ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

طرح صیانت مجلس
تکنولوژی

فعالان فضای مجازی برای مخالفت با طرح صیانت مجلس کارزار تشکیل دادند

جمعی از فعالان فضای مجازی و عامه مردم برای مخالفت با طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» کارزاری اینترنتی تشکیل داده و خواستار جلوگیری از تصویب و اجرای آن شده‌اند. ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۵

جمعی از فعالان فضای مجازی و عامه مردم برای مخالفت با طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» کارزاری اینترنتی تشکیل داده و خواستار جلوگیری از تصویب و اجرای آن شده‌اند. به باور آنها اجرای این مصوبه منجر به ایجاد اختلال جدی در پهنای باند بسیاری از پلتفرم‌های کاربردی کشور نظیر اینستاگرام و واتساپ خواهد شد.

فعالان فضای مجازی با نوشتن نامه‌ای خطاب به «محمد باقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی مخالفت خود با این طرح را ابراز کرده و خواستار آن شده‌اند که مجلس با تصویب آن برای کسب و کارها موانع جدیدی ایجاد نکند.

در این نامه تأکید شده اجرای این مصوبه منجر به ایجاد اختلال جدی در پهنای باند بسیاری از پلتفرم‌های کاربردی کشور نظیر اینستاگرام و واتساپ خواهد شد. همچنین در بخش دیگری از نامه تأکید شده که در این شرایط اقتصادی، نباید مردم را از موهبت‌های فناوری‌های نوین محروم کرد و با اشاره به تجربیات مسدودسازی پلتفرم‌های گوناگون در دوران گذشته خواسته شده که که برای کسب و کارهای خرد و کلان و به طور کلی تمام مردم ایران مشکل جدیدی ایجاد نشود. متن اصلی نامه به این شرح است:

جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام
مدتی پیش طرحی موسوم به «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» برای بررسی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که به عقیده اکثر کارشناسان و متخصصان از جمله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بسیاری از حقوق کاربران را زیر پا گذاشته و خدمات بسیاری را در فضای مجازی محدود خواهد کرد. طرحی که اجرای آن با توجه به عدم امکان برقراری ارتباط با مدیران شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی خارجی به خاطر تحریم‌ها منجر به فیلترینگ یا ایجاد اختلال جدی در پهنای باند بسیاری از پلتفرم‌های کاربردی بین‌المللی از جمله اینستاگرام و واتساپ خواهد شد. این مشکلات جدید در کنار فیلترینگ قبلی پلتفرم‌های جهانی کاربردی نظیر فیسبوک، توییتر، یوتیوب و تلگرام و سرعت پایین اینترنت بین‌المللی دردهای بیشتری را به بدنه مردم وارد خواهد کرد و در این شرایط سخت اقتصادی، مردم را از مواهب این فناوری‌های نوین محروم خواهد کرد.

تجربیات محدودکننده و سیاست‌های اشتباه قبلی از جمله فیلترینگ ناموفق تلگرام و کلاب‌هاوس، و شکست خوردن پروژه‌های قبلی با هزینه های گزاف نظیر پیام‌رسان‌های ملی، موتور جستجوی ملی، سیستم عامل ملی و...، بارها نشان داده پیش‌بینی‌ها و توصیه‌های متخصصان دلسوز چقدر درست بوده است. ما امضاکنندگان این کارزار، مخالفت خود را با طرح آسیب‌زننده و غیرکارشناسی «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» اعلام می‌نماییم و از شما خواهشمندیم جهت رعایت حقوق مردم ایران و کمک به معیشت آن‌ها، بیش از این موانع جدیدی برای کسب‌و‌کارهای خرد و کلان ایجاد ننمایید.

با تشکر

گفتنی است این کارزار اینترنتی با هشتگ رسمی #صیانت_از_حقوق_کاربران از 15 تیر ماه آغاز شده و تا کنون بیش از 6 هزار نفر آن را امضا کرده‌اند. همچنین از زمان مطرح شدن این طرح و مصوبه‌‌های آن، بسیاری از فعالان فضای مجازی و حتی مسئولان بالارده دولتی همچون وزیر ارتباطات نسبت به مفاد این طرح انتقاد کرده و آن را مانعی برای توسعه کسب و کارها دانسته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۹ تیر ۱۴۰۰

    از آمریکا یاد بگیرید
    هیچ برنامه ای توش ممنوع نیست
    هیچ برنامه ای
    غیر تیک تاک و...

    • realtime
      realtime | ۲۰ تیر ۱۴۰۰

      آمریکا کی حرفی علیهشون زده شد بستن اپ رو آدم دروغ گو؟

  • arsalan20
    arsalan20 | ۱۹ تیر ۱۴۰۰

    واسه چی انقدر خودتون رو کوچیک می کنید ! خب جوابشون مشخصه میگن از نمونه های داخلی استفاده کنید .

  • Parivash Nouri
    Parivash Nouri | ۱۹ تیر ۱۴۰۰

    سلام
    لینک کارزار رو قرار بدید تا هرکس خواست امضا کنه...ممنون

  • expire expre
    expire expre | ۱۹ تیر ۱۴۰۰

    حتما براتون متوقف میکنن طرح رو چقدر تمسخر و تحقیر آمیزه که کمترین حقوق خودت رو گدایی کنی چقدر حقیر و بدبخت شدیم

مطالب پیشنهادی