ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان بیش از ۱۰۰ سیاه چاله پنهان شده در کهکشان راه شیری را کشف کردند

بیش از ۱۰۰ سیاه چاله در کهکشان راه شیری طی سال‌های متمادی خود را از چشمان کیهان‌شناسان پنهان کرده بودند و حالا محققان توانسته‌اند آنها را در خوشه ستاره‌ای پالومار ۵ رصد کنند. اندازه بسیار ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۷ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

بیش از ۱۰۰ سیاه چاله در کهکشان راه شیری طی سال‌های متمادی خود را از چشمان کیهان‌شناسان پنهان کرده بودند و حالا محققان توانسته‌اند آنها را در خوشه ستاره‌ای پالومار ۵ رصد کنند.

اندازه بسیار بزرگ و تاثیرات بسیار زیاد سیاه چاله‌ها روی محیط پیرامون خود باعث می‌شود تا توجه بسیاری را به خود جلب کنند. با این حال به نظر می‌رسد بیش از ۱۰۰ سیاه چاله موفق شده بودند پنهان شوند. 

پژوهش جدید منتشر شده در ژورنال معتبر نیچر، خبر از کشف بیش از ۱۰۰ سیاه چاله جدید در کهکشان راه شیری می‌دهد که در خوشه‌ ستاره‌ای در حال گردش هستند. خوشه مذکور، پالومار ۵ (Palomar 5) نام دارد و حدود ۸۰ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و ستاره‌های درون آن نیز فاصله ۳۰ هزار سال نوری را تشکیل داده‌اند. 

مارک گیلیس (Mark Gieles) که به عنوان اخترفیزیکدان در دانشگاه بارسلونا مشغول به کار است و سرپرست این تحقیق بوده، می‌گوید:

تعداد سیاه چاله‌های موجود در خوشه بیش از سه برابر مقدار تخمینی با توجه به تعداد ستاره‌ها بوده است و نشان می‌دهد که بیش از ۲۰ درصد از جرم خوشه (پالومار ۵) را سیاه چاله‌ها تشکیل داده‌اند. جرم هر یک از این سیاه چاله‌ها حدود ۲۰ برابر جرم خورشید است و هنگام که خوشه بسیار جوان بوده است بر اثر انفجار ابرنواخترها در پایان عمر ستاره‌ها شکل گرفته‌اند.

تحقیق اخیر ثابت می‌کند که ستاره‌های موجود در خوشه پالومار ۵ همگی در یک زمان ایجاد نشده‌اند و بازه زمانی طولانی برای ایجاد شدن آن‌ها نیاز بوده است. همچنین نظریه جدیدی پیرامون پیدایش جریان‌های جذر و مدی کیهانی شکل گرفته است که در گذشته ماهیت چندان مشخصی نداشتند. به نظر می‌رسد تاثیر سیاه چاله‌ها روی ستاره‌ها و به بیرون راندن آن‌ها از خوشه موجب تشکیل چنین جریان‌هایی می‌شود. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی