ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

علم توضیح می‌دهد که چرا دفاتر پلان آزاد کابوس کارمندان هستند

قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، ۷۰ درصد کارمندان در «دفاتر پلان آزاد» کار می‌کردند که این موضوع باعث شکایات بسیار زیاد کارمندان درباره این طرح شده بود. دفاتر این سبکی به گونه‌ای هستند که فضاهای ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، ۷۰ درصد کارمندان در «دفاتر پلان آزاد» کار می‌کردند که این موضوع باعث شکایات بسیار زیاد کارمندان درباره این طرح شده بود. دفاتر این سبکی به گونه‌ای هستند که فضاهای کاری با حداقل موانع طراحی می‌شوند و افراد معمولا نزدیک به یکدیگر قرار می‌گیرند.

نتایج مطالعه‌ای نشان می‌دهد که تاثیرات سروصدای ایجاد شده در این دفاتر بسیار واقعی است و تا میزان ۲۵ درصد باعث افزایش خلق و خوی منفی می‌شود. همچنین بین سروصدای ایجاد شده در دفاتر و استرس فیزیولوژیکی افراد رابطه معناداری وجود دارد.

نحوه انجام مطالعه

دفاتر پلان آزاد

برای انجام این مطالعه، محققان از چندین داوطلب استفاده کردند تا تاثیرات سروصدای معمول دفاتر پلان آزاد و یک دفتر خصوصی ساکت و آرام را بررسی کرده و در ادامه بین این دو مورد مقایسه‌ای انجام دهند. صحبت کردن افراد با یکدیگر، راه رفتن، چاپ مقالات، زنگ گوشی‌های موبایل و همچنین صدای کیبورد در هنگام تایپ کردن از جمله موارد مورد بررسی محققان بوده‌اند.

داوطلبان این مطالعه تحت دو شرایط صدایی متفاوت باید کارهای روزانه خود را انجام می‌دادند و محققان در ادامه با انجام اندازه‌گیری‌های مکرر، اثرات سروصدا بر شاخص‌های سلامت روح و جسم آن‌ها را اندازه‌گیری کردند. همچنین آن‌ها برای اندازه‌گیری ضربان قلب و میزان تعریق داوطلبان (دو شاخص اصلی استرس فیزیولوژیکی) از سنسورهای مربوطه استفاده کردند.

حتی پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از مواجه شدن با سروصدا، نوعی رابطه بین آن و استرس مشخص شد. به گفته محققان، سروصدای دفاتر ۲۵ درصد خلق و خوی منفی و ۳۴ درصد میزان تعریق کارکنان را افزایش داده است. هرچند تاثیر فوری بر کاهش عملکرد کارمندان مشاهده نشده است، اما منطقی به نظر می‌رسد که تصور کنیم چنین استرس پنهانی در طولانی مدت برای سلامت و میزان بهره‌وری افراد مضر خواهد بود.

روابط علت و معلولی دقیق

دفاتر پلان آزاد

بررسی‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که در مطالعات گذشته فقط از اقدامات خود ارزیابی استفاده شده است. همچنین آن‌ها از شرایط تجربی کنترل شده استفاده نکرده‌اند و پارامترهای صوتی را نیز مورد بررسی قرار نداده‌اند. با این وجود این مطالعه جدید رابطه علت و معلولی بین سروصدای دفاتر پلان آزاد و آسایش کارمندان را مشخص می‌کند.

هرچند سروصدای این دفاتر به ندرت باعث ایجاد یک خطر فوری می‌شود اما حضور بدون وقفه روزانه در آن‌ها تاثیر آن را تشدید می‌کند. سطح زیاد استرس فیزیولوژیکی برای سلامت روان و جسم افراد ضرر دارد و خلق و خوی منفی نیز ممکن است در بلندمدت به تعهد شغلی افراد آسیب برساند و به طور بالقوه احتمال ترک کارمندان را افزایش می‌دهد.

اما چه باید کرد؟

همه‌گیری کرونا نحوه تفکر ما نسبت به کارهای دفتری را تغییر داده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که اگر کارفرمایان انعطاف‌پذیری را در شیوه کار خود لحاظ نکنند، ۷۰ درصد کارمندان به دنبال شغل جدید خواهند بود. بنابراین اکنون ایجاد یک محیط کار سالم بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

هر چند این موضوع باعث از بین رفتن دفاتر پلان آزاد نمی‌شود اما مطالعه محققان اهمیت درک نیازهای کارمندان در طراحی فضاهای کاری را برجسته می‌کند. بنابراین برای رفع مشکل سروصدای دفاتر بهتر است کارهایی مانند استفاده از پارتیشن‌ها به سبک قدیم انجام شود. هرچند انجام این امور ممکن است هزینه زیادی داشته باشد اما کیفیت پایین محل کار نیز در بهره‌وری کارمندان تاثیر زیادی دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی