ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پنج ویژگی ویندوز ۱۱ که اپل باید به مک او اس بیاورد

مایکروسافت چند وقت پیش از ویندوز ۱۱ رونمایی کرد و اولین پیش نمایش آن را هم در اختیار کاربران قرار داد. این سیستم عامل به گفته ردموندی‌ها یکی از مهم‌ترین آپدیت‌های ویندوز در دهه گذشته ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۴ تیر ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

مایکروسافت چند وقت پیش از ویندوز ۱۱ رونمایی کرد و اولین پیش نمایش آن را هم در اختیار کاربران قرار داد. این سیستم عامل به گفته ردموندی‌ها یکی از مهم‌ترین آپدیت‌های ویندوز در دهه گذشته است و البته تغییرات گسترده‌ای در آن‌ها به چشم می‌خورد. ویندوز ۱۱ قابلیت‌های جدیدی هم دارد که اپل باید آن‌ها را به نسخه‌های بعدی مک او اس اضافه کند.

در اینکه ویندوز ۱۱ یک سیستم عامل مدرن با طراحی جذاب و ساده و همچنین قابلیت‌های متنوع است، شکی نیست اما نمی‌توانیم از الهام گرفتن ردموندی‌ها از سیستم عامل اپل برای طراحی ویندوز 11 هم چشم‌پوشی کنیم.

با وجود شباهت‌ها، ویندوز ۱۱ همچنان قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند تجربه کاربری جدیدی در اختیار افراد قرار دهد، نحوه ارتباط با کامپیوترهای مجهز به نمایشگر لمسی را بهتر کند و البته اجرای اپ‌های اندرویدی را با مایکروسافت استور جدید و اپ استور آمازون را ممکن می‌کند.

قابلیت‌های ویندوز ۱۱ برای مک او اس

حالا که مایکروسافت تا حدودی برای طراحی ویندوز 11 از مک او اس اپل الهام گرفته، بد نیست نگاهی به قابلیت‌هایی داشته باشیم که کوپرتینویی‌ها می‌توانند به نسخه‌های بعدی مک او اس بیاورند، البته نباید امید چندانی به تجربه کردن آن‌ها در آینده نزدیک داشته باشیم.

تب‌های عمودی

اپل نحوه مدیریت تب‌ها یا زبانه‌ها را با عرضه سیستم عامل مک او اس مانتری تغییر می‌دهد، با این حال ویژگی جدیدی که مایکروسافت برای اج در ویندوز 11 درنظر گرفته، مدیریت و مشاهده تب‌ها را راحت‌تر می‌کند. در این مرورگر بجای اینکه تب‌ها در یک ردیف افقی در بالای پنجره ظاهر شوند، می‌توانید با کلیک روی یک آیکون در گوشه سمت چپ بالای صفحه آن‌ها را بطور عمودی هم ببینید.

با این ویژگی، می‌توانید تب‌های باز سافاری را در نوار جانبی ببینید که پیدا کردن هر تب بطور جداگانه را ساده‌تر می‌کند. سافاری جدید گروه‌های تب را در نوار جانبی به نمایش می‌گذارد، اما نمی‌توان تب‌ها را بطور جداگانه دید.

چیدمان پنجره‌ها

ویندوز ۱۱ مک او اس

یکی از بهترین ویژگی‌های ویندوز ۱۰، امکان قرارگیری سریع پنجره‌ها در محل‌های مختلف روی صفحه اصلی بود. با این قابلیت می‌توان چندین پنجره را بطور همزمان و سریعا در صفحه دید. اپل سیستم مشابهی را به مک او اس کاتالینا اضافه کرد تا کاربران بتوانند با استفاده از اسپلیت ویو، از برنامه‌ها در کنار یکدیگر استفاده کنند.

با این وجود، ویندوز ۱۱ چنین قابلیتی را بهبود داده و می‌توان با سرعت بیشتری چندین برنامه و پنجره را در کنار یکدیگر قرار داد. در حقیقت مایکروسافت در سیستم عامل جدیدش چیدمان‌های متنوعی را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بر اساس نیازتان، پنجره‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید. این ویژگی برای کاربرانی که از چندین مانیتور استفاده می‌کنند هم کارایی دارد.

نمایشگرهای خارجی هوشمند

کاربران مک بعد از اینکه مانیتور خارجی را از دستگاه خود جدا می‌کنند، با پنجره‌هایی با سایر نادرست مواجه می‌شوند، اما ویندوز 11 راه‌حلی برای این مشکل دارد.

زمانی که ویندوز 11 متوجه شود کاربر نمایشگر خارجی را قطع کرده، پنجره‌های باز روی نمایشگر بطور خودکار برای جلوگیری از بروز مشکل و شلوغی صفحه، به تسکبار منتقل می‌شوند. زمانی که دوباره مانیتور را به لپ‌تاپ ویندوزی وصل کنید، پنجره‌ها به محل قبلی‌شان بازمی‌گردند.

گزینه‌های تجاری مایکروسافت استور

ویندوز ۱۱ مک او اس

اپل بخاطر ۳۰ درصد کارمزدی که از توسعه‌دهندگان دریافت می‌کند، تحت انتقادات شدیدی قرار دارد و البته اجازه نمی‌دهد توسعه‌دهنده‌ای از سیستم پرداخت مستقیم درون برنامه یا بازی‌اش استفاده کند، موضوعی که موجب حذف بازی فورتنایت از اپ استور شد.

اگرچه مایکروسافت هم از توسعه‌دهندگان کارمزد می‌گیرد، اما این کارمزد نه تنها کمتر از اپ استور مک است و ردموندی‌ها به سهم ۱۵ درصدی رضایت داده‌اند، بلکه راهی را پیش روی توسعه‌دهندگان قرار داده‌اند تا ۱۰۰ درصد درآمد را دریافت کنند که آن، استفاده از پلتفرم‌های تجاری شخص ثالث است.

اگرچه چنین اقدامی می‌تواند واکنشی به مشکلات رگولاتوری اپل باشد، اما یک سوال مهم‌تر در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد: اگر مایکروسافت می‌تواند به سراغ چنین تغییری برود، چرا اپل دست بکار نمی‌شود؟

ورود پلتفرم‌های تجاری شخص ثالث نه تنها به نفع توسعه‌دهندگان برنامه‌های مک خواهد بود، بلکه احتمال تغییر در سیاست‌های اپ استور را هم افزایش می‌دهد. البته انتظار نداریم در آینده نزدیک ردموندی‌ها علاقه‌ای نسبت به این کار نشان دهند، بلکه از سوی قانون‌گذاران مجبور شود.

فید ویجت

ویندوز ۱۱ مک او اس

کاربران ویندوز با دریافت ویندوز 11 بالاخره به ویجت‌ها روی دسکتاپ و لپ‌تاپ دست پیدا می‌کنند. اگرچه این ویژگی ویندوز ۱۱ شباهت زیادی به مک او اس Big Sur دارد و می‌توان آن‌ها را شخصی‌سازی کرد، اما مایکروسافت ویجت‌ها را با فید اخبار هم ادغام کرده تا یک داشبورد کامل از اطلاعات در اختیار کاربران قرار دهد.

بجای یک نوار باریک از ویجت‌ها، کاربران می‌توانند پنجره ویجت‌ها را به کل صفحه گسترش دهند و به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنند، از اخبار مربوط به ترافیک گرفته تا اخبار ورزشی.

انتظار نداریم این ویژگی‌ها به‌زودی به مک او اس اضافه شوند و البته شاید هیچ‌موقع هم آن‌ها را در سیستم عامل اپل نبینیم. با این حال با توجه به اینکه شرکت‌ها در سال‌های اخیر با الهام از محصولات کمپانی‌های رقیب دست به توسعه دستگاه‌ها، نرم افزارها و سیستم عامل‌های جدید زده‌اند، نمی‌توان بطور کامل امکان افزودن ویژگی‌های ویندوز ۱۱ به مک او اس را رد کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ali ghasemian
    Ali ghasemian | ۱۴ تیر ۱۴۰۰

    برخی از این موارد در یک قابلیت نیست که به مک اضافه باید شود ، در واقع یک باگ در مک هست، مثل همون قطع شدن نمایشگر دوم و مشکلاتی که مک باهاش داره، اکثر قابلیتهای عنوان شده ظاهری هستند، در پشت داستان ویندوز قابلیت اجرای چندین زبان برنامه نویسی رو داره ولی مک این قابلیت رو نداره که این مسائل برمیگرده به کرنل سیستم عامل، و قابلیتهای گسترده شبکه که ویندوز داره در مک خبری ازش نیست ولی متن فوق چند قابلیت ظاهری ویندوز رو با مک مقایسه کرده

مطالب پیشنهادی