ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان روی سیگنال مغزی جدیدی مطالعه می‌کنند

در گذشته محققان آلمانی و یونانی از کشف سیگنال جدیدی در مغز انسان خبر دادند که پیش از آن مشاهده نشده بود. حالا آن‌ها از ادامه تحقیقات در مورد این سیگنال مغزی که می‌تواند روش ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۷ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۵

در گذشته محققان آلمانی و یونانی از کشف سیگنال جدیدی در مغز انسان خبر دادند که پیش از آن مشاهده نشده بود. حالا آن‌ها از ادامه تحقیقات در مورد این سیگنال مغزی که می‌تواند روش دیگری برای انجام عملکردهای منطقی نورون‌ها ارائه دهد، خبر می‌دهند.

سیگنال جدید کشف شده مغزی به شکل هیجان انگیزی اشاره می‌کند که مغز انسان حتی می‌تواند قدرت پردازش و محاسبات قدرتمندتری را به نمایش بگذارد. اوایل سال ۲۰۲۰، محققان آلمانی و یونانی، مکانیزمی را در سلول‌های قشر بیرونی مغز کشف کردند که سیگنال درجه‌بندی شده جدیدی را به تنهایی تولید می‌کند.

متخصصان مغز و اعصاب با اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی در بخش‌هایی از بافت مغز در حین عمل جراحی روی بیماران مبتلا به بیماری صرع و با استفاده از تجزیه و تحلیل ساختار آنها با استفاده از میکروسکوپ فلورسنت دریافتند که سلول‌های جداگانه‌ای در قشر مغز نه تنها از یون‌های سدیم،  بلکه از کلسیم نیز استفاده می‌کنند.

سیگنال مغزی

این ترکیب از یون‌های دارای بار مثبت، موجی از ولتاژ را که قبلا هرگز دیده نشده بود، به عنوان پتانسیل عمل (action potentials)  دندریتیک به واسطه کلسیم به نمایش گذاشت. پتانسیل عمل در واقع تغییر موقتی و گذرایی است که در پتانسیل غشا سلول‌ها اتفاق می‌افتد که در آن پتانسیل داخل غشاء به دلیل نفوذ یون سدیم به سرعت بالا رفته و سپس به سرعت پایین می‌آید.

معمولا قدرت پردازش مغز انسان با کامپیوترهای قدرتمند مقایسه و شباهت‌‌ها و تفاوت‌ها مطرح می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که سیگنال مغزی جدید می‌تواند برخی پردازش‌های قدرتمند مغزی را به انجام برساند.

«متیو لارکوم»، متخصص علوم مغز و اعصاب معتقد است که دندریت‌ها در تشخیص قدرت پردازش مغز نقش مهمی را برعهده دارند. دندریت‌ها چراغ راهنمایی سیستم عصبی ما هستند. مسلما مغز و سلول‌های مغزی پیچیدگی عجیب و غریبی دارند و هر کدام از بخش‌های آن وظایف مختلفی اعم از احساس، تفکر و کنترل حرکتی را برعهده می‌گیرد.

محققان برای مشاهده سیگنال کشف شده مغزی از ابزارهای آزمایشگاهی کمک گرفتند و برای حصول اطمینان از اینکه این سیگنال‌ها فقط در افراد مبتلا به صرع مشاهده نشده، آزمایش را روی افراد دیگری نیز مورد بررسی قرار دادند. تیم تحقیقاتی،‌ آزمایش‌های مشابهی را روی موش‌ها به انجام رساندند و پژوهش‌ها آن‌ها ادامه دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • nexaen
    nexaen | ۸ تیر ۱۴۰۰

    " این ترکیب از یون‌های دارای بار مثبت، موجی از ولتاژ را که قبلا هرگز دیده نشده بود، به عنوان پتانسیل عمل دندریتیک با واسطه کلسیم به نمایش گذاشت."

  • nexaen
    nexaen | ۸ تیر ۱۴۰۰

    کاش لینک اصلی خبر هم گذاشته میشد. معلومه که مترجم اطلاع زیادی از موضوع اصلی مقاله نداشته و ترجمه زیاد روان نیست. در جمله زیر " پتانسیل عمل" همون Action Potential است که در بایومدیکال و مغز و اعصاب به اخلاف پتانسیل الکتریکی در رشته های عصبی گفته میشه (رشته های عصبی بدن انسان همانند مدارات الکتریکی با اختلاف پتانسیل الکتریکی و پالس های الکتریکی، در کنار سیگنال های شیمیایی، پیام ها رو منتقل میکنند) و چون یک اصطلاح علمیه بهتر بود به همون شکل نوشته میشد یا اینکه " اختلاف پتانسیل الکتریکی" نوشته میشد.
    اختلاف پتانسیل الکتریکی چجوری ایجاد میشه؟ به کمک یون ها و ترکیبات شیمیایی مانند سدیم، کلسیم، پتاسیم و ...). برخی از این یون ها بار مثبت دارند و برخی بار منفی و رشته های عصبی مانند تونلی هستند که برخی از این یونها درون تونل قرار میگیرند و برخی از این یونها بیرون تونل و همین باعث ایجاد اختلاف پتانسیل الکتریکی میشه. این اختلاف پتانسیل الکتریکی کوچک است و رشته های عصبی دراز هستند و برای اینکه این اختلاف پتانسیل از بین نره، در وسط مسیر - به وسیله ی خود اعصاب، این اختلاف پتانسیل تقویت (Amplify) میشه ( همون امپلیفایر تو الکترونیک - جالبه نه؟) این تقویت کردن به وسیله ی تغییر میزان یون های بیرون عصب و درون عصب انجام میشه که عصب بهشون اجازه ی ورود و خروج از تونل رو میده.
    دندریت ها بخش های از عصب هستند که سیگنال ها رو از عصب های دیگر دریافت میکنند.

مطالب پیشنهادی