ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مسدودسازی اینستاگرام
تکنولوژی

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: در طرح «فضای مجازی»، اینستاگرام بلافاصله مسدود نمی‌شود

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» می‌گوید در این طرح هیچ یک از کاربران برای فعالیت در پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۵

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» می‌گوید در این طرح هیچ یک از کاربران برای فعالیت در پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی محدودیت ندارند. او تاکید دارد در این گفته نشده اینستاگرام بلافاصله مسدود می‌شود بلکه بازه زمانی تعریف کرده و شرایط را هم اعلام کرده‌ایم.

طی روزهای گذشته شاهد انتقادات گسترده‌ای نسبت به طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» بودیم. طرحی که طبق آن همه سرویس‌های مشهور خارجی و پیام‌رسان‌ها برای فعالیت در کشور باید مجوز دریافت کنند و در غیر این صورت فیلتر می‌شوند.

در حالی که قرار بود رای‌گیری برای بررسی این طرح در چارچوب اصل 85 قانون اساسی در دستور کار هفته گذشته مجلس قرار بگیرد اما این موضوع اتفاق نیفتاد. در همین راستا «مجید نصیرایی»، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با همشهری می‌گوید بعد از تعطیلات مجلس، بررسی طرح فضای مجازی در دستور کار صحن قرار خواهد گرفت.

یکی از واکنش‌های چند وقت اخیر، بررسی این طرح مجلس بر اساس اصل 85 قانون اساسی است که به نمایندگان اجازه می‌دهد به جای بررسی در صحن علنی، طرح مد نظر خود را در کمیسیون و پشت درهای بسته تصویب و به‌ صورت آزمایشی اجرا کنند. در حال حاضر قوانینی وجود دارند که به همین صورت ۷ سال است به‌ صورت آزمایشی در حال اجرا بوده و تقریبا دائمی شده‌اند.

نصیرایی در پاسخ به این سوال که چرا طراحان اصرار دارند تا این طرح در چارچوب اصل 85 بررسی شود، گفت:

«از آنجا که حجم بسیار بالایی از مسائل اقتصادی، معیشت، مسکن و فرهنگی در مجلس مطرح می‌شود، نمایندگان نمی‌توانند به‌ طور همزمان به همه این مسائل در صحن علنی بپردازند برای این که بتوانیم به مسائل مهم و اولویت‌دار به‌ صورت کارشناسی و تخصصی بپردازیم، به نمایندگان اختیار داده شده است که در قالب اصل ۸۵ طرح را به‌ صورت تخصصی‌تر و با سرعت بیشتر در کمیسیون بررسی کنند.»

اجرای آزمایشی طرح

به گفته نماینده فردوس و طبس، از آنجا که ممکن است قانون دارای اشکالاتی باشد، این طرح را پس از رای گیری به‌ صورت آزمایشی مثلا به‌ مدت 3 یا 5 سال اجرا می‌کنیم تا با هدف ارتقای قانون، نقاط قوت و ضعف آن، احصا شود. سید مصطفی میرسلیم عضو کمیسیون اصل 90 مجلس نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود این طرح در ابتدا به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی معتقد است در حوزه فضای مجازی با فقر شدید قانونگذاری و ضابطه‌مندی مواجه هستیم:

 «در هیچ‌یک از کشورهای دنیا، چنین وضعیت نابسامانی را که ما در حوزه فضای مجازی با آن روبه‌رو هستیم، مشاهده نمی‌کنیم. در کنار محاسنی که فضای مجازی به لحاظ زندگی مناسب برای مردم و پیشرفت‌های گوناگون در ابعاد علمی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برای همگان به همراه دارد، در عین حال آسیب‌های جدی و فراوانی را هم ایجاد کرده است.»

او با تاکید بر این که مطالبه برای ساماندهی فضای مجازی در مقایسه با قبل بسیار بیشتر شده است می‌گوید نیاز به چارچوب، قانون و ضابطه‌مندشدن این فضا به‌شدت احساس می‌شود و کمیسیون فرهنگی هم بنا بر رسالت و وظیفه خود، رسیدگی به این حوزه را در اولویت قرار داده است.

نصیرایی بررسی و تدوین این طرح را یکی از افتخارات مجلس انقلابی می‌داند و می‌گوید ما این موضوع را یک اولویت ‌دانسته و بر خود لازم می‌دانستیم که به‌ طور جدی به آن بپردازیم.

نصیرایی در پاسخ به این سوال که چگونه در شرایط تحریم، تاسیس نمایندگی برای یک شرکت آمریکایی مانند فیسبوک که مالک اینستاگرام است، با فرض پذیرش قانون ما در ایران امکان‌پذیر است، گفت:

«ما در این طرح عنوان کرده‌ایم که هیچ‌یک از کاربران برای فعالیت در پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی محدودیت ندارند. ما نگفتیم که به‌ عنوان مثال، اینستاگرام بلافاصله مسدود می‌شود. ما بازه زمانی تعریف کرده و شرایط را هم اعلام کرده‌ایم.»

سخنگوی کمیسیون فرهنگی درباره این که عده‌ای از پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام امرار معاش می‌کنند، می‌گوید نمی‌توان چشم به ناهنجاری‌ها و فسادهایی که در این فضا شاهدیم ببندیم، بنابراین ایجاد چارچوب و قانونمند کردن آن، امری عقلایی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • herogame
    herogame | ۱۳ تیر ۱۴۰۰

    از اول همین بوده و خواهد بود تا وقتی که این سیستم هست همینه، همه چی زوری و محدود و هر روز منزوی تر از دیروز با تمام دنیا سر جنگ دارن بعد انتظار دارن شرکت های غولی مثل فیسبوک یا توییتر یا مایکروسافت و گوگل بیان سرور بزنن تو این خراب شده و خدمات بدن اونم به شکلی که اینا میگن خنده داره واقعا خیلی خنده داره

  • وحید
    وحید | ۱۲ تیر ۱۴۰۰

    مجلس انقلابی
    مشت محکمی بر دهان آمریکا میزنیم، بدبختشون میکنیم

  • Brown
    Brown | ۱۲ تیر ۱۴۰۰

    یه هفته وقت داره تحریم های آمریکا رو زیر پا بگذاره و سرورهاش رو بیاره ایران و پیچ هرکی میگیم هم مسدود کنه وگرنه فیلتره 😀 چقدر هم قیافه این نماینده بزرگوار شبیه دانشمنداست

  • علی
    علی | ۱۲ تیر ۱۴۰۰

    حتی اینقدر به شعور ملت احترام نمیزارن که این طرح رو تو صحن مجلس رای گیری کنند . واقعا که .

    • thepjt
      thepjt | ۱۳ تیر ۱۴۰۰

      مگه آبان ماه نود و هشت ، برای موضوع بنزین ، رای گیری کردند ... اصلا از احدی پرسیدند و یا لاقل قبلش اطلاع دادند ؟ یکهویی آخرهفته اومدند و سه برابر کردند و همین .. هر کس هم گفت تصیر دیگریه ..
      این طرح هم دقیقا مثل همون بنزین هست

  • boos
    boos | ۱۲ تیر ۱۴۰۰

    با مسدود کردن اینستا کاملا موافقم، شده محل فساد...

    • itookan
      itookan | ۱۲ تیر ۱۴۰۰

      تو خودت نام کاربریت نشونه فساده رفیق!

مطالب پیشنهادی