ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چرا نداشتن هدف شغلی آنقدر که فکر می‌کنید بد نیست

پیشرفت شغلی یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به کسب و کار است و عنوان می‌کند که همیشه باید از پایین‌ترین نقطه شروع کنید و به سمت بالا بروید. با این وجود رسیدن به بالاترین نقطه ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

پیشرفت شغلی یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به کسب و کار است و عنوان می‌کند که همیشه باید از پایین‌ترین نقطه شروع کنید و به سمت بالا بروید. با این وجود رسیدن به بالاترین نقطه ممکن برای برخی افراد بسیار سخت به نظر می‌رسد که یکی از دلایلش، نداشتن اهداف شغلی است که البته شاید برای آن‌ها مشکل ایجاد نکند. با این حال در صورت نداشتن اهداف، باید چه کار کنیم؟

ممکن است بسیاری از افراد قصد داشته باشند در کارهای خود بهتر شوند و مهارت‌های جدیدی یاد بگیرند اما این کارها را به دلیل نداشتن اهداف شغلی انجام ندهند. به همین صورت در برخی موارد، عدم وجود یک «برنامه شغلی مشخص» ممکن است مشکلی برای کارمندان ایجاد نکند. اگر اهداف شغلی نداشته باشیم، باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

اگر زیاد تلاش کنم، می‌توانم به موقعیت کنونی‌ام برسم

اهداف شغلی

یک آزمایش فکری عنوان می‌کند: «اگر مجبور به کار کردن نباشید، وقت خود را چگونه می‌گذرانید؟»

در این شرایط ممکن است بسیاری از افراد به انجام تفریحات و کارهای معمولی مانند خواب اشاره داشته باشند اما در نهایت تمام این موارد خسته‌کننده خواهند شد. همین موضوع باعث می‌شود افراد به سمت کارهای دیگری مانند «نوشتن» بروند که این کار برای برخی افراد ممکن است به شغل آن‌ها تبدیل شود. برای مثال شخصی که در واحد بازاریابی مشغول به کار است برای بالا رفتن از نردبان شغلی باید به عنوان یک بازاریاب پیشرفت کند. زیرا این دقیقا همان کاری است که باید انجام شود و به حرکت خود ادامه دهد.

اما اگر پول برای شما اهمیتی نداشته باشد، چرا باید وقت خود را صرف انجام چنین کاری کنید؟ همچنین اگر افراد تمایلی به «رهبر یک کسب‌وکار بودن» ندارند، چرا باید به دنبال پیشرفت شغلی باشند؟

در حال حاضر اکثر افراد به شغل خود علاقه‌ای ندارند. اگر چنین فاکتوری برای شما نیز وجود داشته باشد، بسیار منطقی است که قصد انجام کار دیگری را داشته باشید و ارزش آن را دارد که برای رسیدن به آن هدف تلاش کنید. با این وجود فرهنگ جامعه به گونه‌ای است که همیشه باید پیشرفت کنید، به همین دلیل اگر هم اکنون در موقعیت خوبی هم باشید، چندان آن را مدنظر قرار نمی‌دهید.

زمانی که هدفی ندارید، چه باید کرد؟

اهداف شغلی

اکثر مردم روی زمین حداقل یک سرگرمی مانند «نواختن گیتار» و «باغبانی» دارند که برای انجام آن هرگز دستمزدی دریافت نمی‌کنند. این موارد سرگرم‌کننده هستند زیرا شما مدام در انجام آن‌ها بهتر می‌شوید و این موضوع احساس خوبی به شما می‌دهد. حتی بازی‌های ویدیویی نیز حول نیاز اساسی انسان‌ها برای پیشرفت ساخته می‌شوند.

همین موضوع می‌تواند به حرفه شما نیز انتقال پیدا کند. برای احساس انگیزه، نیازی به برنامه شغلی ندارید بلکه پیشرفت در شغل خود می‌تواند انگیزه کافی به شما بدهد و این همان موضوع مهمی است که باید روی آن تمرکز داشته باشید.

همچنین به عنوان گزینه‌ جایگزین اهداف، می‌توانید به برخی مضامین خاص مانند «ارتباط برقرار کردن با سایر افراد» فکر کنید. هر چند این موضوع علمی نیست اما همین موضوع که به شما «احساس پیشرفت کردن» می‌دهد، کافیست.

بنابراین در انتهای این مطلب باید عنوان کرد که برای بهتر شدن در کاری که انجام می‌دهید، همیشه نیازی نیست تا اهداف شغلی مشخصی داشته باشید. بلکه می‌توانید به خاطر خود پیشرفت‌ها روی آن‌ها تمرکز داشته باشید، حتی اگر برای شما چنین احساسی نداشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی