ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اثرات کمبود جهانی تراشه: قاچاقچیان با چسباندن CPU به بدن خود از مرز رد می‌شوند

وقتی در خبرها می‌خوانید که قاچاقچیان با چسباندن CPU به بدنشان اقدام به قاچاق تراشه می‌کنند، احتمالا باید متوجه شده باشید که اوضاع کمبود جهانی تراشه تا چه اندازه وخیم است. مسئولان گمرک هنگ کنگ ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

وقتی در خبرها می‌خوانید که قاچاقچیان با چسباندن CPU به بدنشان اقدام به قاچاق تراشه می‌کنند، احتمالا باید متوجه شده باشید که اوضاع کمبود جهانی تراشه تا چه اندازه وخیم است. مسئولان گمرک هنگ کنگ اخیرا صدها CPU غیرقانونی را از قاچاقچیان ضبط کرده‌اند.

ماموران گمرک هنگ کنگ ۲۶ خرداد در حالی که مشغول بازرسی یک کامیون در پل منطقه مرزی این کشور با ماکائو چین بودند، متوجه رفتار مشکوک راننده و کمک راننده شدند. آن‌ها در خود کامیون چیزی پیدا نکردند، اما در حین تفتیش بدنی فهمیدند که این دو نفر مجموعا ۲۵۶ پردازنده اینتل Core i7-10700 و Core i9-10900K به ارزش تقریبی ۱۲۳ هزار دلار را با نوار چسب به بدن خود چسبانده بودند.

ولی ماجرا به همین‌جا ختم نشد و حدود ۱۰ روز بعد یک محموله قاچاقی دیگر که گفته می‌شود در ارتباط با محموله اول بوده در همین منطقه کشف شد. قاچاقچیان این بار ۵۲ تراشه اینتل را حمل می‌کردند ولی آن‌ها را بین صندلی راننده و مسافر جاسازی کرده بودند.

افزون بر این، در هفته جاری دوباره محموله‌ای از ۲۲۰۰ پردازنده مرکزی و ۱۰۰۰ رم قاچاقی در یک کامیون کشف شد. در این محموله حدود ۶۳۰ تلفن هوشمند و ۷۰ نوع لوازم آرایشی هم وجود داشت. گمرک هنگ کنگ هشدار داده که جرایم این چنینی می‌تواند به جریمه حداکثر ۲ میلیون دلاری و ۷ سال زندان منجر شود.

با وجود اینکه شرایط بازار سخت‌افزار و قیمت‌ها اخیرا به‌خصوص در چین بهبود پیدا کرده، هنوز میزان تقاضا بسیار بالاست و طبیعتا بازار محصولات قاچاق هم رونق گرفته است. با این حال، شاید مجازات سنگین حبس ۷ ساله بتواند تا حدی بازدارندگی ایجاد کند. بازار تراشه به خاطر گرایش گسترده کاربران به حوزه استخراج رمزارزها تحت فشار شدیدی قرار گرفته بود و همچنان شرایط به حالت عادی برنگشته است. مدیرعامل اینتل چندی پیش گفته بود این احتمال وجود دارد که کمبود تراشه چند سال طول بکشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • expire expre
    expire expre | ۱۹ تیر ۱۴۰۰

    تو چین قیمت تراشه یهو از 50 تومن یا صد تومن نشده 700 تومن یا 1 میلیون تومن ؟ این اطلاعات رو منتشر میکنید اینم منتشر کنید که فروشندگان داخلی چه ظلمی دارن در حق ملت میکنن

مطالب پیشنهادی