ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سازمان جهانی هواشناسی ثبت بالاترین دمای تاریخ قاره جنوبگان را تایید کرد

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) ثبت بالاترین دمای تاریخی در منطقه قاره جنوبگان را تایید کرد. طبق اطلاعات منتشر شده، دمای هوا در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ در ایستگاه «اسپرانزا» به ۱۸.۳ درجه سلسیوس رسیده و ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) ثبت بالاترین دمای تاریخی در منطقه قاره جنوبگان را تایید کرد. طبق اطلاعات منتشر شده، دمای هوا در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ در ایستگاه «اسپرانزا» به ۱۸.۳ درجه سلسیوس رسیده و رکورد قبلی همین ایستگاه در سال ۱۳۹۴ را شکسته است.

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرده دمای ثبت شده در سرزمین اصلی جنوبگان و جزیره‌های حومه به بالاترین سطح تاریخی رسیده است. این دما قبلا در تاریخ ۴ فروردین ۱۳۹۴ در همین ایستگاه واقع در خلیج «هوپ» ۱۷.۵ درجه سلسیوس ثبت شده بود. البته دمای بهمن ۹۸ بالاترین دمای قطب جنوب نیست، چون ایستگاه جزیره‌ای «سیگنی» قبلا در سال ۱۹۸۲ دمای ۱۹.۸ درجه را ثبت کرده بود، اما این جزیره جزو سرزمین اصلی جنوبگان محسوب نمی‌شود.

به گفته دبیرکل WMO، ثبت این اطلاعات مهم است چون جنوبگان با سرعت بسیار بالایی در حال گرم‌تر شدن است و یکی از عوامل اثرگذار تغییرات اقلیمی به حساب می‌آید. یکی از کمیته‌های سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید این افزایش دما تحت تاثیر سامانه پرفشاری روی شبه‌جزیره جنوبگان بوده که این بادهای جنوبی را ایجاد کرده و موجب گرمای قابل توجه سطحی شده است.

پروفسور «جان کینگ»، عضو کمیته ارزیابی WMO می‌گوید: «هرچند یک رکورد دمایی تنها ممکن است به خودی خود نتواند اطلاعات زیادی درباره تغییرات اقلیمی در اختیار ما قرار دهد، ولی فکر می‌کنم باید به این نکته توجه کرد که رکورد قبلی قاره جنوبگان با ۱۷.۵ درجه مربوط ایستگاه اسپرانزا در تاریخ ۴ فروردین ۱۳۹۴ به فاصله کوتاهی دوباره شکسته شده است. این اتفاق تایید می‌کند که شبه‌جزیره جنوبگان به‌سرعت در حال گرم شدن است. با وجود این‌که نوسانات طبیعی اقلیمی در این منطقه زیاد است، می‌توان احتمال داد که فعالیت‌های انسانی بر روند گرم‌تر شدن این ناحیه اثر گذاشته و در آینده دماهای بالاتری را در این‌جا خواهیم دید.»

او اضافه کرد که جامعه جهانی باید ضرورت دست به کار شدن برای ثبت، تصحیح و اشتراک‌گذاری این اطلاعات را جدی بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی