ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چین پس از ۷۰ سال تلاش، مالاریا را ریشه‌کن کرد

سازمان بهداشت جهانی (WHO) رسما اعلام کرده که چین پس از ۷۰ سال تلاش توانسته بر بیماری مالاریا غلبه و آن را ریشه‌کن کند. مدیر سازمان بهداشت جهانی، «تدروس ادهانوم» چنین دستاوردی را به مردم ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۵

سازمان بهداشت جهانی (WHO) رسما اعلام کرده که چین پس از ۷۰ سال تلاش توانسته بر بیماری مالاریا غلبه و آن را ریشه‌کن کند.

مدیر سازمان بهداشت جهانی، «تدروس ادهانوم» چنین دستاوردی را به مردم چین تبریک گفته:

«ما به مردم چین بخاطر پاک کردن کشورشان از مالاریا تبریک می‌گوییم. موفقیت آن‌ها با تحمل سخی بدست آمده و پس از دهه‌ها اقدام هدفمند و پایدار به چنین مهمی دست پیدا کرده‌اند. با این بیانیه، چین به کشورهایی پیوسته که نشان می‌دهند که جهان آینده بدون مالاریا قابل دستیابی است.»

چین در دهه ۴۰ میلادی سالانه ۳۰ میلیون مورد ابتلا به مالاریا را گزارش می‌کرد. از آن زمان تلاش‌های دولت منجر به کاهش این تعداد شده بود تا حالا که این بیماری ریشه‌کن شده است. به گفته WHO، چین از چندین دهه قبل شروع به توزیع دارو در مناطق خطرناک کرده تا مانع از شیوع این بیماری شود.

چین مالاریا

‌یک برنامه علمی در سال ۱۹۶۷ برای یافتن درمان‌های جدید برای مالاریا منجر به کشف «آرتمیسینین» شد. در دهه ۸۰ میلادی چین یکی از اولین کشورهایی بود که برای جلوگیری از ابتلا به مالاریا شروع به استفاده گسترده از حشره‌کش کرد.

در دهه ۹۰ میلادی شمار مبتلایان به ۱۱۷ هزار رسید و شمار مرگ و میر هم کاهش ۹۵ درصدی را تجربه کرد. از سال ۲۰۰۳، تلاش‌های چین افزایش پیدا کرد و شمار مبتلایان سالانه به ۵۰۰۰ مورد رسید.

کشورها برای اینکه اعلام کنند مالاریا را ریشه‌کن کرده‌اند، باید سه سال ابتلای بومی جدیدی نداشته باشند. این موضوع با ارائه مدارک و البته نمایش ظرفیت کشور برای جلوگیری از شیوع ثابت می‌شود.

چین در سال ۲۰۲۰ و چهار سال پس از عدم مشاهده ابتلای جدید، درخواست چنین تاییدیه‌ای را از WHO کرد. در ماه مه متخصصان به این کشور سفر کردند تا وضعیت را مورد بررسی قرار دهند. حالا هم سازمان بهداشت جهان ریشه‌کن شدن مالاریا در چین را تایید کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی