ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

واکسن فایزر و مدرنا احتمالا تا سال‌ها از افراد در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کنند

تحقیقات نشان می‌دهند که دو واکسن فایزر و مدرنا که با فناوری mRNA ساخته شده‌اند تا مدت‌ها پس از تزریق سطح ایمنی بدن را بالا نگه می‌دارند و احتمالا می‌توانند تا سال‌ها از مردم در ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۸ تیر ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

تحقیقات نشان می‌دهند که دو واکسن فایزر و مدرنا که با فناوری mRNA ساخته شده‌اند تا مدت‌ها پس از تزریق سطح ایمنی بدن را بالا نگه می‌دارند و احتمالا می‌توانند تا سال‌ها از مردم در برابر ویروس کرونا محافظت کنند.

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در سن لوئیس می‌گویند دریافت‌کنندگان واکسن‌های mRNA احتمالا تا بروز جهش‌های اساسی در ویروس کرونا نیازی به دریافت واکسن تقویتی ندارند. همچنین، گفته شده افرادی که قبل از تزریق واکسن کرونا گرفته‌اند، حتی در صورت جهش‌های بزرگ نیازی به دوز سوم پیدا نخواهند کرد.

این مطالعه وضعیت سایر واکسن‌ها از جمله واکسن ساخت جانسون و جانسون را بررسی نکرده، اما دکتر «علی البدی»، ایمونولوژیست دانشگاه واشنگتن انتظار دارد که ایمنی آن‌ها کمتر از واکسن‌های mRNA باشد.

او و همکارانش چند هفته پیش گفته بودند که سلول‌های ایمنی در بهبودیافتگان کووید-۱۹ تا حداقل ۸ ماه پس از ابتلا در بدن آن‌ها باقی می‌ماند. تحقیق گروه دیگری از پژوهشگران نشان داده بود که سلول‌های حافظه موسوم به سلول ‌B حداقل تا یکسال پس از ابتلا رشد پیدا کرده و تقویت می‌شوند. طبق این تحقیقات حدس زده می‌شد که ایمنی بهبودیافتگان تا سال‌ها ادامه پیدا کند، ولی مشخص نبود که دریافت واکسن به تنهایی تا چه مدت موجب ایمنی بدن می‌شود.

واکسن فایزر و مدرنا

دکتر البدی و تیم او برای پاسخگویی به این پرسش به بررسی غدد لنفاوی رفتند؛ جایی که سلول‌های ایمنی یاد می‌گیرند چطور ویروس‌ها را شناسایی و با آن‌ها مبارزه کنند. پس از ابتلا به کرونا یا دریافت واکسن، در غدد لنفاوی ساختار ویژه‌ای موسوم به مرکز زایا به وجود می‌آید. این ساختار به سلول‌های B می‌آموزد که چطور گستره متنوعی از دنباله‌های ژنتیکی ویروس‌ها را شناسایی کنند.

دکتر البدی و همکاران او ۴۱ نفر – شامل ۸ مبتلای قبلی به کرونا – که هر دو دوز واکسن فایزر را دریافت کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند. محققان از غدد لنفاوی ۱۴ نفر در هفته‌های سوم، چهارم، پنجم، هفتم و پانزدهم پس از تزریق دوز اول نمونه‌برداری کردند.

آن‌ها دریافتند که مرکز زایا ۱۵ هفته پس از تزریق دوز اول واکسن هنوز در هر ۱۴ شرکت‌کننده بسیار فعال بوده و تعداد سلول‌های حافظه کاهش نیافته است. دکتر البدی می‌گوید: «مراکز زایا معمولا پس از یک الی دو هفته به اوج فعالیت خود می‌رسند و بعد افت پیدا می‌کنند. اغلب ظرف هفته چهارم تا ششم تقریبا واکنشی باقی نمی‌ماند.» ولی واکسن‌های مبتنی بر mRNA پس از ماه‌ها پرقدرت عمل می‌کنند و سطح ایمنی اکثر افراد را بالا نگه می‌دارند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که اکثر دریافت‌کنندگان واکسن در بلند مدت حداقل در برابر گونه‌های فعلی ویروس مصون خواهند بود. ولی افراد سالمند و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا داروهای سرکوب‌کننده ایمنی دریافت می‌کنند، ممکن است به دوز تقویتی نیاز داشته باشند. از سوی دیگر، کسانی که قبلا کرونا گرفته‌اند و بعد واکسن زده‌اند، احتمالا هرگز نیازی به دوز تقویتی پیدا نمی‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی