ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تشخیص سریع سرطان پروستات در عرض چند ثانیه با هوش مصنوعی

محققان استرالیایی با کمک فناوری‌ مبتنی بر هوش مصنوعی موفق به توسعه ابزاری با درصد خطای پایین برای تشخیص سریع سرطان پروستات از طریق بررسی تصاویر سی‌تی اسکن شدند که می‌تواند نقطه عطفی در تشخیص ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۸ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

محققان استرالیایی با کمک فناوری‌ مبتنی بر هوش مصنوعی موفق به توسعه ابزاری با درصد خطای پایین برای تشخیص سریع سرطان پروستات از طریق بررسی تصاویر سی‌تی اسکن شدند که می‌تواند نقطه عطفی در تشخیص و درمان این بیماری در اختیار متخصصان قرار دهد.

هوش مصنوعی می‌تواند با تجزیه و تحلیل خروجی روش‌های تصویربرداری متداول در پزشکی، اقدام به تشخیص ناهنجاری‌ها و علائم غیرطبیعی کند. پژوهشگران دانشگاه «RMIT» ملبورن در استرالیا با تمرکز روی چنین تکنیکی، موفق شده‌اند از تصاویر حاصل از سی‌تی اسکن برای تشخیص زودهنگام سرطان پروستات در بیمارانی بدون علائم بالینی استفاده کنند.

تشخیص بیماری در مراحل اولیه می‌تواند مسیرهای متعدد درمانی پیش‌روی پزشکان و بیماران قرار دهد و شانس بهبود یافتن را به شدت افزایش دهد. هوش مصنوعی در یافتن توده‌های سرطانی می‌تواند بسیار دقیق‌تر و موفق‌تر از انسان عمل کند و در بسیاری از موارد عملکرد بهتری نسبت به رادیولوژیست‌ها از خود نشان می‌دهد.

البته روش تصویربرداری تشخیصی سی‌تی اسکن بیشتر برای مشاهده عارضه‌های ایجاد شده در استخوان و مفاصل کاربرد دارد و معمولاً برای تایید سرطان پروستات مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ زیرا تشخیص توده‌ها در این روش با چشم انسان کمی دشوار است. ولی هوش مصنوعی توانسته علائم بسیار کوچکی از توده‌های سرطانی را در همین تصاویر به راحتی تشخیص دهد. یادگیری ماشینی موجب شده است تا چنین ابزارهایی در مرور زمان بتوانند عملکرد خود را بهبود ببخشند و تشخیص دقیق‌تری را ارائه دهند.

دانشمندان امیدوارند بتوانند از هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل تصاویر سایر روش‌های تصویربرداری پزشکی از جمله ام‌آر‌آی نیز استفاده کنند زیرا سی‌تی اسکن میزان زیادی از اشعه را به سمت بدن بیمار ساطع می‌کند و استفاده مداوم و گسترده از آن امکان‌پذیر نیست. پژوهشگران در مطالعه‌ای مشابه به تازگی موفق شده بودند از هوش مصنوعی برای سنجش میزان چربی اطراف قلب استفاده کنند که در پیش‌بینی شانس ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله دیابت می‌تواند مفید واقع شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی