ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هشدار محققان پس از مرگ بیمار بلژیکی: ابتلای همزمان به دو گونه کرونا ممکن است

با وجودی که تاکنون تنها یک مورد ابتلای همزمان به دو گونه ویروس کرونا رسما تایید شده است،‌ محققان در مورد آن هشدار داده و می‌گویند ابتلا به دو نوع کووید-۱۹ به صورت همزمان امکان‌پذیر ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

با وجودی که تاکنون تنها یک مورد ابتلای همزمان به دو گونه ویروس کرونا رسما تایید شده است،‌ محققان در مورد آن هشدار داده و می‌گویند ابتلا به دو نوع کووید-۱۹ به صورت همزمان امکان‌پذیر است،‌ حال آنکه بسیاری به این موضوع بی‌توجه هستند.

بعد از فوت بیمار بلژیکی در ماه مارس در اثر ابتلای همزمان به دو گونه ویروس کرونا یعنی انگلیسی و آفریقایی، محققان هشدار می‌دهند که احتمالا موارد بیشتری نیز وجود دارد.

زن ۹۰ ساله بلژیکی که پنج روز بعد از ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داد، توجه پزشکان را به خود جلب کرد. با بررسی وضعیت وی مشخص شد این زن، همزمان به دو سویه کووید-۱۹ مبتلا شده است. با وجودی که این نخستین مورد ثبت شده از ابتلای همزمان به دو گونه است، متخصصان نسبت به این موضوع هشدار می‌دهند که احتمالا موارد بیشتری با چنین وضعیتی وجود دارد.

گونه کرونا

پرونده پزشکی این بیمار، در کنگره اروپا در زمینه میکروبیولوژی بالینی و بیماریهای عفونی (ECCMID) به عنوان بخشی از تحقیقات بلژیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به نظر می‌رسد اولین مورد در نوع خود باشد.

براساس آخرین گزارش‌ها، این خانم بلژیکی واکسینه نشده بود. هنوز اطلاعاتی در مورد نحوه بیمار شدن این زن در دست نیست. «ونکربرگن»، زیست شناس مولکولی می‌گوید تشخیص اینکه آیا ابتلای همزمان در وخیم‌تر شدن بیماری نقش دارد یا خیر هنوز کمی دشوار است.

در مقطع زمانی که این زن بلژیکی به دو نوع ویروس کرونا مبتلا شد و پنج روز بعد فوت کرد، همزمان هر دو گونه در این کشور وجود داشته‌اند. در نتیجه این احتمال وجود دارد که وی به ویروس‌های مختلف از دو فرد متفاوت مبتلا شده باشد. نتایج حاصل از بررسی‌های انجام شده هنوز در ژورنال‌های پزشکی منتشر نشده‌اند.

در صورتی که موارد بیشتری از ابتلای همزمان به چندین گونه کرونا در جهان پیدا شود، احتمالا با مشکل جدیدی روبه‌رو می‌شویم. در حال حاضر بیشترین نگرانی مربوط به سویه دلتا می‌شود که در حال تبدیل شدن به گونه غالب در بسیاری از کشورهاست و با سرعت بالایی شیوع پیدا می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی