ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناظمی: تیم‌های مستقر در محل کار اشتراکی یا شتابدهنده‌ها کد کارگاه اختصاصی می‌گیرند

رییس سازمان فناوری اطلاعات خبر از صدور بخشنامه‌ای از سوی سازمان تامین اجتماعی به ادارات کل بیمه‌ای استان‌ها داده که بر اساس آن استارتاپ‌ها و تیم‌های دانش بنیان که در محل کار اشتراکی و شتابدهنده‌ها ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۷ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۴

رییس سازمان فناوری اطلاعات خبر از صدور بخشنامه‌ای از سوی سازمان تامین اجتماعی به ادارات کل بیمه‌ای استان‌ها داده که بر اساس آن استارتاپ‌ها و تیم‌های دانش بنیان که در محل کار اشتراکی و شتابدهنده‌ها و همچنین مراکز فعالیت دارند، زین پس یک کد کارگاه اختصاصی خواهند داشت. این اقدام می‌تواند منجر به فعالیت‌های زیادی از سوی این تیم‌ها به صورت مستقل بشود؛ اقداماتی نظیر دریافت وام و یا رد کردن بیمه برای کارمندان خود و دیگر موارد که به رشد تیم‌ها کمک خواهند کرد.

«امیر ناظمی» با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود با تاکید بر اینکه توسعه باید در کشور به چه صورت کلان و چه بخشی شکل بگیرد و این مساله قطعا «زمان بر» است تاکید کرده که چالش‌ها یک شبه حل نخواهند شد. او چالش‌های بزرگی را جلوی راه اکوسیستم استارتاپی و فناوری کشور می‌بیند و تاکید دارد که رویه‌های سنتی و قدیمی نهادهای مختلف بخشی از این چالش‌ها هستند. به گفته ناظمی دو مساله بیمه و مالیات جزو چالش‌های سنتی و قدیمی استارتاپ‌ها هستند که حالا یکی از این مشکلات با پیگیری‌های سازمان فناوری اطلاعات برطرف شده و زین پس قرار است استارتاپ‌ها و تیم‌های دانش بنیان مستقر در محل کار اشتراکی یا شتابدهنده‌ها و مراکز شد، کد کارگاه اختصاصی به خودشان را داشته باشند.

ناظمی در گفتگو با دیجیاتو به پیشینه این مصوبه جدید اشاره می‌کند و تاکید دارد که آنها برای اینکه این مصوبه زودتر به سرانجام برسد اقداماتی انجام دادند که معمولا در ایران یک دستگاه دولتی به آنها نمی‌پردازد: «طبق ماده ۱۰ آیین نامه نوآفرین که هیات وزیران مصوب کرد قرار بر این بود که شرکت‌های بیمه‌ای تمامی کشور فضای کار اشتراکی را به رسمیت بشناسند. جلساتی هم پیرو این موضوع برگزار شد که دبیری این جلسات برعهده سازمان فناوری اطلاعات بود و حاضرین در این جلسات نیز شامل نهادهایی چون بیمه و تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، وزارت علوم و معاونت علمی بودند:

«ما میخواستیم یک فرایند مجوزدهی دوباره ایجاد نکنیم تا کار برای فضای کار اشتراکی و شتابدهنده‌ها و دیگر مراکز هم پیچیده‌تر نشود. ما به عنوان یک دستگاه دولتی یک فرایندی تعریف کردیم و گفتیم هر مرکز رشدی که وزارت علوم یا وزارت بهداشت به آن مجوز داده باشد برای ما در مصوبه هیات وزیران قابل قبول است. همچنین گفتیم که هر شتابدهنده که معاونت علمی مجوز داده باشد هم قابل قبول است. در واقع به عنوان یک بدنه دولتی، مجوز سایر دستگاه‌ها را به رسمیت شناختیم و مواردی که مجوزهای خود را از این نهادها نگرفتند هم در سایت نوآفرین آمدند و ثبت نام کردند. برای این دسته از موارد هم یک مجوز عینی گذاشتیم تا سریع‌تر به آنها رسیدگی شود؛ این مجوز عینی یعنی اینکه این مراکز باید بیش از ۵ تیم استارتاپی در آن فعالیت کنند و متراژ خاصی داشته باشند تا مورد پذیرش ما قرار بگیرند.»

کد کارگاه اختصاصی می‌تواند برای دریافت وام و یا داشتن کد مالیاتی برای تیم‌ها کاربرد داشته باشد

ناظمی می‌گوید پس از چندین ماه تلاش توانستند  لیستی برای تامین اجتماعی بفرستند و بگویند این لیستی است که شامل تمامی مراکزی است که بر اساس مصوبه ۱۰ هیات وزیران باید مشمول کد کارگاه اختصاصی بشوند. به گفته ناظمی حالا این بخشنامه هم صادر شده است و در ان تاکید شده که به تیم‌ها کد کارگاه اختصاصی داده شود: «قبلا کد کارگاه در یک مکان ثبت می‌شد و برای استارتاپ‌ها در فضای کاری اشتراکی این موضوع مشکل ساز بود چرا که یک شتابدهنده کلا یک کد کارگاه داشت و تمامی بدهی‌ها و مالیات‌ها به نام آنها ثبت می‌شد و استارتاپ‌ها نیز نمی‌توانستند از کد کارگاه اختصاصی بهره‌مند شوند.»

به گفته ناظمی اما با صدور این بخشنامه حالا هر میز  در هر مرکزی یک کد کارگاه مستقل می‌گیرد و تمامی موارد اعم از بیمه و مالیات دیگر شامل شتابدهنده یا فضای کار اشتراکی و مرکز رشد نخواهد بود و به خود تیم مربوطه برمی‌گردد: «این کد کارگاه پیش نیاز بسیاری از کارهای استارتاپ‌ها نظیر دریافت کد مالیاتی یا گرفتن وام خواهد بود. آنها همچنین می‌توانند نیروهای خودشان را بیمه کنند.»

ناظمی: چالش‌ها یک شبه حل نمی‌شوند

ناظمی تاکید دارد این تنها مصوبه مربوط به مشکلات بیمه برای استارتاپ‌ها در طول این سالها نبوده است و می‌گوید که قطعا آخرین مورد هم نخواهد بود: «در طول چندین سال سعی کردیم کارهای زیادی بکنیم. مثلا برای فریلسنینگ‌ها این کار را کردیم و برای نیروهایی که در استارتاپ‌ها شاغل هستند  مانند رانندگان تاکسی‌های اینترنتی کاری کردیم که بتوانند خودشان برای خودشان بیمه رد کنند. برای دورکاری هم مجوز جدا گرفتیم. در واقع باید بدانیم تمام مشکلات و چالش‌ها یک شبه حل نمی‌شود. برای موضوع مالیات هم تا امروز ده‌ها مصوبه گرفتیم. باید گفت استارتاپ‌ها با موارد مالیاتی مشکلات زیادی داشتند و دارند اما همانطور که گفتم با یک بخش نامه تمام مساله‌ها حل نمی‌شود و نخواهد شد. ما توانستیم اندک اندک این مشکلات را بهبود دهیم وگرنه پنج سال پیش سازمان مالیاتی اصلا چیزی به نام پلتفرم نمی‌شناخت در حال حاضر شرایط بسیار فرق کرده است. برای توسعه کشور باید قدم به قدم پیش برویم تا این مشکلات حل بشود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی