ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

گرامیداشت دهمین سالگرد پرتاب آخرین شاتل فضایی توسط ناسا [تماشا کنید]

ناسا سالگرد آخرین پرواز شاتل فضایی در تاریخ ۸ ژوئیه ۲۰۱۱ را با انتشار یدئویی از پرتاب ماموریت STS-135 در پایگاه فضایی کندی در فلوریدا گرامی داشت. این شاتل فضایی ماموریت آتلانتیس نام داشت و ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۸ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

ناسا سالگرد آخرین پرواز شاتل فضایی در تاریخ ۸ ژوئیه ۲۰۱۱ را با انتشار یدئویی از پرتاب ماموریت STS-135 در پایگاه فضایی کندی در فلوریدا گرامی داشت. این شاتل فضایی ماموریت آتلانتیس نام داشت و چهار فضانورد ناسا سرنشینان آن بودند.

ده سال پیش، آتلانتیس از سکوی پرتاب خود در فلوریدا پرتاب شد و به سوی ایستگاه فضایی بین المللی رفت. این آخرین باری بود که یک شاتل فضایی به فضا رفت. این ماموریت ۱۲ روز و ۱۸ ساعت طول کشید که در آن سرنشینان آتلانتیس محموله‌هایی را به ایستگاه فضایی تحویل دادند.

اولین ماموریت شاتل‌های فضایی در ۱۹۸۱ انجام شد. شاتل‌های فضایی در ۳۰ سال خدمتشان به عرصه فضا، ۳۵۰ فضانورد از ۱۶ کشور را در ۱۳۵ ماموریت به آنسوی مرزهای فضا رساندند. این ماموریت‌ها به طور کلی حدود ۸۶۰ میلیون کیلومتر را طی کردند و حدود دو هزار وسیله به ایستگاه فضایی رساندند. همچنین شاتل‌ها در ساخت ایستگاه فضایی نقش مهمی را ایفا کردند.

شاتل‌های فضایی در طول ۳۰ سال فعالیت خود برخلاف موفقیت‌هایی که داشتند، دچار شکست‌های بزرگی نیز شدند. در ژانویه ۱۹۸۶، شاتل چلنجر طی حادثه‌ای کپسول سوخت خارجی‌اش منفجر شد و تمامی هفت سرنشین آن جان خود را از دست دادند. در فوریه ۲۰۰۳ نیز شاتل کلمبیا هنگام ورود به اتمسفر زمین تکه تکه شد و تمام هفت فضانورد آن از بین رفتند.

در نهایت، نگرانی‌های متعدد و هزینه‌های گزاف شاتل‌ها باعث شد تا ناسا به این ماموریت‌ها پایان دهد. پس از این، ناسا تقریبا ده سال منتظر بود تا بتواند با همکاری شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس فضانوردانش را به فضا بفرستد. اولین فضانوردان ناسا با فضاپیمای کرودراگون اسپیس ایکس در سال گذشته در ماموریتی آزمایشی به فضا رفتند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • J.A.R.V.I.S
    J.A.R.V.I.S | ۱۹ تیر ۱۴۰۰

    یه مورد جالب این که
    برای ده سال امریکا به روسیه برای ارسال فضا نورد وابسته بود. سر قضیه اشغال کریمه و تحریم متقابل امریکا یکی از مسئولان هوا و فضای روسیه گفته بود مگه امریکا از این به بعد با تشک ژیمناستیک بره فضا😏 (اشاره به این که سیستم پرتابی ندارن و به ما وابسته هستن)هرچند که این فقط یه تیکه بود و موضوع فضا حداقل تا الان سیاسی نشده.
    اما چند سال بعد ایلانماسک به روشی بسیار بهینه تر و خلاقانه تر این کار رو انجام داد و توییت کرد
    تشک ژیمناستیک کار کرد😎
    (اشاره به اون تیکه روس ها)
    خلاصه این که
    Don't f**k with American

مطالب پیشنهادی