ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دادستان‌های کل ۳۷ ایالت آمریکا از گوگل به علت نقض قوانین ضد انحصار شکایت می‌کنند

شرکت‌های بزرگ فناوری معمولاً میانه چندان خوبی با قوانین ضد انحصار نداشته‌اند و گوگل نیز شامل آن‌ها می‌شود. پس از دردسرهای بسیار در اتحادیه اروپا پیرامون قوانین مربوطه، اینبار چندین ایالات آمریکا به صورت مشترک ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۷ تیر ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

شرکت‌های بزرگ فناوری معمولاً میانه چندان خوبی با قوانین ضد انحصار نداشته‌اند و گوگل نیز شامل آن‌ها می‌شود. پس از دردسرهای بسیار در اتحادیه اروپا پیرامون قوانین مربوطه، اینبار چندین ایالات آمریکا به صورت مشترک از گوگل به دلیل نقض قوانین و از بین بردن رقابت سالم شکایت می‌کنند.

گروهی متشکل از ۳۷ دادستان کل از چندین ایالات مختلف، به تازگی طرح دومین دعوی مشترک علیه گوگل را تنظیم کرده‌اند که غول بزرگ فناوری را متهم به سوء استفاده از قدرت خود در بازار برای کنار زدن رقبا و ترغیب کاربران به استفاده از پرداخت‌های درون برنامه‌ای و برداشت سهم چشمگیری از درآمدها می‌کند. دادستان‌های کل ایالت‌های تنسی و کارولینای شمالی در کنار لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک، به عنوان نمایندگان طرح گفته شده فعالیت خواهند داشت. ائتلاف تشکیل شده از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات شکل گرفته است و شامل ایالت‌های مهمی مانند کالیفرنیا، فلوریدا، ماساچوست، نیوجرسی، نیوهمپشایر، واشنگتن، کلرادو و منطقه کلمبیا می‌شود که پایتخت ایالت متحده در آن قرار گرفته است.

دادستان کل نیویورک در صحبت‌های خود پیرامون طرح دعوی علیه گوگل می‌گوید:

(گوگل) با اقدامات غیرقانونی خود، از ارجاع میلیون‌ها کاربر سیستم‌عامل اندروید به سرویس‌های خود و نه سایر شرکت‌ها، برای دانلود میلیون‌ها اپلیکیشن مدنظر روی تبلت‌ها و موبایل‌ها، مطمئن شده است. بدتر این است که گوگل عصاره حیات میلیون‌ها کسب و کار کوچک که به دنبال رقابت هستند را می‌مکد.

در طرح دعوی جدید اشاره شده است که گوگل با نمایش هشدارهای امنیتی گمراه‌کننده سعی دارد مشتریان و توسعه‌دهندگان را درون حصارهای پلتفرم مخصوص اپلیکیشن خود نگه دارد. البته به نظر می‌رسد میزان سهم برداشتی از درآمد توسعه‌دهندگان، دلیل اصلی نارضایتی ایالت‌های گوناگون باشد و حق انتخاب کاربران برای گزینش پلتفرم دانلود اپلیکیشن در اولویت بعدی قرار دارد. مانند اپل، گوگل نیز توسعه‌دهندگان را مجبور به استفاده از بستر پرداخت آنلاین خود (Google Play Billing) می‌کند و بابت ارائه سرویس‌ها، ۳۰ درصد از درآمد فروش را تصاحب می‌کند. البته شرایط در اکوسیستم اپل به مراتب بدتر است و بسیاری معترضند که چرا اقدام مشابهی علیه آن صورت نمی‌گیرد.

ناگفته نماند که سیاست‌های اندروید بسیار کمتر از iOS در تناقض با قوانین ضد انحصار قرار دارند زیرا گوگل پلی به عنوان تنها منبع برای نصب اپلیکیشن در آن مطرح نیست و کاربران می‌توانند از طریق سایر مسیرهای غیررسمی نیز اقدام به نصب عناوین دلخواه خود کنند. اگرچه رشد فشارها علیه اپل موجب شده است تا پلی استور گوگل هم زیر ذره‌بین کارشناسان قرار بگیرد و نظارت بر قوانین آن افزایش یابد.

جنجال بر سر میزان سهم برداشتی از درآمد توسعه‌دهندگان توسط شرکت‌های بزرگ فناوری پس از جدال اپل و اپیک گیمز، شدت بسیار بیشتری پیدا کرد. اپیک گیمز روشی برای پرداخت خارج از بسترهای مورد تایید اپل برای کاربران خود فراهم کرده بود تا دست اپل را از درآمد خود کوتاه کند. اپل نیز برای مقابله با چنین روندی، اقدام به حذف محصولات اپیک گیمز از جمله فورتنایت از اپ استور کرد و در نهایت دو شرکت علیه یکدیگر شکایت کردند. به نظر می‌رسد که وزارت دادگستری ایالات متحده نسبت به اپ استور نیز حساسیت زیادی پیدا کرده است و ایالت‌های مختلف می‌توانند علیه اپل نیز شکایتی تنظیم کنند.

گوگل در اتحادیه اروپا نیز به دلیل سوء استفاده از موقعیت خود در بازار موبایل برای محدودسازی رقبا و جلوگیری از گسترش سیستم‌عامل‌های جایگزین در گوشی‌های هوشمند، محکوم شده بود و جریمه ۲۶۷.۴۸ میلیون دلاری به عنوان غرامت برای آن در نظر گرفته شده است. شکایت جداگانه‌ای نیز علیه گوگل به دلیل انحصار در بازار موتورهای جستجو در خاک آمریکا در حال پیگیری است و بخش حقوقی آلفابت، روزهای سختی را در پیش خواهد داشت. گوگل این اتهامات را قبول ندارد و می‌گوید سهم بالای این شرکت در بازار جستجوهای اینترنتی به خاطر انتخاب کاربران است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • enrix
    enrix | ۱۷ تیر ۱۴۰۰

    سیاست‌های اندروید بسیار کمتر از iOS در تناقض با قوانین ضد انحصار قرار دارند زیرا گوگل پلی به عنوان تنها منبع برای نصب اپلیکیشن در آن مطرح نیست و کاربران می‌توانند از طریق سایر مسیرهای غیررسمی نیز اقدام به نصب عناوین دلخواه خود کنند

    • noisymind
      noisymind | ۱۷ تیر ۱۴۰۰

      اول که اون راه های غیر رسمی بیشتر تو ایران و ... کارایی داره. دوم اینکه وقتی یک شرکتی مثل اپل یا حتی گوگل اومده یک سیستم عاملی زده و یک فروشگاه اپ درست کرده و کلی گوشی به همین اعتبار فروخته، دلیل نداره بخواد به دیگران اجازه بده مفتی بیان از محصولات اون شرکت و از مشتری های اون شرکت استفاده کنن و سود کنن!!

  • Ahmd
    Ahmd | ۱۷ تیر ۱۴۰۰

    نمونش اپل واچ بجای امیز فیت یا اپل موزیک به جای اسپاتیفای

  • Ahmd
    Ahmd | ۱۷ تیر ۱۴۰۰

    اپل که بدتره کلا میبینه یکی یه چیزی زده به روش اپلی همونو درست میکنه کلا ریشه اون شرکتو خشک میکنه

مطالب پیشنهادی