ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان چینی می‌خواهند با شلیک موشک مسیر حرکت سیارک‌ها را تغییر دهند

محققان چینی می‌خواهند بیش از ۲۰ عدد از بزرگ‌ترین موشک‌های چینی را به فضا بفرستند تا عملیات تغییر مسیر یک سیارک بزرگ را آزمایش کنند. این تکنیک مدت‌هاست که مورد بررسی پژوهشگران قرار دارد و ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

محققان چینی می‌خواهند بیش از ۲۰ عدد از بزرگ‌ترین موشک‌های چینی را به فضا بفرستند تا عملیات تغییر مسیر یک سیارک بزرگ را آزمایش کنند. این تکنیک مدت‌هاست که مورد بررسی پژوهشگران قرار دارد و احتمالا در آینده برای محافظت از زمین حیاتی خواهد بود.

محققان مرکز ملی علوم فضایی چین در شبیه‌سازی‌های خود دریافته‌اند که اگر ۲۳ موشک «لانگ مارچ ۵» با وزن تقریبی ۹۹۲ تن به ازای هر عدد به‌صورت همزمان به یک سیارک بزرگ برخورد کند، مسیر حرکت سیارک تا ۱.۴ برابر شعاع زمین معادل ۹ هزار کیلومتر تغییر می‌کند. محاسبات آن‌ها بر اساس سیارکی به نام «بنو» انجام شده که به دور خورشید حرکت می‌کند و عرض آن حدود ۴۰۰ متر است.

این سیارک به گروهی از سنگ‌های فضایی تعلق دارد که در صورت برخورد با زمین می‌توانند آسیب‌های منطقه‌ای یا قاره‌ای ایجاد کنند. وزن بنو حدود ۸۵.۵ میلیون تن است و در حوالی سال ۲۱۷۵ تا ۲۱۹۹ از فاصله ۷.۵ میلیون کیلومتری زمین عبور می‌کند. اگرچه شانس برخورد این سیارک با زمین بسیار کم است (۱ در ۲۷۰۰)، ولی در صورت برخورد می‌تواند ۱۲۰۰ مگاتن انرژی جنبشی آزاد کند که حدود ۸۰ هزار برابر بمبی است که در هیروشیما منفجر شد.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم، می‌توانیم به سیارکی اشاره کنیم که منجر به انقراض دایناسورها شد و ۱۰۰ میلیون مگاتن انرژی داشت. سیارک‌هایی که عرض آن‌ها بیشتر از ۱ کیلومتر باشد، قادر به ایجاد بحران‌های جهانی هستند. لانگ مارچ ۵ موشک کلیدی چین در برنامه‌های فضایی آینده این کشور است که از آن برای حمل و نقل انسان به ماه و مریخ هم استفاده خواهد شد.

روش پیشنهادی چینی‌ها روشی ایمن‌تر از منفجر کردن سیارک‌ها از طریق بمب‌های اتمی است که قبلا نمونه آن را در فیلم‌های علمی-تخیلی دیده بودیم. محققان می‌گویند شلیک بمب اتمی به یک سیارک می‌تواند آن را به قطعات کوچک‌تری تبدیل کند، اما مسیر حرکتشان را تغییر ندهد. در نتیجه خطر از پیش روی ساکنان زمین برداشته نمی‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • expire expre
    expire expre | ۲۲ تیر ۱۴۰۰

    چانگ چونگ یانگ وانگ
    چینی آشغال

مطالب پیشنهادی