ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

این ماده جدید می‌تواند حس لامسه و خود ترمیمی را برای ربات‌ها فراهم کند [تماشا کنید]

محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) موفق شده‌اند ماده جدیدی با ساختار شبیه فوم توسعه دهند که می‌تواند حس لمس اشیاء را مانند پوست انسان برای ربات‌ها فراهم کند و به آن‌ها امکان ترمیم آسیب‌های جزئی ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۸ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) موفق شده‌اند ماده جدیدی با ساختار شبیه فوم توسعه دهند که می‌تواند حس لمس اشیاء را مانند پوست انسان برای ربات‌ها فراهم کند و به آن‌ها امکان ترمیم آسیب‌های جزئی را بدهد.

ماده مذکور AiFoam نام گرفته است و از پلیمر بسیار کشسان همراه با ذرات میکروسکوپی فلزی و الکترودهای کوچک ساخته شده است که می‌تواند عملکرد حس لمس در انسان را تقلید کنند. هنگامی که فشار به قسمتی از ماده وارد شود، ذرات میکروسکوپی فلزی به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند و تغییرات صورت گرفته توسط الکترودهای متصل به کامپیوتر قابل شناسایی خواهد بود. 

پروفسور بنجامین تی (Benjamin Tee) یکی از اعضای تیم تحقیقاتی در مصاحبه مطبوعاتی گفته است:

ما می‌خواستیم تا نشان دهیم که می‌توان در ربات‌ها هم حس لمس را مانند انسان‌ها ایجاد کرد که می‌تواند دریچه جدیدی در تعامل میان انسان و ماشین در آینده باز کند. چنین ماده‌ای می‌تواند به افرادی که از اعضای مصنوعی استفاده می‌کنند، حس بیشتری در هنگام ملامسه اشیاء دهد.

پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور ادعا دارند که محصول جدید آن‌ها می‌تواند جهت و میزان نیروی اعمال شده از سوی یک جسم را تشخیص دهد که ممکن است در آینده به هوشمندتر شدن ربات‌ها کمک چشمگیری کند. البته AiFoam اولین یافته‌ای نیست که به ربات‌ها امکان درک بیشتر از محیط اطراف خود را می‌دهد. گروهی از محققان به تازگی توانسته‌اند با استفاده از حسگرهای مغناطیسی و فیلم‌های مغناطیسی منعطف، حس لامسه را برای ربات‌ها به ارمغان بیاورند.

همچنین گروه دیگری از دانشگاه کورنل در ایالات متحده در حال کار روی ربات نرم و شفافی هستند که درون آن یک دوربین قرار گرفته است. دوربین داخلی می‌تواند با کمک الگوریتم‌های یادگیری، حس‌های متفاوت انسانی را درک کند و تاکنون دقت ۹۶ درصدی را از خود نشان داده است. ناگفته نماند که AiFoam قادر است در کنار حس لمس، قابلیت ترمیم خودکار را نیز از خود نشان دهد. سازندگان آن امیدوارند در سال‌های آتی بتوانند از محصول خود در طرح‌های تجاری استفاده کنند.

تمامی یافته‌های گفته شده می‌توانند میزان تعامل انسان و ربات‌ها را بهبود ببخشند. طبق گزارش‌های منتشر شده، میزان استفاده از ربات‌ها در شهرها به صورت چشمگیری در حال افزایش است و در سال ۲۰۲۰ شاهد ۱۲ درصد افزایش بهره‌گیری از ربات‌ها در کارخانه‌ها نسبت به سال‌ قبل از آن بوده‌ایم. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی