ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ابتلای خفیف جوانان به کرونا می‌تواند عوارض بلندمدت در پی داشته باشد

محققان نروژی با انجام یک پژوهش کوچک مشخص کردند که حتی موارد خفیف ابتلا به ویروس کرونا در افراد جوان اغلب منجر به علائم و عوارض طولانی مدتی می‌شود که تا شش ماه و یا ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۶ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

محققان نروژی با انجام یک پژوهش کوچک مشخص کردند که حتی موارد خفیف ابتلا به ویروس کرونا در افراد جوان اغلب منجر به علائم و عوارض طولانی مدتی می‌شود که تا شش ماه و یا بیشتر ادامه دارد.

محققان دانشگاه «برگن» نروژ به مدت حداقل شش ماه داده‌های مربوط به ۳۱۲ مبتلا به ویروس کرونا را بررسی کردند. طبق گفته محققان، از این تعداد، ۲۴۷ نفر بیماری خفیف و متوسطی داشته‌اند و خود را در خانه قرنطینه کرده بودند. شش ماه پس از آزمایش مثبت، ۱۳۶ نفر از این ۲۴۷ نفر (۵۵ درصد) همچنان علائم ویروس کرونا را داشته‌اند. شایعترین علائم عنوان شده در این پژوهش اختلال در چشایی و بویایی، خستگی، تنگی نفس، مشکل در تمرکز و حافظه بوده است.

هرچند با پژوهش کوچکی مواجه هستیم، اما در مطالعات بزرگتر نیز ممکن است نتایج مشابه گزارش شود. بهرحال، این پژوهش نشان می‌دهد که علائم بلندمدت می‌تواند در موارد ابتلای خفیف به کرونا هم وجود داشته باشد.

کرونا

محققان در گذشته نیز با بررسی پرونده پزشکی ۱۴۰۷ بیمار مبتلا به کرونا متوجه شده بودند که حدود ۲۷ درصد (۳۸۲ نفر) از آن‌ها پس از بهبود، علائم بلندمدت داشتند و یک سوم آن‌ها در ابتدا هیچ علامتی از بیماری گزارش نکرده بودند.

محققان نروژی در تحقیق خود از عوارض طولانی‌ مدت مشاهده شده در بیماران جوانی که علامت‌های خفیفی از بیماری گزارش کرده بودند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این تحقیق ذکر شده است: «این مسئله نگران کننده است که افراد جوان بین ۱۶ تا ۳۰ ساله‌ای که در بیمارستان بستری نشده‌اند، به صورت طولانی مدت و پس از گذشت شش ماه، علائم شدیدی مانند مشکلات تمرکز و حافظه، تنگی نفس و خستگی را داشته باشند. به ویژه برای دانش‌آموزان، چنین علائمی ممکن است در یادگیری و پیشرفت مطالعه آن‌ها تداخل ایجاد کند. با توجه به ابتلای میلیون‌ها جوان در جریان همه‌گیری، یافته‌های ما انگیزه قوی برای کنترل بیماری و واکسیناسیون گسترده ایجاد می‌کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی