ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان موفق به توسعه اولین ضربان‌ساز قلب با قابلیت جذب در بدن شدند

دانشمندان اولین ضربان‌ساز موقت قلب را با وزن سبک و ابعاد باریک توسعه داده‌اند که به صورت بی‌سیم و بدون نیار به باتری، بعد از چند هفته می‌تواند جذب بدن شود. این ضربا‌ساز می‌تواند جایگزین ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۸ تیر ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

دانشمندان اولین ضربان‌ساز موقت قلب را با وزن سبک و ابعاد باریک توسعه داده‌اند که به صورت بی‌سیم و بدون نیار به باتری، بعد از چند هفته می‌تواند جذب بدن شود. این ضربا‌ساز می‌تواند جایگزین ضربان سازهای موقتی شود که برای خارج کردن آنها از بدن، انجام عمل جراحی لازم بود.

از زمان توسعه اولین ضربان ساز قلب در سال ۱۹۵۸ تاکنون، میلیون‌ها نفر از آن استفاده می‌کنند. آمارها نشان می‌دهند تنها طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، بیش از ۳۲,۹۰۲ نفر برای اولین بار در انگلیس از ضربان ساز قلب استفاده کرده‌اند. در حالیکه برخی افراد به ضربان سازهای دائمی نیاز دارند، برخی دیگر چنین نیازی ندارند و ضربان سازهای موقت برای آنها مناسب است.

پروفسور «جان آ. راجرز» از دانشگاه «نورث وسترن» در ایلینوی ایالات متحده به عنوان یکی از محققان این پروژه می‌گوید قرار گرفتن چنین سخت افزارهایی در نزدیک قلب یا حتی درون آن می‌تواند خطر بروز عفونت را افزایش دهد. اما ضربان‌ساز قلب جدیدی که طراحی شده، علاوه بر اینکه کارایی ساده‌تری دارد، مشکلات مربوط به دستگاه‌های سنتی را نیز کاهش می‌دهد. به علاوه هزینه درمان به دلیل عدم نیاز به جراحی برای خارج کردن ضربان ساز نیز کاهش پیدا می‌کند.

این ضربان ساز بدون نیاز به باتری مستقیما روی سطح قلب قرار می‌گیرد و در نهایت در صورت عدم نیاز، جذب بدن می‌شود. راجرز می‌گوید این دستگاه تنها ۱۰۰ دلار قیمت دارد و فاقد سرب بوده و از خارج بدن قابل برنامه‌ریزی و کنترل است. وزن این ضربان ساز کمتر از نیم گرم است و از موادی همچون منیزیوم، تنگستن، سیلیکون و پلیمر معروفی به نام PLGA که با واکنش‌های شیمیایی بدن سازگار است، تولید شده است.

از نظر شکل ظاهری، ضربان ساز شبیه راکت تنیس است و از فناوری بی‌سیم تغذیه می‌کند که در آن فرکانس رادیویی دستگاه خارجی به گیرنده درون ضربان‌ساز ارسال می‌شود و در آنجا به جریان الکتریکی تبدیل می‌شود که برای تنظیم ضربان قلب کارایی دارد.

راجرز می‌گوید فناوری به کار برده شده در طراحی این ضربان ساز مشابه فناوری شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند و مسواک‌های برقی است.

تیم تحقیقاتی این دستگاه را در قلب موش‌ها و خرگوش‌ها و همچنین برش‌های قلب انسان، سگ‌های زنده و موش صحرایی آزمایش کرده‌اند. تیم تحقیقاتی می‌گوید در آزمایش روی سگ‌ها مشخص شد که این سیستم می‌تواند برای انسان بالغ مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • KunGolabi
    KunGolabi | ۹ تیر ۱۴۰۰

    برای بار چندم، #مهندسی_پزشکی ، درکنار بیماری سلامت قلب

مطالب پیشنهادی