ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پارک مساوی با پنچری
اخبار خودرو

کارشناس دادگستری: درج عبارت “پارک مساوی با پنجری” جرم است

عبارت‌هایی همانند پارک مساوی با پنچری یا پارک مساوی با انفجار عبارت‌های آشنایی هستند که همگی ما در مناطق مسکونی و تجاری دیده‌ایم؛ اما آیا به کار بردن این عبارات جرم محسوب می‌شود؟ با توجه ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

عبارت‌هایی همانند پارک مساوی با پنچری یا پارک مساوی با انفجار عبارت‌های آشنایی هستند که همگی ما در مناطق مسکونی و تجاری دیده‌ایم؛ اما آیا به کار بردن این عبارات جرم محسوب می‌شود؟

با توجه به گفته‌های کارشناسان دادگستری بکار بردن عبارات‌هایی همچون پارک مساوی با پنچری (پارک = پنچری) جرم در نظر گرفته می‌شود چرا که مطابق قانون تهدید دیگران به ضرر مالی یا جانی جرم است و بکار بردن عبارت فوق مصداق این تهدید محسوب می‌شود. حتی شهروندان می‌توانند در صورت برخورد با چنین نوشته‌ای با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و به محاکم قضایی شکایت کنند.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که پارک خودروها و سایر وسایل نقلیه در کوچه‌ها نباید مانع رفت‌وآمد صاحبان منازل شود و رانندگان حق پارک در جلوی درب پارکینگ خانه‌ها را ندارند. همچنین پارک در برابر سایر درب‌ها، اگر مانع رفت‌و‌آمد افراد و یا وسایل‌نقلیه مثل دوچرخه و موتورسیکلت شود، غیر قانونی است.

به این ترتیب استفاده از عبارت پارک مساوی با پنچری غیرقانونی بوده و حتی از مصادیق جرم هم محسوب می‌شود اما از طرف دیگر توقف وسایل‌نقلیه در پیاده‌رو‌ها، ورودی خیابان‌ها، کوچه‌ها و پارکینگ منازل ممنوع است و منجر به جریمه وسیله‌نقلیه می‌‎شود.

طبق ماده ۱۶۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی پارک کردن جلوی درب پارکینگ منازل از حقوق ساکنین منزل بوده و پارک خودرو در این مکان‌ها ممنوع است.

اقدام صحیح در برخورد با خودرویی که در مقابل درب ساختمان شما پارک شده چیست؟

اگر با خودروی مزاحمی مواجه شدید که مانع از رفت‌وآمد شما به منزل می‌شود و در مقابل ورودی ساختمان شما پارک کرده؛ می‌توانید با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید، آنها برای شما جرثقیل می‌فرستند تا خودرو به پارکینگ منتقل شود. به این ترتیب شهروند بی‌ملاحظه برابر قانون تنبیه و جریمه خواهد شد.

لازم به ذکر است که استفاده از تابلوهای «توقف ممنوع» آن هم فقط جلوی پل یا ورودی درب خانه بلامانع است.

بهتر بدانید در صورتی که شخصی اقدام به پنچر کردن خودرویی بکند مالک آن خودرو می‌تواند از خودروی خود عکس گرفته و نسبت به عمل انجام شده به محاکم قضایی شکایت کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • limonad
    limonad | ۱۲ تیر ۱۴۰۰

    نکته‌ای که اکثرا هم وطنان نمی دانند طبق مواد ۲۴ ، ۹۲ ، ۹۳ تا ۱۰۸ قانون مدنی معابر کوچه و خیابان به هیچ شخصی تعلق ندارد، یعنی اگر جایی از کوچه پارک کرده‌اید که جلوی پل نیست، هیچ کس حق ندارد به شما بگوید این جا رو به روی خانه‌ی من هست و فقط خودم می‌توانم پارک کنم

مطالب پیشنهادی