ۵ هم اضافه شده است. فونت‌های فارسی در این مچ‌بند بسیار زیبا و خوانا هستند و البته معدود مشکلاتی از جمله جایگزین کردن نیم‌فاصله با یک کاراکتر چینی، چپ چین شدن متن فارسی و بیرون رفتن بعضی از حروف از محدوده نمایشگر در آن به چشم می‌خورد. پشتیبانی از فارسی اما تقریبا تنها محدود به اعلان‌ها است؛ چون هنگامی که یک یاد‌آور (Event Reminder) را از روی اپلیکیشن به زبان فارسی تنظیم می‌کنید، کاراکترها در مچ‌بند به طور به هم ریخته نمایش داده می‌شوند.

در بیشتر منوها و واچ فیس‌ها، رنگ پس زمینه مشکی است. این موضوع البته بی دلیل نیست و موجب می‌شود نمایشگر امولد مصرف باتری پایین‌تری داشته باشد. رابط کاربری می بند ۶ در مجموع چندان روان نیست و کمی لگ در تمامی منوها به چشم می‌خورد؛ با این حال میزان لگ در حدی نیست که تجربه کاربری را تحت تاثیر منفی شدید قرار دهد.

در صفحه هوم ساعت بسته به واچ فیس انتخابی مواردی از جمله تعداد قدم‌ها، میزان ضربان قلب، شارژ باقی مانده باتری، کالری مصرف شده، دمای هوا و غیره را نمایش می‌دهد. برخی از واچ فیس‌ها همچنین امکان شخصی سازی و تغییر بعضی از این گزینه‌ها را در اختیارتان می‌گذارند. روی خود ساعت ۳ واچ فیس ساده اما زیبا در نظر گرفته شده اما از داخل اپلیکیشن می‌توانید حدود ۶۰ واچ فیس دیگر را نیز انتخاب کرده و به مچ‌بند انتقال دهید. البته بیشتر واچ فیس‌های اپلیکیشن بر اساس سلیقه کاربران چینی یا ژاپنی طراحی شده و برای کاربران سایر کشورها فاقد جذابیت هستند. در کل از نظر من واچ فیس‌های ساده‌تر خود ساعت طراحی کاربردی‌تر و زیباتری دارند.

در هر منویی از ساعت که باشید با سوایپ از گوشه چپ نمایشگر به سمت راست می‌توانید به یک مرحله قبل باز گردید. برای جابجا شدن بین ویجت‌های اصلی هم باید به راست یا چپ سوایپ کنید. سایر اپ‌ها از طریق سوایپ به بالا یا پایین در دسترسی هستند. خوشبختانه شیائومی امکان شخصی سازی کامل اپ‌ها و ویجت‌ها از طریق اپلیکیشن را برای مچ‌بند خود در نظر گرفته؛ یعنی خیلی ساده می‌توانید تا ۶ مورد از اپ‌‌ها را انتخاب کنید که به عنوان ویجت و از طریق سوایپ به چپ و راست در دسترس باشند و بقیه گزینه‌ها را نیز در منو با سوایپ به بالا یا پایین باقی بگذارید. علاوه بر این برای هر دو حالت امکان تنظیم ترتیب گزینه‌ها وجود دارد. در کل تمامی گزینه‌های منوها شامل این موارد هستند:

  • Notification برای مشاهده اعلان‌ها
  • Workout برای شروع یک فعالیت ورزشی
  • Activities برای مشاهده جزئیات فعالیت‌‌های انجام شده قبلی
  • Stress برای سنجش میزان استرس
  • Blood Oxygen برای محاسبه میزان اشباع اکسیژن خون
  • Heart rate برای سنجش ضربان قلب
  • Music برای توقف و پخش موسیقی روی موبایل یا رفتن به آهنگ بعدی یا قبلی و تغییر ولوم
  • Weather برای مشاهده وضعیت آب و هوای امروز و روزهای آتی
  • Status برای مشاهده فاکتورهای سلامتی امروز و روزهای گذشته
  • PAI برای امتیاز دهی به فعالیت‌های ورزشی
  • Breathing برای راهنمای تنفس صحیح
  • Events برای ثبت یاد‌آور از روی گوشی
  • World Clock برای نمایش ساعت‌ شهرهای مختلف جهان
  • Alarm

علاوه بر این گزینه‌‌های زیر به طور پیش فرض در بخش More در منوی ساعت قرار گرفته‌اند که البته می‌توانید موارد دلخواه را بین منوهای اصلی یا این بخش جابجا کنید:

  • Pomodoro Timer (کمی بعدتر در مورد آن توضیح می‌دهم)
  • Camera برای فعال کردن دوربین و عکس گرفتن به کمک ساعت (تنها برای گوشی‌های شیائومی)
  • Timer و Stopwatch
  • Find Device برای به صدا در آوردن گوشی با یک زنگ گوش خراش
  • Silent برای بی صدا کردن گوشی موبایل
  • Cycles برای ردیابی سیکل قائدگی خانم‌ها

یکی از قابلیت‌های جالب شیائومی می بند ۶ تایمر پومودورو برای مدیریت زمان است. ایده اصلی تکنیک پومودورو، بهبود چابکی ذهن با استراحت‌های مکرر حین کار است. بر اساس این تکنیک، بهترین زمان کار کردن، ۲۵ دقیقه تعیین شده و پس از هر ۲۵ دقیقه باید برای مدت حدود ۵ دقیقه استراحت کنید و سپس دوباره سر کار خود برگردید. در این تکنیک هر بازه زمان ۲۵ دقیقه‌ای یک پومودورو نامیده می‌شود و پس از هر ۴ پومودورو باید یک استراحت طولانی‌تر ۱۵ یا ۲۰ دقیقه‌ای داشته باشید. می بند ۶ با تنظیم کردن تایمر و نیز غیر فعال کردن اعلان‌های روی ساعت به کاربر کمک می‌کند این تکنیک را اجرا کند. مچ‌بند همچنین مشابه بسیاری از ساعت‌‌ها و مچ‌بندهای هوشمند دیگر به ویژگی یادآور نشستن بیش از حد مجهز شده است. بررسی شیائومی می بند ۶

اپلیکیشن می فیت که حدود ۶ سال از اولین عرضه‌اش می‌گذرد هنوز هم طراحی بیش از حد پیچیده‌ای دارد و به هیچ وجه کاربر پسند نیست. اپلیکیشن در کل ۳ صفحه اصلی شامل Workout یا فعالیت‌های ورزشی، Friends برای مشاهده اطلاعات ورزشی و خواب دوستان و Profile دارد. طراحی هر یک از این صفحات هم به حدی متفاوت و بی ربط به هم است که تصور می‌کنید با ۳ اپلیکیشن جداگانه طرف هستید.

در بالای صفحه هوم اپلیکیشن یعنی همان Workout، علامت mi به چشم می‌خورد و با پایین کشیدن آن می‌توانید اطلاعات مچ‌بند را با اپلیکیشن همگام کنید. کمی پایین‌تر سربرگ‌های اصلی شامل Status در کنار سه سربرگ دیگر برای اطلاعات مربوط به پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه سواری قابل مشاهده است. در سربرگ Status اطلاعاتی از جمله تعداد قدم‌های روزانه، PAI، میزان استرس، نمودار ضربان قلب و اشباع اکسیژن خون،‌ وضعیت خواب شب گذشته و اطلاعات مربوط به سیکل قاعدگی خانم‌ها به چشم می‌خورد؛ البته از بین این موارد می‌توانید تنها ۳ مورد را برای نمایش در این صفحه انتخاب کنید و سایر موارد از طریق بخش پایین آن یعنی View More در دسترس هستند.

در این بخش همچنین با لمس کردن هر کدام از بخش‌ها به صفحه مشاهده جزئیات بیشتر به همراه نمودارها بروید. نمودارها به گونه‌ای طراحی شده که با نگه داشتن انگشت روی آنها می‌توانید جزئیات مربوط به هر محدوده زمانی را مشاهده کنید. اما جزئیات آنها به حدی ریز است که لمس کردن آن و مثلا مشاهده نمودار استرس در یک محدوده ساعت مشخص بسیار مشکل است.

بررسی شیائومی می بند ۶

یکی از مواردی که شاید برای بسیاری کاربران مبهم باشد «PAI» یا «Personal activity intelligence» است. PAI بر اساس جنسیت، سن، ضربان قلب و بسیاری فاکتورهای دیگر یک امتیاز شخصی را بر اساس فعالیت‌های ۷ روز گذشته شما نمایش می‌دهد. علاوه بر این راهنمایی‌هایی را برای بهبود فعالیت‌های ورزشی و بهبود سلامت ارائه می‌کند. این که این امتیاز تا چه حد صحیح باشد مشخص نیست و نمی‌توان با اطمینان در مورد آن نظر داد. اگر به طور معمول، پیاده روی سریع و فعالیت‌های ورزشی داشته باشید یا بدوید می‌توانید امتیاز خود را به ۱۰۰ نزدیک‌تر کنید.

به گفته شیائومی، می اسمارت بند ۶ امکان پایش خواب و بررسی کیفیت تنفس حین خواب به کمک پایش میزان اشباع اکسیژن خون را هم دارد. مچ‌بند می‌تواند مراحل خواب از جمله سبک، عمیق، REM و بیداری‌های میان خواب را تشخیص دهند و در نهایت نمودار خواب شب گذشته و یک امتیاز برای کیفیت خواب را ارائه کند. علاوه بر این بسته به کیفیت خواب، پیشنهادهایی داده می شود؛ مثلا پیشنهاد خواب در ساعتی زودتر از قبل. مشابه بیشتر مچ‌بندها و ساعت‌‌های هوشمند اقتصادی، شیائومی می اسمارت بند ۶ با وجود این که از نظر پایش خواب نسبت به نسل قبل بهبود یافته اما هنوز هم دقت چندان بالایی ندارد و گاه بیداری‌های میان خواب به درستی تشخیص داده نمی‌شود و گاهی هم اگر به مشکل بی خوابی دچار باشید و تکان نخورید، خواب سبک را برایتان محاسبه می‌کند. علاوه بر این باید اشاره کنم که اگر قابلیت پایش خواب پیشرفته را فعال کنید، شارژدهی باتری به شدت کاهش پیدا می‌کند. در مورد سنجش میزان استرس نیز شرایط همین طور است و تنظیم این قابلیت روی سنجش ۵ دقیقه یکبار، به شدت شارژدهی را کاهش می‌دهد.

بررسی شیائومی می بند ۶

در سربرگ Profile در اپلیکیشن می‌توانید برخی از تنظیمات مربوط به اپلیکیشن و البته مهم‌تر از آن تنظیمات می بند ۶ را تغییر دهید. اگر قصد انتخاب واچ فیس از طریق اپلیکیشن را داشته باشید باید به بخشی با اسم بی ربط «Store» بروید و واچ فیس مورد علاقه خود را از بین حدود ۶۰ مورد انتخاب کنید. واچ فیس‌ها در دسته بند‌ی‌های مختلف مرتب شده‌اند اما همان طور که گفتم برخی از آنها با سلیقه کاربران چینی هماهنگ‌تر هستند و برای سایر کابران جذابیت چندانی ندارند.

در تنظیمات مچ‌بند در اپلیکیشن، می‌توانید انتخاب کنید که اعلان‌های کدام اپ‌های موبایل روی می بند ۶ نمایش داده شود. بسیاری از مچ‌بندهای هوشمند امکان رد کردن کردن تماس موبایل را دارند اما می بند یک قابلیت مفید دیگر هم دارد: پاسخ دادن خودکار از طریق اس‌ام‌اس. در اپلیکیشن می‌توانید پیام‌های دلخواه خود را ایجاد کنید تا در زمان زنگ خوردن گوشی، به سادگی از روی می بند تماس را رد کنید و پاسخی از پیش تعیین شده را برای تماس گیرنده ارسال نمایید. البته در اینجا هم اگر در اپلیکیشن پیامی فارسی را اضافه کرده باشید، باز هم پیام در می بند ۶ به شکل به هم ریخته نشان داده می‌شود اما در هر حال برای تماس گیرنده به درستی ارسال می‌شود.

گزینه مفید دیگر امکان انتخاب نحوه ویبره برای اعلان تماس، پیام کوتاه یا اپلیکیشن‌های دیگر است. البته نمی‌توانید یک الگوی متفاوت برای واتس‌اپ در مقایسه با تلگرام را انتخاب کنید اما می‌توانید مثلا یک الگوی ویبره را برای اعلان تماس و یک الگوی دیگر را برای پیام کوتاه دریافتی روی ساعت یا سایر اپلیکیشن‌ها در نظر بگیرید. در این صورت حتی بدون نگاه کردن به مچ‌بند، از طریق ویبره متفاوت، متوجه می‌شوید که پیام کوتاه دریاف کرده‌اید یا یک تماس دارید.

روشنایی نمایشگر می بند ۶ بسیار خوب است و حتی با سطح روشنایی ۴ از ۵ هم زیر نور خورشید امکان مشاهده نمایشگر وجود دارد. نمایشگر امکان تنظیم خودکار روشنایی را ندارد و باید مشابه بیشتر مچ‌بندهای بازار به تنظیم دستی روی بیاورید. سنجش ضربان قلب مچ‌بند هم دقت بسیار خوبی دارد و البته بر خلاف مدل‌هایی از جمله آنر بند ۵ به صورت دائمی امکان پایش را ندارد و به طور خودکار و در کمترین حالت هر یک دقیقه یک بار فعال می‌شود. البته حین فعالیت‌های ورزشی یا خواب دوره‌های پایش ضربان کوتاه‌تر می‌شود تا دقت پایش افزایش یابد. می بند ۶ امکان سنجش میزان اشباع اکسیژن خون بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد را دارد. البته شیائومی اشاره کرده که روی این قابلیت و نیز ویژگی پایش قاعدگی خانم‌ها نباید در استفاده پزشکی حساب کرد.

مچ‌بند همچنین امکان پایش ۳۰ فعالیت ورزشی را دارد و در کنار موارد معمول از جمله دویدون، پیاده‌رودی، دوچرخه سواری و شنا می‌تواند یوگا، ژیمناستیک، بدمینتون، بوکس،‌ پیلاتس، بسکتبال، تنیس روی میز، کیک بوکسینگ و بسیاری ورزش‌های دیگر را نیز پایش کند. علاوه بر این در زمان ثبت فعالیت‌هایی از جمله پیاده‌روی و دویدن، از GPS گوشی برای ثبت دقیق‌تر فعالیت و نیز مسیر طی شده کمک می‌گیرد. در مقایسه باید اشاره کنم که می بند ۵ تنها امکان پایش ۱۱ فعالیت ورزشی را دارد و از این نظر می بند ۶ پیشرفت محسوسی کرده است. در ادامه اطلاعات مربوط به یک پیاده‌روی در اپلیکیشن را مشاهده می‌کنید.

بررسی شیائومی می بند ۶

در جزئیات پیاده‌روی مواردی از جمله مسیر طی شده در نقشه، مسافت، کالری مصرف شده، ضربان قلب، تعداد قدم‌ها و نمودارهای تکمیلی دیگر نمایش داده می‌شود. برخی از این اطلاعات به صورت کلی و با جزئیات کمتر در خود مچ‌بند هم قابل مشاهده هستند. می بند ۶ همچنین می‌تواند فعالیت ورزشی از جمله شامل پیاده‌روی،‌ دویدن،‌ دوچرخه‌سواری و الیپتیکال را به طور خودکار تشخیص داده و پایش کند. پیشنهاد می‌کنم در فعالیت‌هایی که امکان ثبت شدن به کمک GPS موبایل را دارند، حتما از ثبت به کمک GPS استفاده کنید؛ چون در این صورت دقت پایش به میزان قابل توجهی بالاتر می‌رود.

از نقاط ضعف مچ‌بند خطای قابل توجه شمارش قدم‌ها است و گاه حتی اگر نشسته باشید و دو بار دست خود را بالا و پایین ببرید در حدود ۱۰ قدم را محاسبه می‌کند. به این ترتیب روی دقت شمارش قدم‌های روزانه چندان نمی‌توانید حساب کنید اما حین ثبت فعالیت‌هایی نظیر دویدین یا پیاده‌رودی در مقایسه با برخی از مدل‌های اقتصادی، دقت شمارش قدم قابل قبولی دارد. دقت ثبت برخی از جزئیات فعالیت‌های ورزشی هم کمی پایین‌تر از انتظار است و به همین دلیل می بند ۶ به کار ورزشکاران حرفه‌ای نمی‌آید؛ ولی اگر گه گاه ورزش می‌کنید و به دنبال ثبت ساده فعالیت‌هایتان هستید می‌تواند برایتان مفید باشد. علاوه بر این گاه سنجش ضربان قلب حین فعالیت ورزشی در مقایسه با مچ‌بندهای دیگر دقت پایین‌تری دارد و گاه حدود ۱۰ عدد ضربان بالاتری را ثبت می‌کند. البته اگر مچ‌بند را محکم روی دست ببندید این مشکل تا حد زیادی حل می‌شود. بخشی از این موضوع به طراحی بند سیلیکونی و خود مچ‌بند مربوط است که باعث شده روی دست برخی از افراد یا بیش از حد سفت یا بیش از حد آزاد بسته شود.

در مجموع در مورد تجربه کاربری می‌توانم بگویم که شیائومی می اسمارت بند ۶ طراحی رابط کاربری بسیار خوب و کاربر پسندی دارد اما اپلیکیشن می فیت حتی بعد از ۶ سال همچنان از مشکلات متعدد طراحی رنج می‌برد و کار کردن با آن چندان ساده نیست.

باتری و شارژ

به گفته شیائومی، می اسمارت بند ۶ با یک بار شارژ تا ۱۴ روز استفاده معمول را دوام می‌آورد و در حالت ذخیره انرژی این میزان به ۱۹ روز افزایش پیدا می‌کند. البته کمپانی سازنده می‌گوید که با استفاده سنگین، می بند ۶، تا ۵ روز دوام خواهد آورد. من در شرایط زیر از مچ‌بند استفاده کردم:

  • سنجش ضربان قلب خودکار در هر یک دقیقه یک‌بار (بیشترین تعداد سنجش خودکار)
  • فعال بودن پایش خواب
  • فعال بودن پایش کیفیت تنفس حین خواب
  • فعال بودن پایش استرس خودکار در هر ۵ دقیقه یکبار
  • روشن شدن خودکار نمایشگر با چرخش دست
  • قابلیت نمایش اعلان ها، فعال
  • سطح روشنایی ۴ از ۵
  • اتصال به بلوتوث گوشی برای حدود ۱۶ ساعت در روز

در این شرایط شیائومی می بند ۶ در حدود ۵ روز دوام می‌آورد که برای یک مچ‌بند با قابلیت‌ پایش خواب، ضربان قلب و نمایشگر با کیفیت مناسب به حساب می‌آید. البته با غیر فعال کردن برخی از قابلیت‌ها شارژدهی باتری افزایش پیدا می‌کند.

برای شارژ می اسمارت بند ۶ کافی‌ست شارژ مغناطیسی را به زیر ساعت متصل کنید. شارژ ۷۵ درصدی در حدود ۵۵ دقیقه زمان می‌برد و برای شارژ کامل به کمی کمتر از ۲ ساعت زمان نیاز است.

سخن پایانی

می بند ۶ یک مچ‌بند ارزان قیمت اما زیبا و با کیفیت است که در مقایسه با نسل قبل، به قابلیت سنجش اشباع اکسیژن خون مجهز شده، فعالیت‌های ورزشی بیشتری را پایش می‌کند و نمایشگر بزرگتری دارد. علاوه بر این به گفته شیائومی پایش خواب دقیق‌تری دارد که البته در تجربه استفاده چند روزه باید بگویم که از این نظر همچنان عملکرد چندان مطمئنی ندارد. اگر همین حالا از می بند ۵ استفاده می‌کنید، با وجود اختلاف قیمت چند صد هزار تومانی فعلی، مهاجرت به مدل جدید چندان منطقی نیست.

مچ‌بند شیائومی در رده قیمت خود از نظر دقت پایش فعالیت‌های ورزشی، کارایی قابلی قبولی دارد اما در حد بهترین‌های بازار قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل اگر پایش دقیق فعالیت‌های ورزشی اولویت شما است بهتر است به سراغ مدل‌هایی از برندهای گارمین یا فیت‌بیت بروید که البته گاه قیمت بالاتری هم دارند یا در ایران به سختی یافت می‌شوند.

اگر برای اولین بار قصد خرید یک مچ‌بند هوشمند خوش قیمت و با کیفیت را دارید، شیائومی می بند ۶ نا امیدتان نمی‌کند و می‌تواند یکی از بهترین‌ها در رده قیمت خود باشد اما بد نیست نگاهی هم به رقبا داشته باشید. از رقبای می بند ۶، سامسونگ گلکسی فیت ۲ است که در ایران به سختی یافت می‌شود. این مچ‌بند قیمت جهانی مشابهی دارد و البته فاقد حسگر سنجش اشباع اکسیژن خون است. اما از اصلی‌ترین رقبای مچ‌بند شیائومی، آنر بند ۶ است که اخیرا وارد بازار کشور شده. محصول آنر تنها ۱۰ فعالیت ورزشی را پایش می‌کند اما نمایشگر بزرگتر و ظاهری نزدیک‌تر به ساعت‌های هوشمند دارد. آنر بند ۶ هم می‌تواند خواب، ضربان قلب و اشباع اکسیژن خون را پایش کند و با قیمت مشابهی به فروش می‌رسد. ارزش خرید این مدل هم بسیار نزدیک به می بند ۶ است. به زودی در دیجیاتو محصول آنر را نیز بررسی خواهیم کرد.

مزایا
  • سبک وزن و راحت
  • مقاومت مناسب در برابر نفوذ آب
  • نمایشگر با کیفیت
  • قیمت مناسب نسبت به قابلیت‌ها
  • شارژدهی باتری خوب
  • امکانات مناسب
  • رابط کاربری روان و با طراحی مناسب
  • تعداد بالای فعالیت‌های ورزشی قابل پایش
معایب
  • دقت پایین پایش خواب
  • دقت پایین حسگر ضربان قلب
  • دقت نه چندان بالای پایش فعالیت‌های ورزشی
  • طراحی نامناسب اپلیکیشن می فیت
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • amirali_seven
    amirali_seven | ۳۰ شهریور ۱۴۰۰

    یه سوال فنی داشتم
    من اپل واچ سری 4 دارم و باطریش اینا چیز جالبی نیست و از لحاظ سنسور هم از این دستبند کمتر آپشن داره
    میشه دست سمت راست می بند رو استفاده کرد و دست چپ واچ رو ؟
    واقعا عادت کردم دست سمت راستم واچ باشه و یه جورایی هم داره خودمو اذیت میکنه اما عادت بدی شده

  • nima.namdar
    nima.namdar | ۷ تیر ۱۴۰۰

    دمتون گرم این همه اطالاعات مفید رو جمع آوری کردید.
    من چند روزه خریدم این مچ بند رو خیلیم راضیم فقط بند های رنگی دیگش به سختی گیر میاد تو مرکز خرید های گوشی موبایل مطرحی مثل چارسو و یا حتی خود نمایندگی ها معمولا بند های می بند ۳ یا ۴ رو پیشنهاد میدن که میخوره بهش ولی اصلا نگیرید چون بیرون زدگی زیادی بین ساعت و بند خیلی واضحه و ضایس.
    پیشنهاد میکنم حتما بعد خرید ی گلس محافظم روش بندازید، امروز در کابینت رو باز کردم خورد روی صفحه ساعتم و ی خط انداخت خداروشکر گلسی که روش انداختم نجاتم داد😂
    دم شما گرم

مطالب پیشنهادی