ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هلیکوپتر نبوغ ناسا در نهمین پرواز رکوردهای قبلی خود را جابه‌جا کرد

هلیکوپتر «نبوغ» ناسا همچنان به پرواز در مریخ ادامه می‌دهد. این هلیکوپتر اخیرا نهمین ماموریت خود را به انجام رسانده که در واقع چالش‌برانگیزترین پرواز نبوغ در سیاره سرخ بوده و چند رکورد جدید را ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۰

هلیکوپتر «نبوغ» ناسا همچنان به پرواز در مریخ ادامه می‌دهد. این هلیکوپتر اخیرا نهمین ماموریت خود را به انجام رسانده که در واقع چالش‌برانگیزترین پرواز نبوغ در سیاره سرخ بوده و چند رکورد جدید را به ثبت رسانده است.

به گزارش آزمایشگاه پیشران جت ناسا (JPL)، نبوغ در طول این پرواز ۱۶۶.۴ ثانیه معلق بوده و رکورد قبلی این هلیکوپتر را جابه‌جا کرده است. نبوغ قبلا در پرواز ششم ۱۳۹.۹ ثانیه در هوا در حال پرواز بود. این هلیکوپتر ۱.۸ کیلوگرمی در پرواز نهم ۶۲۵ متر حرکت کرد و رکورد حرکت ۲۶۶ متری خود در پرواز چهارم را شکست.

همچنین، حداکثر سرعت نبوغ در این پرواز به ۵ متر بر ثانیه رسید که ۱ متر بر ثانیه سریع‌تر از سرعت پرواز این هلیکوپتر در پرواز ششم بود. توییتر رسمی JPL با انتشار تصویری این پرواز موفقیت‌آمیز را تایید کرد. در این تصویر نمایی از سایه نبوغ روی سطح مریخ را می‌بینیم.

هلیکوپتر کوچک ناسا اولین بار در تاریخ ۳۰ فروردین در آسمان سیاره سرخ به پرواز درآمد. در آن پرواز، نبوغ تا ارتفاع ۳ متری بالا رفت و به مدت ۴۰ ثانیه معلق باقی ماند. از آن زمان به بعد، ماموریت‌ها رفته‌رفته طولانی‌تر شدند و حالا در پرواز نهم به اوج خود رسیده است.

ناسا از عملکرد درخشان نبوغ در جو بسیار رقیق مریخ خرسند است. این پرنده پره‌هایی از جنس فیبر کربن دارد که ۲۴۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند. این سرعت چرخش بسیار بیشتر از هلیکوپترهای عادی زمین است، چون جو زمین غلظت بسیار بیشتری دارد.

نبوغ تاکنون تقریبا از پس تمامی چالش‌های مدنظر JPL برآمده و در مریخ جان سالم به در برده است. این هلیکوپتر بخشی از انرژی خود را از طریق پنل‌های خورشیدی تامین می‌کند و به همین واسطه در شب‌های سرد مریخ دوام می‌آورد.

اگرچه نبوغ تاکنون فراتر از انتظار عمل کرده، اما کار آزمایشگاه پیشران جت ناسا با این هلیکوپتر تمام نشده و آن‌ها پروازهای بیشتری را تدارک دیده‌اند تا نهایت توان هلیکوپتر خود را آزمایش کنند و در صورت نیاز برای اعمال اصلاحات روی نسخه‌های بعدی این دستگاه آماده شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی