ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایلان ماسک
تکنولوژی

نگاهی به بزرگترین شکست‌های ایلان ماسک به مناسبت تولد ۵۰ سالگی‌اش

ایلان ماسک یکی از مطرح‌ترین، ثروتمندترین و البته تاثیرگذارترین افراد روی کره زمین است که البته احتمالا روزی در مریخ هم آوازه‌اش به گوش برسد. ماسک که چندین شرکت را مدیریت می‌کند، حالا وارد سن ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۸ تیر ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

ایلان ماسک یکی از مطرح‌ترین، ثروتمندترین و البته تاثیرگذارترین افراد روی کره زمین است که البته احتمالا روزی در مریخ هم آوازه‌اش به گوش برسد. ماسک که چندین شرکت را مدیریت می‌کند، حالا وارد سن ۵۰ سالگی شده و ما می‌خواهیم به مناسبت تولدش، نگاهی به شکست‌های بزرگش در گذشته داشته باشیم.

ماسک در دنیای تجارت، دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و اگرچه هم اکنون مدیریت باارزش‌ترین شرکت خودروسازی دنیا، تسلا را برعهده دارد و البته دیگر شرکتش یعنی اسپیس ایکس ماموریت‌های فضایی را متحول کرده و اینترنت ماهواره‌ای استارلینک هم می‌خواهد دنیای ارتباطات بی‌سیم را تغییر دهد، اما همیشه همه چیز به همین خوبی نبوده است.

اکثر افراد موفق پیش از اینکه به موفقیت برسند، طعم شکست را چشیده‌اند، اما برخلاف افراد معمولی ناامید نشده‌اند و به مسیرشان ادامه داده‌اند. مسلما تا به امروز چندین چند بار شنیده‌اید که می‌گویند افراد موفق از شکست‌هایشان درس می‌گیرند و با پشتکار و تجربه‌ای بیشتر، در ادامه مسیر گام برمی‌دارند تا نهایت به موفقیت برسند.

ایلان ماسک هم جزو چنین افرادی به حساب می‌آید که پیش از رسیدن به موفقیت‌هایی که امروز تمام جهان او را با آن‌ها می‌شناسد، شکست‌هایی را تجربه کرده، شکست‌هایی که می‌توانستند به پایان کار ماسک در بسیاری از حوزه‌ها از خودروهای الکتریکی گرفته تا صنعت فضایی ختم شوند. اما حالا ماسک در جایگاهی قرار دارد که او را به یکی از تاثیرگذارترین افراد روی کره زمین تبدیل می‌کند.

ایلان ماسک
توییت مادر ایلان ماسک به مناسبت تولد ۵۰ سالگی‌اش

تصمیم داریم در این مطلب به مناسبت ۵۰ سالگی این کارآفرین میلیاردر، نگاهی به شکست‌های بزرگ ایلان ماسک داشته باشیم. تا پایان همراه دیجیاتو باشید.

۱. عدم استخدام در نت‌اسکیپ و برکناری از مدیرعاملی zip2

ایلان ماسک که یک مرد آهنی یا شخصیت «تونی استارک» در دنیای واقعی به حساب می‌آید، از همان ابتدا به دنبال حضور در دنیای فناوری و نقش‌آفرینی در این حوزه بود. این میلیاردر کارآفرین در ابتدا می‌خواست در یک کمپانی اینترنتی کار کند و حتی درخواستش را برای شرکت مطرح آن‌ سال‌ها یعنی «نت‌اسکیپ» هم ارسال کرد، اما جوابی نگرفت.

عدم استخدام در نت‌اسکیپ باعث نشد ماسک از خواسته‌اش دست بکشد و تصمیم گرفت در سال ۱۹۹۵، شرکت خودش را به همراه برادرش و یکی از دوستانش تاسیس کند. این شرکت، zip2 نام گرفت.

ایلان ماسک

کار در این کمپانی به خوبی پیش می‌رفت، اما ماسک از مدیرعاملی zip2 برکنار شد و به عنوان معاونت ریاست و مدیر ارشد فناوری به کارش ادامه داد. بجای ماسک، یک تاجر باتجربه‌تر به نام «ریچارد سورکین» به عنوان مدیرعامل انتخاب شد، البته این سمت چندان به سورکین وفادار نبود چرا که zip2 در سال ۱۹۹۹ به «کامپک» فروخته شد. ماسک از فروش ۷ درصد سهامش، ۲۲ میلیون دلار دریافت کرد.

۲. پی‌پل یکی از بدترین ایده‌های تجاری ۱۹۹۹ انتخاب شد

با توجه به دنیایی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، حتی تصور اینکه پی‌‌پل یکی از بدترین ایده‌های تجاری باشد، سخت است. اما چنین موضوعی در سال ۱۹۹۹ رخ داد. محصول اولیه پی‌پل یک شکست بود، اما تیم از ایده خودش ناامید نشد.

ایلان ماسک

در ادامه تیم روی ایده‌ای کار کرد که دید بهتری درباره شرکتی ایجاد کند که روی انتقال اینترنتی پول تمرکز دارد. در سال ۲۰۰۲ پی‌پل به e-Bay فروخته شد. ایلان ماسک با سهم ۱۱.۷ درصدی به عنوان بزرگترین سهامدار، چیزی پیش از ۱۰۰ میلیون دلار بدست آورد. البته بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که ماسک از مدیرعاملی پی‌پل هم کنار گذاشته شده بود.

۳. عدم دریافت راکت از روسیه

ماسک با پولی که از فروش پی‌پل بدست آورده بود، به دنبال ارسال محموله‌ای به مریخ بود و امیدوار بود بتواند یک موش را به سیاره سرخ بفرست تا توجه عمومی را به اکتشاف‌های فضایی جلب کند. برای اینکار، ماسک به دنبال خرید سه موشک بالستیک قاره‌پیما بود که روس‌ها با وجود افزایش قیمت هرکدام از آن‌ها به ۲۱ میلیون دلار، راکت‌ها را به ماسک نفروختند.

ماسک همچنان به سرمایه‌گذاری در فناوری راکت علاقه‌مند بود و یکبار دیگر به روس‌ها نزدیک شد، اما اینبار هم روس‌ها دست رد به سینه ماسک زدند. در ادامه این کارآفرین تصمیم گرفت خودش مشغول به ساخت راکت شود.

۴. انفجارهای پیاپی راکت‌های اسپیس ایکس

ماسک با شرکت اسپیس ایکس می‌خواست صنعت و ماموریت‌های فضایی را با راکت‌های چندبار مصرف متحول کند که اگرچه حالا به چنین هدفی دست یافته، اما در ابتدا چندان خوش‌شانس نبود. اولین پرتاب اسپیس ایکس در سال ۲۰۰۶ شکست خورد. این روند در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ هم ادامه پیدا کرد و راکت سال ۲۰۰۸ حامل ماهواره ناسا هم بود.

این شکست‌ها و انفجار راکت‌ها منحصر به پیش از سال ۲۰۱۰ نبود، چرا که راکت اسپیس ایکس در سال ۲۰۱۳ هنگام فرود منفجر شد. در سال ۲۰۱۵ هم دوباره چندین اتفاقاتی رخ داد و راکت‌های این کمپانی در کنار انفجار هنگام فرود، در زمان پرتاب هم منفجر شدند.

این انفجارها و شکست‌های پیاپی باعث شد بسیاری به موفقیت ایده ماسک اطمینان نداشته باشند و آن را محکوم به شکست بدانند، البته ماسک خودش از حساسیت چنین صنعتی اطلاع داشت و اجاره نداد شکست‌ها مانع از پیشرفتش در این حوزه شود.

حتی امروزه هم شاهد چنین انفجارهایی هستیم، هرچند نمی‌توان آن‌ها را چندان شکست به حساب آورد. نمونه‌های اولیه راکت استارشیپ که می‌خواهد سفر به ماه را راحت‌تر و سفر به مریخ را ممکن کند هم تا به امروز بارها و بارها در آزمایش‌ها شکست خورده و منفجر شده. با این وجود، ماه آینده میلادی احتمالا این راکت غول‌پیکر اولین پرواز آزمایشی مداری‌اش را انجام می‌دهد که البته شاید آن هم به لیست شکست‌های ماسک اضافه شود.

۵. بحران مالی تسلا و اسپیس ایکس در سال ۲۰۰۸

ماسک پیش از اینکه به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شود و تسلا ارزشمند‌ترین خودروسازی دنیا لقب بگیرد، مشکلات مالی زیادی را پشت سر گذاشت. طبق گزارش بلومبرگ، تسلا و اسپیس ایکس در سال ۲۰۰۸ در مرز ورشکستگی قرار داشتند.

تسلا در تامین بودجه برای ساخت مدل S با مشکل مواجه شد و همچنین درآمدی برای ماسک به همراه نداشت. با این وجود، ماسک تصمیم گرفت تمام سرمایه‌اش را به این کمپانی‌ها اختصاص دهد و به گونه‌ای روی آن‌ها قمار کرد.

ایلان ماسک

ماسک برای اینکه بتواند تسلا را سرپا نگه دارد، در کنار سرمایه شخصی‌اش، روزی بیش از ۲۰ ساعت کار می‌کرد و در کارخانه می‌خوابید. در نهایت این تلاش‌ها جواب داد و هردو شرکت از ورشکستگی نجات پیدا کردند. اسپیس ایکس اواخر سال ۲۰۰۸ و پس از پرتاب موفق راکت فالکون ۱، برنده قرارداد ۱.۶ میلیارد دلاری ناسا برای ارسال محموله‌ها شد و اسپیس ایکس توانست به راهش ادامه دهد.

۶. تاخیر در عرضه تسلا مدل X

مدل X کراس‌اوور برقی و محبوب تسلا است که دیرتر از انتظار ماسک وارد بازار شد. تسلا در نامه‌ای به سرمایه‌گذاران در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که به علت تقاضای بالا برای مدل ۳، تولید مدل X با تاخیر مواجه می‌شود.

تسلا در کنار تقاضای بالا برای خودروی مدل ۳، در تامین قطعات تسلا مدل X هم با مشکل مواجه شد و نتوانست آنطور که می‌خواهد، این خودروی کراس‌اوور را تولید و در اختیار مشتریان قرار دهد. با این وجود با مرور زمان، تولید و تحویل تسلا مدل X افزایش یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Ahmd
    Ahmd | ۹ تیر ۱۴۰۰

    نویسنده های دیجیاتو سلطان سوتی های نا منظنم 😂😂😂

  • mos99
    mos99 | ۹ تیر ۱۴۰۰

    100 میلیارد دلار از فروش پی پال؟؟؟؟خوبید خوشید سلامتید؟😂
    کل شرکت ۱.۵ میلیارد ارزش گذاری شده بود اونموقع!

    • atmin
      atmin | ۱۷ تیر ۱۴۰۰

      میلیون ن میلیارد

مطالب پیشنهادی