ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توسعه درمان جدیدی که سرطان پروستات پیشرفته را هدف قرار می‌دهد

محققان توانسته‌اند به نوعی داروی جدید دست پیدا کنند که می‌تواند با موفقیت سرطان پروستات را حتی در مراحل پیشرفته هدف قرار دهد. این روش درمانی امواج بتا را به تومورها می‌رساند و آن‌ها را ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۵

محققان توانسته‌اند به نوعی داروی جدید دست پیدا کنند که می‌تواند با موفقیت سرطان پروستات را حتی در مراحل پیشرفته هدف قرار دهد. این روش درمانی امواج بتا را به تومورها می‌رساند و آن‌ها را از بین می‌برد. با وجود پیشرفت‌های بزرگی که اخیرا در علم داروسازی و پزشکی رخ داده است، سرطان پروستات پیشرفته همچنان مرگبار و غیرقابل درمان است.

این درمان جدید که با نام Lu-PSMA-617 شناخته می‌شود، مولکولی به نام PSMA را نشانه می‌گیرد و آن را به همراه محیط میکروبی اطرافش از بین می‌برد. این مولکول روی سطح سلول‌های این نوع سرطان افزایش پیدا کرده و آن‌ها را احاطه می‌کند.

در مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده، ۸۳۱ بیمار مبتلا به این سرطان تحت مطالعه قرار گرفتند. آن‌ها به صورت تصادفی دو نوع درمان دریافت کردند که گروه اول تحت درمان جدید به همراه درمان استاندارد و گروه دوم تنها تحت درمان استاندارد قرار گرفتند.

سرطان پروستات

این روش درمانی می‌تواند به طور مستقیم امواج بتا را به مولکول‌های PSMA برساند و تومورها را از بین ببرد. این داروی رادیواکتیو می‌تواند این مولکول‌های خاص را هدف بگیرد تا بتوانند از این طریق سلول‌های سرطانی را نابود کنند.

نتایج این مطالعه نشان داد بیمارانی که درمان جدید را دریافت کردند به طور میانگین چهار ماه بیشتر از گروه دیگر شانس زنده ماندن داشتند. به طور متوسط گروهی که داروی جدید را مصرف کردند ۱۵.۳ ماه و گروهی که درمان استاندارد را دریافت کردند ۱۱.۳ ماه دوام آوردند. با درمان جدید حتی زمان قبل از پیشرفت سرطان طولانی‌تر بود. به طور میانگین برای گروهی که درمان جدید را استفاده کردند ۸.۷ ماه و کسانی که درمان استاندارد را مصرف کردند ۳.۴ ماه طول کشید تا بیماری آن‌ها به مراحل پیشرفته برسد.

محققان با انجام آزمایشات متوجه شدند که این داروی جدید اثرات جانبی مخربی نسبت به درمان استاندارد ندارد. به طور کلی این تیم تحقیقاتی نتیجه گرفته که این درمان تاثیرگذارتر از روش قبلی است، هیچ خطری ندارد و می‌تواند به بیماران مبتلا به سرطان پروستات کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی