ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

فراخوان ۲۶۱ هزار مزدا ۳ قدیمی بخاطر خطر شکستن لوگوی فرمان؛ هشداری برای مالکین ایرانی

شرکت مزدا برای 260,915 دستگاه مزدا 3 فروخته شده در ایالات متحده فراخوان صادر کرد. این فراخوان شامل نسل اول مزدا 3 بوده و مدل‌هایی که بین سال‌های 2004 تا 2007 تولید شده‌اند را در ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۵

شرکت مزدا برای 260,915 دستگاه مزدا 3 فروخته شده در ایالات متحده فراخوان صادر کرد. این فراخوان شامل نسل اول مزدا 3 بوده و مدل‌هایی که بین سال‌های 2004 تا 2007 تولید شده‌اند را در بر می‌گیرد. علت این فراخوان از سوی سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا – موسوم به NHTSA – شکستن لوگوی نصب شده روی فرمان در تصادفات و پخش آن به سمت صورت راننده اعلام شده است. گفتنی است این فراخوان احتمالا مزدا 3 های موجود در ایران را نیز شامل می شود، اما متاسفانه تجربه نشان داده است که چنین مواردی در بازار خاورمیانه محلی از اعراب ندارد و معمولا فراخوان‌های اعلامی در کشورهای پیشرفته، در سایر بازارها به طور کلی اعلام نمی شود.

بر اساس اسناد NHTSA اولین آسیب‌دیدگی ناشی از این مشکل در سال 2015 و در خارج از خاک ایالات متحده گزارش شده، در آن حادثه لوگوی موجود روی فرمان پس از باز شدن ایربگ در تصادف، خرد شده و با سر و صورت راننده برخورد کرده است.

تحقیقاتی که توسط تولیدکننده لوگوی قسمت میانی فرمان مزدا 3 صورت گرفته، حکایت از آن دارد در این لوگوی پلی‌اورتانی هیدرولیز رخ داده است. فرضیه این تامین‌کننده بر آن است که واکنش شیمیایی سرعت تخریب لوگو را سرعت بخشیده و در نهایت آن را در برابر شکستگی، آسیب‌پذیرتر می‌کند.

این تولیدکننده که از تامین‌کنندگان اصلی مزداست، از سال 2006 در ساختار شیمیایی لوگوهای تولیدی خود تغییراتی را ایجاد کرده است، به همین خاطر مدل‌های 2007 و پس از آن دچار این نقص نبوده و مشمول فراخوان نمی‌شوند.

پیش از این مزدا فکر می‌کرد صدمات وارده به صورت رانندگان هنگام باز شدن ایربگ ناچیز است و احتمالا ریشه در برخورد ایربگ با سر و صورت راننده دارد. اما سال گذشته در یک تصادف، اجزای خرد شده لوگوی مزدا با چشم راننده برخورد نموده و او را مصدوم کرد.

امسال دهمین حادثه مرتبط با این لوگو به مزدا گزارش شد و پس از آن بود که نگرانی‌ها در این رابطه و تکرار حوادث مشابه افزایش یافت. از این رو مزدا بالاخره تصمیم گرفته با صدور فراخوان از وقوع حوادث مشابه بیشتر پیگیری کند.

آنطور که خودروساز پرطرفدار ژاپنی اعلام کرده، تا 28 آگوست به دارندگان مدل‌های مشمول در آمریکا اطلاع‌رسانی خواهد شد. این شرکت پس از مراجعه مالکین، نسبت به تعویض رایگان لوگوی فرمان اقدام خواهد کرد. گفتنی است نسل اول مزدا 3 در ایران نیز حضور دارد، از این رو مالکین مدل‌های 2004 تا 2007 بهتر است جهت اطمینان لوگوی فرمان خودروی خود را بررسی کنند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی