ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دستیار صوتی می‌تواند به بهبود نسبی گفتار در افراد مبتلا به پارکینسون کمک کند

اختلال در گفتار یکی از علائم اصلی بسیاری از بیماری‌های عصبی تحلیل‌برنده از جمله پارکینسون است. تحقیقات جدید  مشترک محققان استرالیایی و ایرلندی نشان می‌دهد که فناوری دستیارهای صوتی می‌تواند در کمک به بهبود اولیه ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۰ تیر ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

اختلال در گفتار یکی از علائم اصلی بسیاری از بیماری‌های عصبی تحلیل‌برنده از جمله پارکینسون است. تحقیقات جدید  مشترک محققان استرالیایی و ایرلندی نشان می‌دهد که فناوری دستیارهای صوتی می‌تواند در کمک به بهبود اولیه علائم گفتاری چنین بیمارانی از جمله افراد مبتلا به پارکینسون، تاثیر مثبتی داشته باشد.

در تحقیق مذکور ۲۹۰ فرد مبتلا به بیماری پارکینسون در بریتانیا شرکت کردند که ۷۹ درصد از آن‌ها علائم اختلال گفتاری محسوسی از خود نشان می‌دادند. ۹۰ درصد از این افراد در خانه از ابزارهای مبتنی بر دستیارهای صوتی بهره‌مند بودند و ۷۱ درصد از آن‌ها اعلام کردند که دائماً از دستیار صوتی استفاده می‌کنند. همچنین ۳۱ درصد از مبتلایان نیازهای مرتبط با بیماری خود را از طریق ابزارهای گفته شده تامین می‌کرده‌اند.

اسپیکر هوشمند

۱۶۶ نفر از مشارکت‌کنندگان در پژوهش (حدود ۵۵ درصد) اذعان داشته‌اند که هنگام استفاده از دستیارهای صوتی به ندرت نیاز به تکرار گفته‌های خود پیدا می‌کنند. همچنین ۲۵ درصد اعتقاد داشتند که با استفاده از ابزارهای صوتی هوشمند توانسته‌اند میزان تکرار جملات را کاهش دهند و ۱۵ درصد هم معتقدند که واضح‌تر از گذشته سخن می‌گویند. دستیارهای صوتی کاربران را به آهسته و واضح صحبت کردن تشویق می‌کنند و همین امر ممکن است در بهبودی افراد مبتلا به پارکینسون نقش داشته باشد.

دستیارهای صوتی و ابزارهای مبتنی بر آن‌ها به صورت گسترده در زندگی روزمره بسیاری از مردم جا باز کرده‌اند و پتانسیل بسیاری برای استفاده‌های گوناگون از جمله کمک به سلامت را دارند. اگرچه محققان اذعان دارند که تحقیقات بیشتری برای اثبات نقش چنین فناوری‌هایی در بهبود وضعیت بیماران مورد نیاز است، اما نتایج اولیه بسیار خوشبین‌کننده به نظر می‌رسند.

WPA3

استرالیا یکی از کشورهای پیشگام در زمینه استفاده از فناوری‌هایی جدید در حوزه سلامت محسوب می‌شود که از قابلیت‌های متعددی مانند مکان‌یابی و ردیابی افراد برای بهبود همه‌گیری کرونا استفاده کرده است. سرویس پایش مبتلایان به کرونا در این کشور در پلتفرم‌های موبایل و دسکتاپ در دسترس شهروندان قرار گرفته است و می‌تواند هشدارهایی پیرامون مکان‌های پرخطر یا بروز علائم در ساکنین یک ناحیه را اعلام کند. همچنین سوالات پیوسته از کاربران و گزارش‌های خلاصه روزانه موجب شده است تا تشخیص گسترده‌تر افراد مبتلا، آسان‌تر و سریع‌تر صورت بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی