ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

واکمن نوستالژیک سونی ۴۲ ساله شد

از روزی که سونی با عرضه نخستین واکمن خود توانست گوش دادن به موسیقی را قابل حمل کند، ۴۲ سال می‌گذرد و هیچکس تصورش را نمی کرد که کمتر از نیم قرن، فناوری در این ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۱ تیر ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۰

از روزی که سونی با عرضه نخستین واکمن خود توانست گوش دادن به موسیقی را قابل حمل کند، ۴۲ سال می‌گذرد و هیچکس تصورش را نمی کرد که کمتر از نیم قرن، فناوری در این حد پیشرفت کند.

۴۲ سال قبل اولین واکمن سونی در دهم تیرماه ۱۳۵۸ (اول جولای ۱۹۷۹) به بازار عرضه شد. «ماسارو ایبوکا» مدیر ارشد سونی که علاقه فراوانی به موسیقی داشت و اهل سفر کردن بود، برای سفرهای خود نیاز به دستگاهی سبک و قابل حمل داشت تا بتواند آن را برای ضبط صدا در سفرها همراه خود ببرد.

تا آن زمان ماسارو ایبوکا، از ضبط صوت سنگین استریو برای سفرهای خود استفاده می‌کرد. فکر اولیه توسعه واکمن از نیاز وی برای داشتن دستگاهی قابل حمل در سفر کلید خورد. در حدود چهار ماه بعد و به فاصله کوتاهی اولین دستگاه واکمن تولید شد و سونی خیلی مطمئن نبود که این دستگاه بتواند فروش خوبی داشته باشد.

به همین دلیل تصمیم گرفت در فاز اول فقط ۳۰ هزار دستگاه واکمن به بازار عرضه کند. سونی در آن مقطع زمانی، برنامه دقیق و مشخصی برای فروش واکمن در نظر نگرفته بود و این دستگاه با حضور مهندسان جوان این شرکت راهبرد می‌شد. اما اتفاق جالبی افتاد و تمامی 30 هزار دستگاه واکمن تولید شده در زمانی کمتر از سه ماه به سرعت به فروش رفت.

البته باید در نظر داشت که سونی اولین شرکتی نبود که توانست سیستم صوتی قابل حمل تولید کند و در سال ۱۹۵۴ ، اولین رادیوی ترانزیستوری قابل حمل به بازار عرضه شده بود. اما برخی ویژگی‌های واکمن سونی باعث شده بود که در بین کاربران محبوبیت بالاتری پیدا کند. کاربران به راحتی می‌توانستند با دو عدد باتری قلمی شارژ مورد نیاز واکمن را تامین کنند. دستگاه وزن سبکی در حدود ۴۰۰ گرم داشت و قابلیت پخش نوار کاست و گوش دادن به موسیقی دلخواه دست به دست هم داده بود تا سونی بتواند محصولی کاربرپسند در آن مقطع زمانی به بازار عرضه کند.

بی‌شک واکمن سونی توانسته است در مقطع زمانی، خاطرات خوبی برای کاربران رقم بزند. هرچند امروز گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های مدرن امروزی به صورت گسترده و با امکانات غیر قابل مقایسه بازار را از آن خود کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • GT
    GT | ۱۱ تیر ۱۴۰۰

    خیلی خفنه🤩

مطالب پیشنهادی