ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینتل برای ساخت پردازنده‌های ۳ نانومتری با TSMC همکاری می‌کند

اینتل و اپل ظاهرا اولین شرکت‌هایی خواهند بود که برای ساخت تراشه‌های خود از فناوری تولید ۳ نانومتری TSMC استفاده می‌کنند. TSMC مدعی است که تراشه‌های ۳ نانومتری از نظر عملکرد ۱۵ درصد بهتر خواهند ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

اینتل و اپل ظاهرا اولین شرکت‌هایی خواهند بود که برای ساخت تراشه‌های خود از فناوری تولید ۳ نانومتری TSMC استفاده می‌کنند. TSMC مدعی است که تراشه‌های ۳ نانومتری از نظر عملکرد ۱۵ درصد بهتر خواهند بود تا ۳۰ درصد انرژی کمتری نسبت به تراشه‌های ۵ نانومتری مصرف می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری Nikkei، اینتل و اپل اولین مشتریان فناوری ساخت ۳ نانومتری TSMC هستند. به گفته منابع آگاه، عرضه تجاری این تراشه‌ها از نیمه دوم ۲۰۲۲ آغاز می‌شود. اینتل احتمالا برای پردازنده‌های لپ‌تاپ و دیتاسنترهای خود و اپل هم برای آیپد پرو بعدی‌اش از این فرآیند ۳ نانومتری استفاده خواهد کرد.

اینتل حرکت به سمت نانومترهای کوچک‌تر را به تعویق انداخته و گزارش‌ها می‌گویند تراشه‌های Meteor Lake آن‌ها با فناوری ۷ نانومتری در سال ۲۰۲۳ وارد بازار خواهند شد. ولی این شرکت می‌تواند با همکاری TSMC به تولید تراشه‌های ۳ نانومتری بپردازد و به‌صورت همزمان به توسعه فناوری‌های اختصاصی خود را ادامه دهد.

شرکت AMD که در حوزه پردازش از رقبای اینتل به حساب می‌آید، قرار است در سال ۲۰۲۲ از تراشه‌های ۵ نانومتری TSMC در پردازنده‌های لپ‌تاپ استفاده کند. لازم به یادآوری است که مقیاس نانومتر به فاصله بین ترانزیستورهای روی تراشه‌ها اشاره دارد و هرچه این فاصله کمتر باشد، پردازنده قوی‌تر خواهد بود.

یکی از منابع Nikkei می‌گوید اگرچه اپل احتمالا زودتر از اینتل از تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC استفاده می‌کند، اما مقدار سفارشات اینتل برای این تراشه‌های جدید بیشتر از تراشه‌های اپل برای آیپد پرو بعدی است.

اینتل تایید کرده که برای محصولات ۲۰۲۳ خود مشغول همکاری با TSMC است ولی مشخص نکرده که در این همکاری از چه فرآیند تولیدی استفاده خواهد شد. به عبارت دیگر، این شرکت به‌طور مستقیم از تراشه‌های ۳ نانومتری نام نبرده است. از سوی دیگر، TSMC و اپل هم هنوز اطلاعاتی در این رابطه منتشر نکرده‌اند و به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی