ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بلو اوریجین مزایای ماموریت جف بزوس را به رخ ویرجین گلکتیک کشید

ویرجین گلکتیک با اعلام خبر سفر فضایی «ریچارد برنسون» که ۹ روز زودتر از سفر فضایی جف بزوس انجام می‌شود، آتش جنگی را بین این شرکت و بلو اوریجین روشن کرد که زبانه‌های آن حالا ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۹ تیر ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

ویرجین گلکتیک با اعلام خبر سفر فضایی «ریچارد برنسون» که ۹ روز زودتر از سفر فضایی جف بزوس انجام می‌شود، آتش جنگی را بین این شرکت و بلو اوریجین روشن کرد که زبانه‌های آن حالا در بخش روابط عمومی این دو شرکت چند میلیارد دلاری به چشم می‌خورد.

از زمانی که خبر پرواز ریچارد برنسون اعلام شد، بلو اوریجین سعی داشته ماموریت فضایی ویرجین گلکتیک را بی‌اعتبار کند. مدیرعامل بلو اوریجین برای برنسون آرزوی موفقیت کرد اما مدعی شد که او واقعا به فضا نمی‌رود، چون قرار نیست از خط «کارمان» بالاتر برود و تجربه کاملا متفاوتی خواهد داشت.

خط کارمان مرز شناخته‌شده فضا در فاصله ۱۰۰ کیلومتری است که توسط فدراسیون بین‌المللی هوانوردی (FAI) مشخص شده. این سازمان تعاریف و قوانین هوانوردی را مشخص می‌کند. کپسول نیو شپرد بلو اوریجین برای چند دقیقه از این خط بالاتر می‌رود ولی فضاپیمای ویرجین گلکتیک فقط تا ارتفاع ۸۸ کیلومتری پیش می‌رود که مرز شناخته‌ شده فضا توسط دولت آمریکاست.

بلو اوریجین همچنین با انتشار جدول رنگارنگی که در بالا مشاهده می‌کنید، برتری‌های فضاپیمای خود را نسبت به فضاپیمای رقیب به رخ کشید. در این جدول گفته شده که نیو شپرد برخلاف SpaceShipTwo یک موشک واقعی است که بزرگ‌ترین پنجره‌های فضایی را در اختیار دارد، از سیستم فرار بهره می‌برد و اثر آن بر لایه اوزون در کمترین حد ممکن است. در حالی که فضاپیمای ویرجین گلکتیک صرفا یک هواپیمای فضایی با پنجره‌های کوچک است.

در ادامه «نیکولا پسیل»، خلبان آزمایشی ویرجین گلکتیک در توییت شدیدالحنی به صحبت‌های بلو اوریجین حمله کرد و گفت اشاره به خط کارمان آن‌قدر بچگانه است که تماشای ادامه این شرایط را شرم‌آور می‌کند: «پرواز در بالای ارتفاع ۳۰ کیلومتری در حال حاضر آن‌قدر پیچیده است که هر کسی موفق به انجام آن بشود شایسته تحسین است.» او در توییت دیگری گفت ویرجین گلکتیک اولین پرواز فضایی انسانی خود را در سال ۲۰۱۸ انجام داده بود، زمانی که بلو اوریجین فقط مانکن به فضا می‌فرستاد.

ریچارد برنسون ۲۰ تیر و جف بزوس ۲۹ تیر به فضا می‌روند، هرچند استانداردهای متفاوتی را برای تعریف فضا در نظر گرفته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی