ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آیپد پرو
تکنولوژی

تراشه آیپد پرو سال آینده اپل احتمالا ۳ نانومتری خواهد بود

هر دو شرکت اپل و اینتل ظاهرا در تلاش هستند تراشه‌هایی با فرآیند ۳ نانومتری توسعه بدهند و گفته می‌شود اپل تراشه مورد نیاز «آیپد پرو» آتی خود را احتمالا با استفاده از این فناوری ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۱ تیر ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۵

هر دو شرکت اپل و اینتل ظاهرا در تلاش هستند تراشه‌هایی با فرآیند ۳ نانومتری توسعه بدهند و گفته می‌شود اپل تراشه مورد نیاز «آیپد پرو» آتی خود را احتمالا با استفاده از این فناوری تولید خواهد کرد.

طبق گزارش «Nikkei Asia» اولین تراشه ۳ نانومتری اپل احتمال در آیپد پرو سال آینده وارد بازار می‌شود. آیفون ۱۴ به دلیل نرخ بازده و زمان برنامه‌ریزی شده برای تولید، از تراشه ۴ نانومتری بزرگتری استفاده خواهد کرد. البته باید عنوان کرد که این موضوع همچنان پیشرفت آیفون ۱۴ را نسبت به تراشه ۵ نانومتری آیفون ۱۲ و ۱۳ نشان می‌دهد.

پیش از این خبرگزاری‌های TrendForce و دیجی‌تایمز در گزارش‌های مختلفی استفاده اپل از تراشه ۴ نانومتر برای آیفون ۲۰۲۲ را عنوان کرده بودند.

آیپد پرو

به طور کلی ابعاد مورد استفاده در فرآیند ساخت نشان دهنده فاصله بین ترانزیستورهای روی تراشه است. بنابراین زمانی که این ابعاد  کاهش پیدا می‌کند، فاصله بین ترانزیستورها نیز کمتر می‌شود. این موضوع به طور کلی منجر به طراحی تراشه‌ای با انرژی بیشتر و عملکرد بهتر می‌شود.

اپل در گذشته نیز معماری تراشه‌های خود را تغییر داده و با همین رویکرد توانست تقریبا بدون هیچ تغییری در طراحی واقعی تراشه بیش از ۲۰ درصد عملکرد و کارایی بهتر را در اختیار کاربران خود قرار دهد. احتمالا در آینده، اپل تمام تراشه‌های دستگاه‌های آیفون، آیپد و مک خود را براساس فرآیند ساخت ۳ نانومتری طراحی خواهد کرد. با این وجود شروع این پروژه با آیپد پرو از نظر زمینه‌سازی منطقی به نظر می‌رسد.

گفته می‌شود تراشه A15 اپل که با استفاده از فرآیند ساخت ۵ نانومتری ساخته شده، در حال تولید است و پاییز امسال گوشی‌های آیفون ۱۳ با بهره‌مندی آن‌ها رونمایی می‌شود.

در آخرین اخبار مربوط به این شرکت عنوان شده بود اپل قصد دارد یک آیپد ۱۰.۸ اینچی با نمایشگر OLED را که احتمال نسل پنجم آیپد ایر خواهد بود، در سال آینده میلادی روانه بازار کند. سپس در سال ۲۰۲۳ نوبت به دومین آیپد OLED این شرکت می‌رسد تا در اختیار کاربران قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی