ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

منتقدان
کسب و کار

با این روش‌ها بر «ترس از انتقاد» غلبه کنید

شنیدن انتقادات ممکن است سخت باشد و جای تعجب نیست که ترس از آن در بین کارمندان یک شرکت بسیار رایج است. اما باید درک کنیم که انتقاد همان بازخورد نیست. بازخورد براساس ارزیابی و ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۷ تیر ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

شنیدن انتقادات ممکن است سخت باشد و جای تعجب نیست که ترس از آن در بین کارمندان یک شرکت بسیار رایج است. اما باید درک کنیم که انتقاد همان بازخورد نیست. بازخورد براساس ارزیابی و تصحیح اطلاعات است در حالی که انتقاد ارزیابی و ارائه قضاوت است و منتقدان در برخی موارد به اشکالات شما اشاره دارند. اما چگونه اجازه ندهیم ترس از انتقاد باعث درهم شکستن ما شود؟

انتقاد تاثیرگذاری بسیار بیشتر و تاثیرات طولانی‌ مدت‌تری نسبت به تعریف و تمجید به شیوه مشابه دارد. با توجه به اینکه روانشناسی با نام «شری کمبل» عنوان می‌کند «بزرگترین مانع موفقیت، ترس و اعتقاد شما به سخنان منتقدان است»، به نظر می‌رسد آمادگی افراد برای روبرو شدن با انتقادها نقش مهمی در موفقیت دارد.

هرچند بسیاری از افراد از انتقاد بیزار هستند، با این حال باید بدانند که یک قسمت اجتناب ناپذیر از زندگی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. بنابراین یادگیری نحوه برخورد سالم با آن یک امر حیاتی است. بنابراین در ادامه این مطلب سه روش برای شما عنوان خواهیم کرد که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید ترس از انتقاد خود را از بین ببرید.

به خود و هدفتان باور داشته باشد

منتقدان

اگر واقعا به خود و کاری که انجام می‌دهید اعتقاد داشته باشد، زمانی که دیگران تلاش دارند تا با انتقاد‌های خود شما را از پا درآورند، می‌توانید به خوبی تمرکز خود را حفظ کرده تا تحت تاثیر آن‌ها قرار نگیرید. اما این موضوع ممکن است به زمان نیاز داشته باشد، بنابراین یک شبکه از حامیان خود ایجاد کنید تا درباره نحوه تاثیر نظرات منفی از آن‌ها راهنمایی و پشتیبانی داشته باشید.

گارد هجومی نداشته باشید

ترس از انتقاد

با توجه به اینکه انتقاد تقریبا یک امر اجتناب‌ناپذیر است، آماده بودن افراد برای مواجهه با احساس «مورد حمله واقع شدن» بسیار مفید است زیرا این دسته از موارد ممکن است باعث ایجاد پاسخ غیر ارادی جنگ یا گریز در منطقه آمیگدالای مغز شود.

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در این شرایط به جای ایجاد حاشیه‌های اضافی دیگری، برای ارائه چند پاسخ مستقیم به منتقدان از قبل آماده باشند. در این شرایط با عنوان کردن جملات ساده‌ای مانند «نظر بسیار جالبی است و از اشتیاق شما در به اشتراک گذاشتن این دیدگاه متفاوت تشکر می‌کنم»، می‌توان یک پاسخ بسیار مناسب به انتقاد دیگران ارائه کرد.

برخی منتقدان شاید سِمت شما را مورد انتقاد قرار دهند

ترس از انتقاد

طبیعت انسانی به این صورت است که بعضی مسائل در برخی موارد توسط افراد به اشتباه مشکلات شخصی برداشت شود، در حالی که چنین چیزی درست نیست. به عنوان مثال، زمانی که مدیر شما به اشتباهات اشاره دارد، بسیار مهم است که مشخص کنید وجود این اشتباهات و انتقادات به خود شما یا سِمت شما در آن شرکت بستگی دارد.

نتیجه‌گیری نهایی

منتقدان

بسیار مهم است که به یاد داشته باشد موفقیت واقعی بدون تلاش، عزم راسخ، سخت‌کوشی و اراده حاصل نمی‌شود. به چیزی که در تلاش برای دستیابی به آن هستید، متعهد باشید و اجازه تسلیم شدن به خودتان ندهید. سخت بودن مسیر یا اینکه با چه انتقاداتی در این مسیر مواجه خواهید شد، مهم نیست، توجه خود را روی هدف مشخص شده متمرکز کنید.

موفقیت یکی از ساده‌ترین و رضایت‌بخش‌ترین راه‌ها برای ساکت کردن افرادی است که به شما شک داشته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی