ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فایزر خواستار دریافت تاییدیه برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا در آینده نزدیک است

با توجه به گسترش شیوع کرونا نوع دلتا، فایزر قصد دارد از نهادهای نظارتی درخواست کند تا ظرف یک ماه آینده تزریق دوز تقویت شده واکسن کرونا را با افزایش ۵ تا ۱۰ برابری سطح ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۸ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰

با توجه به گسترش شیوع کرونا نوع دلتا، فایزر قصد دارد از نهادهای نظارتی درخواست کند تا ظرف یک ماه آینده تزریق دوز تقویت شده واکسن کرونا را با افزایش ۵ تا ۱۰ برابری سطح آنتی‌بادی تایید کند، اما نهادهای مربوطه نظر دیگری دارند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در بیانیه مشترکی اعلام کردند آمریکایی‌ها کاملا واکسینه شده‌اند و در شرایط فعلی نیازی به دوز تقویت شده واکسن کرونا ندارند.

 «میکائیل دالستن»، سرپرست بخش تحقیقات فایزر در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که فایزر به دنبال تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای تجویز دوز سوم واکسن کرونا است که می‌تواند به تقویت پاسخ ایمنی کمک کند.

وی به نتایج امیدبخش تحقیقات اخیر اشاره کرده که نتایج آن‌ها نشان می‌دهد که دوز سوم نه تنها برای افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه می‌تواند در افزایش اثربخشی واکسن و افزایش سطح پاسخ ایمنی در مقابل کوویید ۱۹ نقش مثبتی داشته باشد. خروجی پژوهش‌ها خبر از افزایش ۵ تا ۱۰ برابری سطح آنتی‌بادی پس از دریافت دوز سوم نسبت به اولین تزریق می‌دهند. پس از تکمیل اطلاعات پیرامون دوز جدید واکسن، فایزر قصد دارد درخواست رسمی خود را برای سازمان غذا و داروی آمریکا ارسال نماید.

دوز سوم پس از گذشت ۶ الی ۸ ماه از دریافت دو دوز ابتدایی، قابل تزریق خواهد بود. فایزر با همکاری بیونتک، درحال مذاکره با مقامات اتحادیه اروپا است تا بتواند علاوه‌بر آمریکا، در سایر کشورها نیز مجوز تجویز دوز سوم را دریافت کند. ادعاهای اخیر فایزر مبتنی بر مطالعات صورت گرفته روی گروه ۱۰ الی ۲۰ نفری بوده است که دوز تقویت‌کننده را دریافت کرده اند. 

دالستن پیرامون تحقیقات آتی و سویه‌های جدید می‌گوید:

نتایج بدست آمده به قدری شفاف و قابل اطمینان هستند که من معتقدم تحقیقات بعدی نیز آن‌ها را تایید می‌کنند. ترس و نگرانی بسیاری پیرامون سویه‌های مختلف ویروس وجود دارد و ما باور داریم که ایمنی بدست آمده پس از تزریق دوز تقویت‌کننده می‌توانند در مقابل سویه دلتا نیز اثربخش باشد. وقتی سطح آنتی‌بادی در خون کاهش پیدا می‌کند، ممکن است ویروس بتواند بیماری خفیفی در شما ایجاد کند.

گسترش سویه‌های جدید از ویروس کووید ۱۹ در سراسر جهان، مانند سویه دلتا و لامبدا، نگرانی‌ها پیرامون اثربخشی واکسن‌های فعلی روی آن‌ها را افزایش داده است. بسیاری معتقدند که واکسن‌های فعلی سد شکننده مقابل سویه‌های جدید هستند که جهش‌های آتی ویروس ممکن است به شکستن آن منتهی شود. مقامات اسرائیلی گزارش کرده‌اند که در میان واکسن‌های مورد استفاده در این کشور، واکسن فایزر بیونتک توانسته است با ۶۴ درصد جلوگیری از ابتلا، بیشتر میزان اثربخشی در مقابل سویه دلتا را از خود نشان دهد و با احتمال ۹۴ درصد نیز از بروز علائم شدید بیماری جلوگیری می‌کند.

مسئولان فایزر معتقدند که ارقام منتشر شده از سوی اسرائیل، نشان می‌دهد که سطح آنتی‌بادی عمومی در جوامع از زمان شروع تزریق واکسن، کاهش پیدا کرده است و تجویز دوز سوم می‌تواند به افزایش دوباره آن، کمک چشمگیری کند. فایزر به زودی آزمایشات بالینی پیرامون دوز تقویت‌کننده اختصاصی برای سویه دلتا را شروع خواهد کرد؛ اگرچه به نظر می‌رسد با توجه به موفقیت واکسن فعلی، نیازی به واکسن جدیدی نباشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سید محمد مهدی
    سید محمد مهدی | ۱۹ تیر ۱۴۰۰

    تا n مرتبه میتونند واکسن تزریق کنند!

مطالب پیشنهادی