ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ویدیوی لحظه فرود و اولین صدای ضبط‌ شده مریخ‌نورد ژورونگ چین منتشر شد

سازمان فضایی چین پیش‌تر تصاویری را از مریخ‌نورد «ژورونگ» منتشر کرده بود. ولی حالا ویدیوی لحظه فرود این کاوشگر منتشر شده و حتی می‌توانیم صدای حرکت آن روی سطح سیاره سرخ را هم بشنویم. ویدیوی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۷ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

سازمان فضایی چین پیش‌تر تصاویری را از مریخ‌نورد «ژورونگ» منتشر کرده بود. ولی حالا ویدیوی لحظه فرود این کاوشگر منتشر شده و حتی می‌توانیم صدای حرکت آن روی سطح سیاره سرخ را هم بشنویم.

ویدیوی اول لحظه ورود ژورونگ به آسمان مریخ، کاهش ارتفاع و نشستن بر سطح سیاره را نشان می‌دهد. در این ویدیو می‌توانیم لحظه باز شدن چتر نجات و جدا شدن ژورونگ از فضاپیمای حامل آن را ببینیم. همچنین، نمایی از دوربین اجتناب از موانع دیده می‌شود که سطح مریخ را نشان می‌دهد.

در ویدیوی دوم خروج ژورونگ از سکوی فرود را می‌بینیم که با صداهایی همراه است. این صداها در اثر برخورد فلز بر فلز و سنگ سطح سیاره سرخ به وجود آمده و توسط ابزارهای اقلیمی ژورونگ به ثبت رسیده که قرار است صدای بادهای مریخ را ضبط کنند.

«لیو جیژونگ»، معاون فرمانده اولین برنامه اکتشافی مریخ چین می‌گوید: «با فایل‌هایی که این بار منتشر کردیم، از جمله فایلی که حاوی صدای لحظه خروج مریخ‌نورد از سکوی فرود است، می‌توانیم تحلیل دقیقی روی محیط و شرایط مریخ داشته باشیم، مثلا غلظت اتمسفر سیاره سرخ را اندازه بگیریم.»

ناسا هم قبلا صداهای مشابهی را از سیاره مریخ ضبط و آن‌ها را در ماه اسفند منتشر کرده بود. سطح‌نورد ۲۴۰ کیلوگرمی ژورونگ در تاریخ ۱۴ مه در دشت یوتوپیا فرود آمد. ولی خود ژورونگ یک هفته بعد از سکوی پرتاب خارج شد تا بررسی‌های لازم صورت گرفته باشد.

مریخ‌نورد چین رباتی شش چرخ است که انرژی خود را از نور خورشید دریافت می‌کند و تاکنون ۲۳۶ متر در سیاره سرخ حرکت کرده است. این کاوشگر چندی قبل با قرار دادن دوربین بر روی سطح سیاره از خودش در کنار سکوی پرتاب سلفی گرفت.

«جیا ینگ»، معاون ارشد طراحی کاوشگر «تیان‌ون-۱» می‌گوید: «سطح‌نورد ژورونگ در حرکت روی مریخ مستقل‌تر از ماه‌نورد «یوتو» چین عمل می‌کند. این کاوشگر می‌تواند بر اساس تحلیل تصاویر خود وجود مسیر در پیش رویش را تشخیص دهد. این دستگاه برای هر متر از حرکتش تصمیم‌گیری می‌کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • مهدی
    مهدی | ۷ تیر ۱۴۰۰

    باورش برام سخته کشوری که نمیتونه راکتش رو کنترل کنه ،تونسته باشه مریخ نورد بسازه و در اولین تلاش (غیرممکن) فرود بیاره
    خود آمریکا هم 60 ساله داره تلاش میکنه بتونه مریخ نورد فرود بیاره
    بیشتر یقین پیدا میکنم وقتی یادم میاد چین کشور کمونیستیه و سابقش مشخص

    • Ali ghasemian
      Ali ghasemian | ۷ تیر ۱۴۰۰

      امریکایی ها با تکنولوژی گذشته بارها شکست خوردند، حتی اروپایی ها هم شکست تجربه کردند، اما چینی ها با تکنولوژی جدید شروع کردند، در مورد اون راکت چینی ها سقوط اون رو با کامپیوتر محاسبه کردند و بهش زاویه مناسب دادند تا در اقیانوس سقوط کند، اعلام هم کردند، اما اینقدر امریکایی ها تبلیغ کردند که تلویزیون ایران هم مرتب تکرار صحبت های امریکایی رو منتشر کرد، بحث دفاع از چین نیست، عنوان کردن واقعیت هست

مطالب پیشنهادی