ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

معایب موتورهای مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت TGDI چیست؟

سیستم تزریق مستقیم سوخت که توسط شرکت های خودروسازی با نام های تجاری مختلفی از جمله GDI، Direct injection و...خوانده می‌شود اولین بار توسط شرکت بوش آلمان معرفی و در مدل‌های جالوت GP 700 و ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۷ تیر ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

سیستم تزریق مستقیم سوخت که توسط شرکت های خودروسازی با نام های تجاری مختلفی از جمله GDI، Direct injection و...خوانده می‌شود اولین بار توسط شرکت بوش آلمان معرفی و در مدل‌های جالوت GP 700 و گوتبرود مورد استفاده قرار گرفت. مزیت مهم و فلسفه استفاده از این تکنولوژی، دقت بیشتر در تنظیم مخلوط سوخت و هوا و کنترل میزان سوخت در راستای کاهش مصرف سوخت است، اما پس از فراگیر شدن این تکنولوژی مشخص شد که مشکلاتی نیز در بلند مدت ایجاد می شود که می تواند بر روی دوام موتور خودرو تاثیر منفی بگذارد.

پس از آن این سیستم توسط شرکت های دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت و امروزه انتخاب اول برای خودروهای با عملکرد بالا و مدرن به شمار می‌رود.

از مهم ترین مزیت‌های تزریق مستقیم می‌توان به انفجار دقیق و قابل کنترل در محفظه احتراق، کاهش اتلاف سوخت، افزایش قدرت و حتی کاهش تولید گازهای CO2 اشاره کرد.

رفته رفته این فن آوری با کاهش قیمت در موتورهای ارزان تر نیز مورد استفاده قرار گرفته است اما سیستم تزریق مستقیم سوخت جدای از مزایای که دارد، معایبی نیز دارد که می‌تواند مالکین این دست از خودروها را در کشورهای در حال توسعه به مشکل بیندازد.

به طور معمول سیستم های تزریق مستقیم سوخت با تزریق مستقیم سوخت در مرکز محفظه احتراق، یک مخلوط ناهمگن با هوا را تشکیل می‌دهند. در نتیجه امکان تبخیر بخار آب موجود در سوخت وجود ندارد و ذرات سوخت به صورت خام و نسوخته از منیفولد دود خارج می‌شود.

این مسئله باعث شده تا خودروسازان مجبور به استفاده از فیلترهای جداگانه موسوم به OPF یا جذب کننده قطرات ریز سوخت شوند.

در نتیجه علاوه بر کاتالیست های معمول یک فیلتر دیگر نیز در مسیر اگزوز قرار می‌گیرد و هزینه های نگه داری خودرو را بالاتر می‌برد.

یکی از دیگر مشکلات رایج این سیستم تزریق سوخت، جمع شدن کربن پشت سوپاپ ورودی هوا است. در نتیجه عملکرد موتور افت می‌کند. این مسئله کمتر در سیستم های انژکتوری رایج از جمله سیستم تزریق تک و چند نقطه‌ای اتفاق می‌افتد، زیرا بنزین خاصیت پاک کنندگی دارد و در هنگام عبور از سوپاپ های ورودی هوا این بخش از موتور را تمیز می‌کند.

این شرایط برای موتورهای تزریق مستقیم سوخت وجود ندارد. در نتیجه خودروسازان مجبور به استفاده از هر دو سیستم تزریق سوخت، یعنی تزریق مستقیم و غیر مستقیم شده‌اند.

استفاده از سوخت با اکتان بالا و بدون سرب  و مکمل های سوخت نیز به طور معمول در خودروهای مجهز به تزریق مستقیم سوخت رایج است. گرچه استاندارد آلایندگی سوخت نیز حائز اهمیت است.

مشکل عدم احتراق سیلندر نیز در خودروهای مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت مشاهده شده است که در صورت نیاز ممکن است انژکتور نیاز به تعویض داشته باشد. نکته مهم اینکه قیمت سیستم انژکتور مخصوص خودروهای تزریق مستقیم سوخت به شکل چشمگیری بیشتر از انژکتورهای متداول است و دلیل آن هم فشار کاری فوق العاده بالاتر و تکنولوژی پیچیده این انژکتورهاست که به هیچ عنوان قابل قیاس با انژکتور مورد استفاده در موتورهای معمولی نیست.

همچنین امکان تمیزکاری انژکتورهای مخصوص تزریق مستقیم به شیوه انژکتورهای معمولی وجود ندارد و این مدل انژکتورها به نوعی قطعات مصرفی گران قیمتی در موتورهای تزریق مستقیم محسوب میشوند.

تعویض به موقع روغن آن هم از نوع تمام سینتتیک از مهم ترین کارهایی است که در خودروهای مجهز به تزریق مستقیم سوخت باید انجام شود. این مسئله به خصوص در زمان خریدن خودروهای دست دوم حائز اهمیت است. در صورت روغن زدگی هر یک از بخش های موتور، می‌تواند نشانه خرابی ناشی از عدم تعویض و رسیدگی منظم باشد.

در پایان با وجود این که سیستم تزریق مستقیم سوخت آخرین فناوری موجود در زمینه احتراق در خودروهای بنزین و دیزلی است اما باید این نکته را نیز مد نظر داشت که در صورت خرابی و عدم رسیدگی به موقع می‌تواند پر دردسرترین نوع سیستم تزریق سوخت نیز باشد و مشکلات بسیار زیادی را برای مالکان خودرو به همراه داشته باشد.

در ادامه می‌توانید مطالب مرتبط به سیستم تزریق مستقیم سوخت را مطالعه کنید.

سیستم تزریق مستقیم (GDi) به زبان ساده؛ یک فناوری برای کاهش انقلابی مصرف سوخت

مزایا و معایب استفاده از سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی