ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فایزر و بیونتک در تلاش برای تولید واکسن مقاوم در برابر گونه دلتا ویروس کرونا

شرکت‌های فایزر و بیونتک اعلام کردند که در حال تولید نسخه‌ای از واکسن کرونا برای مقابله با گونه دلتا هستند که آزمایشات بالینی واکسن جدید احتمالا مرداد یا شهریور ماه آغاز می‌شود. گونه دلتا ویروس ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۸ تیر ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵

شرکت‌های فایزر و بیونتک اعلام کردند که در حال تولید نسخه‌ای از واکسن کرونا برای مقابله با گونه دلتا هستند که آزمایشات بالینی واکسن جدید احتمالا مرداد یا شهریور ماه آغاز می‌شود.

گونه دلتا ویروس کرونا برای اولین در هند شناسایی شد و حدود ۶۰ درصد از گونه آلفا مسری‌تر است. اکنون شیوع گونه دلتا در بین جمعیت واکسینه نشده کشورهایی مانند مالزی، پرتغال، اندونزی و استرالیا در حال شیوع است و طبق گزارش دیگری به نظر می‌رسد این گونه وارد خاک ایالات متحده نیز شده است.

گونه دلتا ویروس کرونا

فایزر و بیونتک برنامه خود برای تولید واکسن جدید علیه گونه دلتا ویروس کرونا را نوعی تلاش پشتیبان در صورت عدم موفقیت واکسن‌های اصلی توصیف کردند. واکسن جدید، تمام پروتئین سنبله ویروس را مورد هدف خود قرار خواهد داد و گویا اولین دسته آن هم اکنون تولید شده است.

گونه دلتا ویروس کرونا سیستم ایمنی بدن را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند. محققان فرانسوی روز گذشته شواهد جدیدی را منتشر کردند که نشان می‌دهد گونه دلتا این ویروس می‌تواند تا حدودی پاسخ ایمنی بدن را به دلیل تغییر پروتئین سنبله خود، دور کند.

محققان نتیجه‌گیری کردند که «یک دوز واکسن فایزر یا آسترازنکا در برابر گونه‌های بتا و دلتا ضعیف بوده یا اصلا کارآمد نیست». با این وجود در این گزارش عنوان شده است که یک دوز واکسن کرونا همچنان برای جلوگیری از بستری شدن یا مرگ بر اثر ویروس کافی است. همچنین اسرائیل و انگلیس نیز این یافته‌های دانشمندان را تایید می‌کند.

دکتر «سلین گوندر» متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان بلویو نیویورک می‌گوید:

اگر نگران گونه‌های مختلف ویروس هستیم، باید برنامه واکسیناسیون را در سایر نقاط دنیا حمایت کنیم و فقط آن را در اختیار برخی کشورها نگذاریم.

به گفته او هر فرد واکسینه نشده‌ای باعث به وجود آمدن فرصت‌های بیشتری برای ایجاد جهش‌های خطرناک در ویروس خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی